Tillägg sprut på diesel

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Steve »

Big Al skrev: lör feb 06, 2021 9:39 pm Ursäkta idiotisk fråga men hur tar man reda på tändläget på diesel?

OM60x t.ex. har väl graderad remskiva och en plugg man kan öppna på pumpen där en "grej" ska linjera. Finns även ett inställningsverktyg med två lampor man kan montera där för att se när den är i läge
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Bassek »

Big Al skrev: lör feb 06, 2021 9:39 pm Ursäkta idiotisk fråga men hur tar man reda på tändläget på diesel?
På ex vw med fördelarpump mäter man slagläget på pumpkolven med indikatorklocka, mot ett märke på svänghjulet.
Ang mb om60X så är det viktigt att aldrig dra motorn baklänges vid "nollning" då de har centrifugalförställning i pumpdrevet, förövrigt en tumregel man ska ha på ALLA motorer.
På custombyggda pumpar mäter byggaren in startpunkten för insprutning i pumpbänken, så man tillsammans med pumpkortet kan se var insprutningsfönstret hamnar, mot ex vevaxelgradskiva.
MVH Basse
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Jag måste erkänna jag har inte tänkt alls på förkammar dieselmotorer.
Problemet finns där också, men i något mindre skala, det kan bli en skärbrännarlåga direkt ned på kolven både för och efter TDC om man antänder i feltidpunkt och sprutar för länge.
Vad jag förstår så kan man helt enkelt överhetta förkammaren och få de problem som kommer med det innan man gör hål i kolven(eller spräcker ringland)
Förkammaren kan spricka, den kan lossna, mm mm-

Här tar banks upp i detalj vad som händer om man gör fel, och varför tidsfönstret är så viktigt.
https://www.youtube.com/watch?v=aK-9x9j ... kn&index=8

Och ett par bonuslänkar:
https://www.ms-motorservice.com/en/tech ... ustion-13/
https://www.ms-motorservice.com/en/tech ... nd-causes/
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Kadett4wd skrev: sön feb 07, 2021 10:43 am Vad jag förstår så kan man helt enkelt överhetta förkammaren och få de problem som kommer med det innan man gör hål i kolven(eller spräcker ringland)
Förkammaren kan spricka, den kan lossna, mm mm-
Detta är vanligt på BMW525TDS och kommer på dem av att en cylinder får mindre luft än de andra och resultatet blir att den blir överhettad.
2 Saker som förbättrar detta är (förutom effektivare kylsystem så motorn går kallare helt o hållet)
Vatten/metanoltillskott eller enbart något av dem. (håller betydligt bättre vid samma effektuttag)
Ombyggnad av plenum till en 2-kammartyp så att de tre bakre har en "burk" och de tre främre cylindrarna den andra "burken"
(ger en rejält mycket bättre gång på motorn och samtidigt mer varvvillighet)
Dina bonuslänkar var festliga!
Blandat med skador på diesel/bensinkolvar och det de tog upp med tidigarelagd tändning var detta: Improvement in performance (e.g. chip tuning) Så TRIMMA får vi inte göra :shock:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Trimma kan man göra, bara man har kontroll, men tillverkare lämnar som vanligt inga som helst garantier.
Och ganska snabbt behöver man större spridare/pump på många dieslar.

Det är som vanligt, så fort man trimmar töjer man ju på marginalerna, eller rättare sagt man tar lite av marginalerna för att få lite extra fjong.
Problemen kommer ju exempelvis då marginalerna tagit slut.
Och följer du exempelvis Banks(jag beundrar gubben JA, för diesel det KAN han) så kommer du se att han utvecklat trimboxar etc etc som fortfarande har full kontroll på grejerna.

Han har ju trots allt klämt ur 1200hk ur en oem duramax underdel så när som på kamaxeln.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Misse
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: fre apr 25, 2008 10:32 pm
Ort: Skällinge, Wheremountain

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Misse »

