Volvo PV 544 Turbo
- Truls_Nordahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 438
- Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
- Ort: Österlen/Skåne
Re: Volvo PV 544 Turbo
Hoppas det blir till belåtenhet med coilsen.
Ska nya packningen tåla E85?
Ska nya packningen tåla E85?
Tack till:
do88.se
KL Racing
do88.se
KL Racing
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har kollat nu, är bara 10cm slag på dämparen så de var kanske lite i minsta laget så! Får testa hur de blir helt enkelt!therealpinto skrev: ↑tor jan 07, 2021 7:14 am Börja gärna med att mäta slaglängden på dämparna.
Tyvärr är "stylingcoilovers" till MX-5 ofta väl korta, det kan bli svårt att få ut den fjädringsväg som behövs speciellt bak (minst 60 mm in och ut dvs du behöver minst 120 mm slaglängd).
Fjäderkonstanten kan nog vara rätt okej fram men räkna med att du behöver mjukare fjäder bak.
Gustaf
När de gäller packningen så vet ja inte om den är garanterat tät för E85 men den bör vara de! Får se helt enkelt!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Gjorde ett ryck ikväll och kapade bort alla fästen från 240axeln och slipade bort lite rost på den! Väntar bara på att ja ska få de laserskurna fästena nu!
Har även köpt mig en ny leksak, så var tvungen prova lite! Är 13 år sedan ja höll i en tig sist så var tvungen testa lite me nå ståltråd ja hade som tillsats väntar på tillsats för alu och svart!
Har även köpt mig en ny leksak, så var tvungen prova lite! Är 13 år sedan ja höll i en tig sist så var tvungen testa lite me nå ståltråd ja hade som tillsats väntar på tillsats för alu och svart!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt en tigsvets måste man ha! Ett otroligt brett arbetsområde bara man har fantasin och lite finess
Vad tycker du om parweld? Funkar dom bra?
Vad tycker du om parweld? Funkar dom bra?
Ludvig Lyttbacka
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 928
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo PV 544 Turbo
Mycket trevlig tråd att följa.
Väldigt fint svetsat också.
/Peter
Väldigt fint svetsat också.
/Peter
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu är fyrlänkfästena färdig, ser riktigt fina ut och passar dessutom ihop med både varann och bakaxeln!
Är nästan lite förvånad att ja tänkt rätt!
Är nästan lite förvånad att ja tänkt rätt!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har börjat lite smått nu, helt otroligt smidigt de blev me pusseltänket både när delarna skulle svetsas och när de ska passas in! Delarna hänger på plats hur fint som helst
Original bärarmar på pvn har 95cm c-c på axeln och måttat me ögat så blir de nog kanske 90cm ja hamnar på.
Nästa steg blir att börja fundera lite på stötdämparnas fäste både i karossen och på axeln, min ursprungliga idé med att sätta dom i fästena där originalfjädrarna suttit ställer till de lite om ja skulle bredda inåt på sikt. Får fundera lite mer innan ja bestämmer mig!
Kände mig inte nog säker me tigen så brände ihop fyrlänkfästet för karossen me migen bara!
Nu äre bara frågan hur brett man ska ha de mellan fyrlänken? Ju bredare ju bättre förstår ja men samtidigt vill jag kanske ta höjd för att ev bredda lite hjulhus inåt nån gång men en PV är ju inte så bred...Original bärarmar på pvn har 95cm c-c på axeln och måttat me ögat så blir de nog kanske 90cm ja hamnar på.
Nästa steg blir att börja fundera lite på stötdämparnas fäste både i karossen och på axeln, min ursprungliga idé med att sätta dom i fästena där originalfjädrarna suttit ställer till de lite om ja skulle bredda inåt på sikt. Får fundera lite mer innan ja bestämmer mig!
Kände mig inte nog säker me tigen så brände ihop fyrlänkfästet för karossen me migen bara!
