En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Provar ut ny klänning till damen! Fint ska det va!
Tänkte återställa utseendet delvis med kofångare i epoxi och glasfiber. Lite av en pilotstudie till ett annat bilprojekt som kommer. Det blir att kapa bort 'Cal look' moldade fram och bak kofångarna som sitter på bilen idag. Den bakre kofångaren börjar få lite skavsår också från att agera wheeliebar.
Jonas Sandström SÄVAR
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Najs
Spännande projekt som kommer följas!
NXJ
Spännande projekt som kommer följas!
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Tror inte jag visat tidigare hur tråget är konstruerat i min bil. Då motorn är rakställd så använder jag tråget från en B20. Oljepumpen är en högflödes, gjutjärnspump från KG som modifierats med en urslipning av material för frigång till B230 veven, förlängning av tryckröret samt omgjord pickup med detaljer från en raggarpump. Vet inte vilken modell den kom från. Denna hårdlödde jag i pumphuset. Den nya positionen ligger långt bak och lägre än standard. Vidare beskärde jag kjolen på pumpen för att kunna bygga tajtare skvalpplåtar i tråget. Jag mallade av pumpen med kartong och byggde skvalpplåten så tajt som det gick. Tråget förlängdes ca 25mm för större volym och på insidan byggde jag dörrar på gångjärn för att hålla kvar oljan under inbromsning. Det sitter även en skrapplåt men den bidrar nog inte så mycket till att behålla oljan under acceleration. Jag använder en logg för oljetryck och det hela har fungerat bra så långt.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
De är bara börjanzeke varg skrev: Provar ut ny klänning till damen! Fint ska det va!
Tänkte återställa utseendet delvis med kofångare i epoxi och glasfiber.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Nu börjar vi ju vara nyfikna på vad som händer i garaget!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Jag håller med MarcusMarkus skrev:Nu börjar vi ju vara nyfikna på vad som händer i garaget!
NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Stämningsfull bild på nya färgen.
Funderar på att sänka motorn några cm i framkant. Det skulle ge (kanske) frigång för turbon mot huven. Det tar dock med sig en rad följder som förvisso skulle må bra av en förbättring. Först är det generatorns position som behöver flyttas. Den ligger med endast millimetrar tillgodo mot övre a-armen. Den ryms just såpass på andra sidan, förutsatt att jag skrotar fördelaren och monterar separata spolar. