

whilliam skrev: ↑ons jan 20, 2021 11:51 pm Du vinner inget eller näst intill (i vart fall försumbart) om du inte först kontaktar någon som kan justera in dieselmängden.
Anledningen är ruskigt enkel att förstå om du funderar en liten sekund - På ottomotorer (bensinare, tändstiftsmotorer) så gasar man med ett spjäll (det är alltså luftmängden/massan som bestämmer hästkrafterna)
På Diesel är det HELT tvärtom - man "gasar" med bränslemängden så det ger inget (nästintill) att öka luftmängden (trycket)
Vill du verkligen höja effekten ordentligt så BÖR du också sänka kompet på motorn, detta gör det enklare för pumpen att "skvätta in" bränsle vid den rätta tidpunkten (om du inte sänker kompet så kommer det mesta av dieseln att bli injekterat då kolven är på väg neråt och i princip eldar du bara rätt ut i turbons turbin)
Ett alternativ är tillskottssprut (vanligast metanol, men funkar med E-85 också) då kan du tillgodose bränsletillförsel på högre varvtal och effekten kommer som ett brev på posten (inte Postnord)
whilliam skrev: ↑tor jan 21, 2021 1:09 pm Det jag skriver baserar sig på 25+ års erfarenhet av turbos, tractorpulling med +1000Hp i bagaget......
Nu är du inne på lite bättre tankar, vill du inte löpa linan ut och sätta dit bra grejer på bränslesidan så är det ok att sätta dit en turbo som är bara en aning större än originalet (modda dit en från en liknande motor med högre effektuttag)
Anledningen är att annars försvinner körbarheten och prestandan på låga varvtal och det är ingen "vinst" (speciellt om du inte lägger energi/pengar på pumpen)
Extra insprutning är inte fel och inte så dyrt/kostsamt heller om du får vettig hjälp eller klarar elen själv (och det ger verkligt effekttillskott)
Turbona räcker mycket längre än vad man kan tro (bara bränslet funkar) det mest extrema exemplet som finns att tillgå är en BMW 120D som plockades 282 Hp med originalturbon, faktiskt mer effekt än vad den borde räcka till på en bensinare (egentligen orättvis jämförelse eftersom det är commonrail, men visar att turbon är inte proppen på dieslar)
whilliam skrev: ↑tor jan 21, 2021 10:26 pm Verkar inte som att du orkar krångla med VNT turbo och dess styrning (såna som sitter på starkare/nyare Golfar) men det hade varit lämpligt för bra resultat.
Riktigt att 13C sitter i vissa 940 men den har för stort avgashus för att stämma till dig.
Svårt att rekommendera när man inte vet vad du grejar att fixa själv (eller enkelt kan få hjälp med) men en lite halvexotisk grej som skulle ge riktigt bra resultat är en Mitsubishi TD04 12T från en S/V 40. Till den behöver du då bygga grenrörsadapter (eller nytt grenrör) och för att det ska bli bra så skall det vara puls-split (cylinder ett och fyra in i turbons ena kanal och två+tre i den andra)
Kanske skulle bli än bättre med en ovanligare turbo som bl.a. sitter på Peugeot RCZ och 207 samt vissa mini cooper en liten K03 med twin entry och integrerad wastegate.
Tillskottssprut är det andra som kan mycket bättre än mig och det finns massor av sätt att lösa det på, enklast så låter man bara laddtrycket duscha in extra bränsle, men då kan man inte trycka in så mycket och allra mest avancerat så blir det fyra spridare och fullständig styrning till dem.
Det finns färdiga system att köpa med metanol/vatteninsprutning till pullingtraktorer bland annat....
whilliam skrev: ↑fre jan 22, 2021 10:46 am Njaaa, styrningen skiljer en hel del även om klockan ser snarlik ut (klockan jobbar åt motsatta hållet också)
En turbo behöver inte bli dyr bara för att den inte är så vanlig, man får bara lägga mer tid på att leta.
Den du länkar till har ju ingen T3 fläns heller, den har nån 3-bultad rund historia har jag för mig och hur den passar till ditt bygge beror på hur du gör med dieselstyrningen (den är bättre än 13C i vart fall)
Här har du en länk till en Peugeot turbo som jag nämnde ovan, du får själv leta vidare efter nån billigare, det borde gå att hitta (kanske de kan sänka priset om du köper den utan grenrör, för de har lagt ut den med grenrör kvar)
https://www.bildelsbasen.se/?link=item& ... d=42799079
Visst har man sett flera tillskottssprut men håller nästan bara på med turbos till dieslar (har ingen dieselbil själv ens) har däremot aldrig sålt/valt eller installerat såna.
Cedric skrev: ↑fre jan 22, 2021 3:58 pm Är det VP37 på en sådan motor? Isåfall borde Baldurs styrsystem kunna fungera: https://controls.is/shop/ecu/dsl1