Volvo PV 544 Turbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Volvo PV 544 Turbo
"Grattis" till TIG maskinen
Kul även med lite andra "Runt om kring bilder" som på lilla material vagnen, sånt som gör det hemtrevligt i garaget.
Lila pallen hoppar jag gärna över
Kul även med lite andra "Runt om kring bilder" som på lilla material vagnen, sånt som gör det hemtrevligt i garaget.
Lila pallen hoppar jag gärna över
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Volvo PV 544 Turbo
Hej ja vi har org bredd på skärmarna något uppskurna hi hi däcken är 8x26 och bakaxeln är en volvo 240 1031 och 3,54 utv men kommer att bytas till en ford 9" för vi behöver 5,00 i utväxling då duger inte volvo axlarna , man får för liten piniong utväxlingen håller inte då.
Vi har ställt coilover fjädrar på bakaxel rören som på amazon och satt stötdämparen i org pv torn funkar perfekt hade lika på escorten.
Vi har ställt coilover fjädrar på bakaxel rören som på amazon och satt stötdämparen i org pv torn funkar perfekt hade lika på escorten.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tack för svaret! Då äre bara att glömma få dit de me originlskärmarna!
Byggde klart min materialvagn ikväll, blev helt okej! Skönt att samla allt på ett ställe! Nästa steg är att börja me fyrlänken, har bestämt mig hur de blir nu me stötdämpartorn osv.
Första frågan, ska ja sätta fyrlänken parallell me ytan på flänsen till piniongen eller ska ja ta höjd för nån piniongvinkel i förhållande till lodräta fyrlänkplattor? Hur noga är de? Allt går ju justera sen på bekostnad att stagen blir lite olika långa?
Byggde klart min materialvagn ikväll, blev helt okej! Skönt att samla allt på ett ställe! Nästa steg är att börja me fyrlänken, har bestämt mig hur de blir nu me stötdämpartorn osv.
Första frågan, ska ja sätta fyrlänken parallell me ytan på flänsen till piniongen eller ska ja ta höjd för nån piniongvinkel i förhållande till lodräta fyrlänkplattor? Hur noga är de? Allt går ju justera sen på bekostnad att stagen blir lite olika långa?
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du vill ha samma vinkel på knutarna i kardanens fram- och bakkant, så det som styr vilken vinkel axeln ska ha är vinkeln på motorpaketet.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
De är ja med på! Men tänkte mest på om de är så noga att man ska ta höjd så man kan uppnå rätt vinkel med exakt lika långa övre/undre stag eller om de är vettigare att linjera fästet för stagen parallellt med ytan på knuten och sedan få till vinkeln genom att korta/förlänga stagen på justeringen.therealpinto skrev: ↑tis feb 02, 2021 2:23 pm Du vill ha samma vinkel på knutarna i kardanens fram- och bakkant, så det som styr vilken vinkel axeln ska ha är vinkeln på motorpaketet.
Gustaf
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Det är ju små vinklar det handlar om normalt sett men jag skulle försöka ha rätt pinjongvinkel med lika långa stag, som grund.
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Idag blev de point-of-no-return så att säga!
Racklade dit en krysslaser som ja mätte in enligt konstens alla regler! Sen ritade ja av strecken och tog fram tigersågen!
Kändes lite motigt men nu är de gjort! Nästa gång blir de att hänga dit bakaxeln lite provisoriskt och se hur de börjar stämma!
Eftersom jag ändå måste bygga nya stötdämpartorn bakom bakaxeln passade ja på att flytta in de 5cm på varje sida också. Så om ja nån gång i framtiden vill åka breda mackor bak så finns de ca 8cm att bredda inåt per sida.
Racklade dit en krysslaser som ja mätte in enligt konstens alla regler! Sen ritade ja av strecken och tog fram tigersågen!
Kändes lite motigt men nu är de gjort! Nästa gång blir de att hänga dit bakaxeln lite provisoriskt och se hur de börjar stämma!
Eftersom jag ändå måste bygga nya stötdämpartorn bakom bakaxeln passade ja på att flytta in de 5cm på varje sida också. Så om ja nån gång i framtiden vill åka breda mackor bak så finns de ca 8cm att bredda inåt per sida.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Hej när du monterar främre fästet så bör du tänka på att ha det undre staget vågrätt , monterar du det för lågt eller för högt så tappar du mycket av inställnings möjligheter.
Så i detta stadiet så måste du ha koll på vilken däck höjd du ska åka med samt hut hög bilen ska bli när den är klar.
Ang pinjong vinkeln så bör du "bygga" in ca 1-2 grader positiv (neråt) går visslingen att justera men ha det i åtanken , det har med funktionen den dagen du vill rejsa på strippen med den.
Så i detta stadiet så måste du ha koll på vilken däck höjd du ska åka med samt hut hög bilen ska bli när den är klar.
