Montera 16V-topp på B230F-block

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av 142bas »

Hej, ny här på forumet och detta ämne har nog stötts och blötts ett antal ggr. Men jag provar iallafall:

Tänkte som sagt montera 16V-topp från en B234F årsmodell 1991 på ett B230F-block från en 240 årsmodell 1990. Tänker inte använda inprutning utan dubbla dellorto-förgasare, 40:or till att börja med, då jag redan har sådana liggandes. Apparataxel från b21-23 för att driva bränsle pump och fördelare. Kamrem från VW och spännare från Opel.

Flyttar över stakar och kolvar från 16V-motorn. Problemet är tändningen: räcker det att använda B23E-fördelaren med krabblock från Peugeot till denna motor? Funkar det att montera B20-fördelare i hålet där oljefällan sitter? Eller finns det nåt ytterligare tändningsalternativ som inte innebär ms-insprutning eller modifiera torpedplåt? Vill använda original Volvo-tändning i mesta möjliga mån.

Är det någon som har nåt att tillägga, fråga om, påpeka eller komma med nåt matnyttigt så är jag öppen för det.

Ska också tillägga att jag inte är ute efter extremtrimmning i första hand utan bara vill att grejerna ska lira ihop.
Motorn ska monteras i en 244 eller 242, årsmodell 1983 på båda, är idag original förgasarbilar.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av Kwirk »

Opel rem. Vw spännare. Gänga om till m10.
Fördelare på samma plats som innan.
Osäker på locket dock. Ford Yb vet jag har sånna lock med kablar ut i 90 grader. Saab fördelare tycker jag läst nångång.

Kör du lh 2.4 kan den byggas om till wastersparl spole för att slippa fördelaren.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av Steve »

Det är inga problem alls att hitta vad man måste göra om man googlar eller använder sökfunktionen på forumet:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=49700
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av 142bas »

Kungligt!
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av 142bas »

Med tanke på att jag är helt oduglig på sökfunktionen på detta forum, så undrar jag vilken Opel-kamrem samt VW-remspännare som används för detta bygge? Har iallafall fått tag i rätt fördelarlock.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
142bas
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre jul 31, 2020 10:30 am

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av 142bas »

Tusen tack!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag är ingen 16v expert men tror inte fördelaren på blocket ryms på 16v motorn? (locket)

man kan köra fördelaren bak på toppen från 16v sen trigga från fördelaren på blocket som då körs utan lock. eller en crank trigger med 2 tänder och stum tändning och en tändförstärkare.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Montera 16V-topp på B230F-block

Inlägg av J00r »

Man kan köra med saab fördelarlock med kablarna gående bakåt om man vill ha den fram på blocket.
Jonas Almqvist
Skriv svar