Jag är en idiot (i många andras ögon, och tämligen ofta i mina egna) , jag är oskolad i allt, gick ej ens klart grundskolan utan jag hoppade av i förtid för att försöka jobba (och dom sista åren där i sjuan-åttan så var det extremt mycket skolk, blev instoppad på ungdomspsyk som 12-13åring för jag var nog troligen en damp-unge och stoppa in på psyk var ett av dom "kreativa" sätten soc och skola hanterade mig.)
Jag har däremot lekt väldigt mycket, och det är väl den enda skola jag haft förutom div kortare svetskurser , svarvning & annat som arbetsförnedringen stoppade in mig på som sysselsättningsåtgärd slutet av sjuttio/början av åttiotalet. (Som jag aldrig fullföljde)
Således så kan jag minimalt med teori om saker & ting som många av er andra här har skolat er i.
Men det här skiten som kallas för Lifvet som vi alla befinner oss i har ändå på nåt skumt vis funkat för mig ändå. Ofta ytterst hjälpligt men ändå...
Nog med ot nu. ☺
Som jag fattar det så frågade trådstartaren om tillskott rätt i insuget, få mer flås i den dieseldrivna "luftpumpen" utan att ödsla pengar som hon/han likt mig antagligen inte har nåt vidare av?
För längesen så hade jag en småtuff Caddy som jag slängde i nån vw turbodieselspis i efter besiktningen som skedde med bensinare för skattens skull. Minns ej men tror den var helt oportad och orörd topp dvs 22-24:1 i kompressionsförhållande beroende på vilken årsmodell den motorn hade. Den var pigg & glad med maxad pump, grymlätt svänghjul, bra andning och högre ladd.
Jag ville ha mer så jag testade att spruta in bränsle i insuget och det gick att spruta in lite lite innan den började "mota" som fasen och försöket avbröts tillfälligt. Testade sen med spillolja men blev samma sak.
Tänkte då tanken på att kunna köra snålt/gratis bränsle så släppte gasen när jag körde och körde enbart på spilloljan som jag släppte exakt i mitten på turbinen för bra finfördelning, gick då att få upp den i ca 80 knyck som max när jag höll den på gränsen för motandet, och kom det över gränsen för motandet så lät det fördjävligt.
Med fullgas sen på lång lång raka så försökte jag att hålla den på max med spilloljainsprutet och den var klart piggare då. Och turbinen hade en mera skarp hög ton.
Jag var glad över den billiga effektökningen.
Efter en stund så blev det tyst, och grymt moln bakom Caddyn. Tappade sugen och slängde genast skiten. Turbinaxeln hade gått av såg jag sen.
Slutsatsen är att man absolut kan ha sprut rätt in i insuget. Men bara för att åka billigt på skräpbränslen som tjära eller vadsomhelst. Ej turbo. Tryckökningen blir lite väl massiv när flamfronten blir för snabb i cylindern, är min slutsats. Jag som inte kan nånting, men bara har lekt 😊
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Eftersom dieslar kan hugga tag i motoroljan och gå på den så funkar extratillskott ja.
MEN!
Du tappar all kontroll och med det kan stora motorskador följa.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Det är därför man bara bör ha tillskottet på riktigt höga varvtal, när originalpumpen "gett upp", sund logik säger att ju mer exakt man kan styra tillskottet desto mer möjlighet har man till ett lyckat koncept (vanliga ottomotorsprut är inte dyra och det kan inte vara nån raketforskning att koppla in dem på en diesel)

Diesel/frityrolja m.m. är nog det mest olämpliga man kan välja som tillskott, Metanol och ev. vattenblandat det bästa och E85 kan också vara smart eftersom det är lättillgängligt.
Det är nog också smart att inte räkna med en hel massa extra HP men kanske en 20-50 extra hästar är relativt lättuppnåeligt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Rekommenderar fortfarande inte det, med tanke på hur lite det kan behövas för att kliva över gränsen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Du har inte helt fel i ditt resonemang.
MEN:
1.Det säljs tillskottssprut som är allt ifrån okontrollerad "skvätt-typ" till någorlunda mappningsbart (men aldrig sett något lika bra som ett vanligt sprut)
2. Metanol tillskott har använts ända sedan kriget
3. En dieselmotor är inte alls lika "lätthavererad" som en bensinare (där folk gärna testar "lite högre" laddtryck än vad mappningen/chipet är gjort för)
4. Vid all trimning så riskerar man att något går fel, oftast för att man "justerar" lite för mycket och utan koll.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

jag skriver tidigare att metanolinsprutning används, missat det?
Jag skulle INTE basera effekökningen på det, utan endast använda det i kylande syfte.
Och då jag sett en del dieselhaverier så skulle inte jag klabba med att tänja oempumpen nå vidare långt eftersom man måste förlänga spruttiden också, det är då man börjar vara ute på rejält hal is.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Nä, inte missat men tog upp det ändå som nån sorts sammanfattning.
Tänkt på att ALLT bränsle som injekteras eller tillsätts med luften kommer att avge energi?
Det måste du ha gjort, men vi verkar inte vara ense om vid vilken TIDPUNKT den energin avges. Tolkar dig som att du anser att det är helt okontrollerbart så att det bara blir "skadligt" - medan jag hävdar att det visst det går att få kontroll på det, i vart fall lika god kontroll som man får med den inexakta antändning som normalt sker på en diesel. Helt omöjligt att bestämma en tändpunkt (likt SI-motor) Hur snabbt tryckökningen blir i cylindern påverkas av en massa saker och det är mycket mer inexakt än när man har tändstift. (exempelvis påverkar dieselkvalitén/blandningen, på ett starkare sätt än i SI/otto)

När du skriver "förlänga spruttiden" så tolkar jag det som att du menar att man måste få in MER bränsle och det är just detta som är det enorma problemet. Ju högre varvtal desto kortare tid har man på sig - paradoxen blir att när man behöver MER bränsle så får man MINDRE. Bästa alternativet är att öka trycket, då hinner mer bränsle injekteras på samma tidsrymd.