Ang pinjong vinkeln så bör du "bygga" in ca 1-2 grader positiv (neråt) går visslingen att justera men ha det i åtanken , det har med funktionen den dagen du vill rejsa på strippen med den.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Volvo PV 544 Turbo
Snyggt! har du gjort plattorna så att längden på stagen stämmer när främre fästet ligger mot balken?
jag fick ca 5cm mellanrum det var lite irriterande.
se till att göra plats uppåt i bakkant för stagen det behövdes mer än jag trodde iaf speciellt utan krängningshämmmare
från helvetet som gör att axeln inte kan vrida sig (min är 40mm:) )
/F
jag fick ca 5cm mellanrum det var lite irriterande.
se till att göra plats uppåt i bakkant för stagen det behövdes mer än jag trodde iaf speciellt utan krängningshämmmare
från helvetet som gör att axeln inte kan vrida sig (min är 40mm:) )
/F
Re: Volvo PV 544 Turbo
P.Hedman - jag har flera hål i höjdled både i bakaxelfästet och i karossfästet med c-c 25mm så tänkte montera mig i mitten med däcken ja har nu så kan ja höja/sänka utan att ändra geometrin. Har ja tänkt rätt eller har ja bommat nått?
Har bara punktat fast allt än (samt me tving) för att se hur de stämmer. Innan ja svetsar de på axeln ska ja sikta på 1-2 grader då!
Fredde - ja jag hoppas ja mätt å räknat rätt så ja kan fästa stagen där har kvar en del kapade i karossen än, blir kanske lite fortsättning i helgen!
Har bara punktat fast allt än (samt me tving) för att se hur de stämmer. Innan ja svetsar de på axeln ska ja sikta på 1-2 grader då!
Fredde - ja jag hoppas ja mätt å räknat rätt så ja kan fästa stagen där har kvar en del kapade i karossen än, blir kanske lite fortsättning i helgen!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jag måste säga att ja är nästan förvånad hur bra de ser ut att passa än så länge!
Började med att mäta, till och med flera gånger, sedan punktade jag fast fästena ordentlig i bakaxeln!
Byggde in 1,15 grader lutning. Sedan styrde ja in bakaxeln och började me stagen lite smått för att se vart ja börjar vara!
Nu är de undre staget typ parallellt och de övre lutar uppåt till och med.
Började med att mäta, till och med flera gånger, sedan punktade jag fast fästena ordentlig i bakaxeln!
Byggde in 1,15 grader lutning. Sedan styrde ja in bakaxeln och började me stagen lite smått för att se vart ja börjar vara!
Nu är de undre staget typ parallellt och de övre lutar uppåt till och med.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ser ut att rymmas under baksätet också!
Bara resten kvar nu! - * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Blir ju kanonbra det där
NXJ
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har måttat in en del nu och ser ut att kunna fungera rätt bra!
Är så få till parallella stag om ja vill köra så, samt vinkla dom rätt mycket, frågan är bara hur mycket?
Sen är ja lite fundersam på hur mycket man borde förstärka den här "balken" tvärs bilen? är ju bara tunn bilplåt (rätt tjock i gamla bilar ändå) samt med lite pressveck osv. som de är nu skulle ett 35mm vinkeljärn göra sig rätt bra där!
Men hur tror ni man kommer vilja justera stagen egentligen?
Kikar man på lite exempel så blir man ju lite fundersam på hur mycket "uppåt" de övre staget kan tänkas vara vettiga att kunna justera?
Men samtidigt så tycker jag när man kikar på alla seriösa byggen så pekar de övre stagen snett neråt? Om jag ska ha stagen parallella med bilen så får jag till de bland annat som de är nu med stagen i följande hål: Borde jag kanske höja upp fästet i karossen? som de är nu är de 35mm nedan för den här balken. för att kunna vinkla upp de övre staget mer?
Är så få till parallella stag om ja vill köra så, samt vinkla dom rätt mycket, frågan är bara hur mycket?
Sen är ja lite fundersam på hur mycket man borde förstärka den här "balken" tvärs bilen? är ju bara tunn bilplåt (rätt tjock i gamla bilar ändå) samt med lite pressveck osv. som de är nu skulle ett 35mm vinkeljärn göra sig rätt bra där!
Men hur tror ni man kommer vilja justera stagen egentligen?
Kikar man på lite exempel så blir man ju lite fundersam på hur mycket "uppåt" de övre staget kan tänkas vara vettiga att kunna justera?
Men samtidigt så tycker jag när man kikar på alla seriösa byggen så pekar de övre stagen snett neråt? Om jag ska ha stagen parallella med bilen så får jag till de bland annat som de är nu med stagen i följande hål: Borde jag kanske höja upp fästet i karossen? som de är nu är de 35mm nedan för den här balken. för att kunna vinkla upp de övre staget mer?