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Får du 900 mm mellan stagen funkar det garanterat bra på en PV.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Vad äre för dimension på däcken på er PV? Visst är de original bredd på skärmarna?p.hedman skrev: ↑tis dec 29, 2020 6:34 pm Hejsan frän PV du bygger det gillar vi.
Såg att du håller på att montera 4-link , varför..
Det finns ett annat sätt så du slipper kapa i golvet och ha bra bakaxel geometri .
På våran pv monterade vi ett momentstag som jag gjorde själv och använde ett 4-links stag till dom undre stagen , du skulle även kunna använda 7/940 undre länkarmar tillsammans med moment staget kolla in FB sidan så kan du se att det funkar
https://www.facebook.com/JTPfamiljen/?e ... Ry2X5eGVJ4
Jag vet inte hur man lägger in bilder här nu för tiden så FB får duga.
Är du intresserad så hör av dig i så fall, med Escorten hade vi 1,44 i 60 foots tid och fullt besiktnings bart.
Hade jag byggt en gatbil så hade jag satsat på 7/940 undre länkarmar och moment stag.
Har du inte en bakaxel med öron på diffhuset så kan du göra en platta som du sätter mellan bakaxelkåpan och diffhuset eller byter till en nyare 240 axel som har.
Fördelen med 7/940 länkarmarna är att du behöver inte svetsa så mycket i axeln endast styrstiften till bussningen.
Mvh Peter
Vad äre för bakaxel på den?
Re: Volvo PV 544 Turbo
Provade lite mer med stötdämparna ikväll.
Jag kan inte montera dom i fästena där fjädrarna satt, då blir dämparna för långa och hänger ner under bakaxeln lite väl mycket.
Provade sedan där själva stötdämparna har suttit och de skulle fungera men då hamnar dom framför bakaxeln mitt där fyrlänkstagen borde vara. Så ja funderar nästan på om ja ska ”bygga ut” originalets stötdämpartorn enligt nått sånt här, vad tror den samlade expertisen om det?
Jag kan inte montera dom i fästena där fjädrarna satt, då blir dämparna för långa och hänger ner under bakaxeln lite väl mycket.
Provade sedan där själva stötdämparna har suttit och de skulle fungera men då hamnar dom framför bakaxeln mitt där fyrlänkstagen borde vara. Så ja funderar nästan på om ja ska ”bygga ut” originalets stötdämpartorn enligt nått sånt här, vad tror den samlade expertisen om det?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2642
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
I längden brukar det bli bäst att bygga nya dämpartorn där man vill ha dem.
Ett tips då är att bygga dem högre än du tror att du behöver. Det är enklare att göra en distans i överkant för att höja ride height eller matcha en lite kort dämpare, än vad det är att bygga om tornen senare om du vill köra bilen lägre eller med längre dämpare.
Gustaf
Ett tips då är att bygga dem högre än du tror att du behöver. Det är enklare att göra en distans i överkant för att höja ride height eller matcha en lite kort dämpare, än vad det är att bygga om tornen senare om du vill köra bilen lägre eller med längre dämpare.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Fastnade i andra småsaker i garaget ikväll!
har stört mig på oordningen i allt material man haft liggandes, ståendes och som mest rasat när man närmat sig!
blev till att göra en liten materialvagn! Ska komplettera den me ett fack på ena långsidan där man kan ställa plåtar och sen blir de till att helsvetsa den!
har stört mig på oordningen i allt material man haft liggandes, ståendes och som mest rasat när man närmat sig!
blev till att göra en liten materialvagn! Ska komplettera den me ett fack på ena långsidan där man kan ställa plåtar och sen blir de till att helsvetsa den!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Gör det inte ont att sitta på den lila pallen?
Re: Volvo PV 544 Turbo
Den lila pallen i bakgrunden är inte för vem som helst om vi säger så, tog rätt mycket träning innan jag bemästrade den upp-och-ner!
Men de är förbaskat trevligt när man får över 3 grannar som också är sugna på lite egentid