Kan man INTE öka trycket (eller, möjligen, större spridare) så återstår att öka TIDEN :thumbright: Förr att då ge förbränningen en chans/möjlighet att verkligen öka effekten så är det viktigt att den inte sprutas in för sent, det är också viktigt att inte spruta in för tidigt (då är risken för skador enorm) och det är här som en kompressionssänkning gör nytta.
När kompet är lägre så kommer den första delen av förbränningen att gå långsammare och detta gör att en tidigare påbörjad insprutningssekvens inte ger lika högt/skadligt peaktryck.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Kadett4wd »

Eftersom diesel självantänder då rätt värme uppnåtts så kan man tappa kontrollen helt, ja.
Just för värmen KAN ju uppstå lååångt innan du injekterar diesel då det SKA komma(rätt tändpunkt), om det ligger 'löst hängande i fångad luft' i kompressionstakten kan ju denna börja förbrännas, och då får man två flamfronter med allt det innebär.

Du kan inte förlänga spruttiden långt alls innan du får problem, detta pga kolven rör sig ju trots allt samma sträcka hur mycket du än varvar, jämfört mot vevaxelgrader, det är INTE flexibelt.
Sprutar du in för tidigt kan det antända INNAN du uppnått önskad swirl från squishspalten varav du lätt kan överhetta kolven pga dålig förbränning, och förbränning för långt ut mot cylindern i tidigt skede(samma sak med löst hängande bränsle i cylindern inskickat i insugsröret).
Du måste få in MER bränsle under samma spruttid helt enkelt.
Det gör man med mer kapacitet i pump och spridare, och det verkar ju trots allt vara ganska populärt att gå rätta vägen eftersom dieselmekens firma går bra, säljer visst mycket till usa nu, populärt att trimma OM606 där.

Och jag upprepar, man kan inte förlänga tiden långt alls, med det menar jag givetvis inte att man inte kan alls.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av whilliam »

Det hoppas friskt mellan olika saker, har jag rekommenderat att spruta in extra diesel? Jag har nämnt att det gjorts (inom truckracing på bana) och det berodde förmodligen på nåt reglemente (typ att ALLA andra bränslen var otillåtna)
MEN detta är långt ifrån att rekommendera det.
Här finns en länk där det är lite effektkurvor på en 4-cylindrig, liten diesel som testas med olika mettis/vattenmängder:
https://forums.tdiclub.com/index.php?th ... el.209796/

Det du skriver om diesel som tänder på värme är ju just det man skall kontrollera genom att ha lämpligt kompressionsförhållande i kombination med riktigt bra kontroll på blandningsförhållande samt bara spruta in det på höga varvtal (där man kan få en effektökning, vridmomentökning i lägre register bör man avstå ifrån)... Det är ju ganska dumt att ge sig på dieseltillskott innan man blivit en mästare på metanol/vatten/E-85.
Kadett4wd skrev: tor feb 11, 2021 1:32 pm Du kan inte förlänga spruttiden långt alls innan du får problem, detta pga kolven rör sig ju trots allt samma sträcka hur mycket du än varvar, jämfört mot vevaxelgrader, det är INTE flexibelt.
Vänta lite här, tror du att jag och alla som läser är idioter? Det har ju för fasi...en med förbränningshastigheten att göra! Det är ju den som ändrar sig radikalt i förhållande till motorns varvtal. Eller rättare sagt, förhållandet mellan förbränningens framfart i förbränningsrummet gentemot hur länge kolven finns i lämpligt läge runt ÖD.

För att ta ett exempel med fasta tryck: Ponera att vi kan tillåta ett peaktryck på 180 Bar vid 2 grader före ÖD (vi har "antänt" vid 20 grader före ÖD)
om man nu SÄNKER kompet så kommer det inte att bli 180Bar vid det läget, det kanske blir 140 Bar i stället, följden av detta är att man kan börja insprutningssekvensen tidigare, kanske vid 25 grader, och då är man tillbaka på det max önskade trycket men har fått in mer bränsle som kan fortsätta förbränningen även efter peaken och därmed en ökning av effekt.

För dem som vill elda riktigt snabbt, så funkar det också, en helt annan skola men visar att det går utmärkt att förbränna annat bränsle men "tända" med dieselinjekteringen (att lyckas med detta är inget för hobbymeken men visar att det finns enorm utvecklingspotential)
http://kth.diva-portal.org/smash/record ... dswid=3645

Att det är populärt att trimma Mercedes är ju inte så konstigt, pumparna på dem är ljusår bättre än de pumpar som sitter på gamla VW, men det är fortfarande betydligt dyrare att bygga om pumpen hos dieselmeken än vad det är att mixtra med mettis, åtminstone om man bara vill ha en marginell effektökning.
Leiffi
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön jul 26, 2015 12:31 pm

Re: Tillägg sprut på diesel

Inlägg av Leiffi »

LPG injection is about the only extra injection you can use with diesel because it is not self igniting before diesel ignites.

But those chinese Bosch plungers are quite cheap and many have changed them themselves so that would be my choice. Highest hp is made with 11mm plunger, bigger can not take high rpms.
Skriv svar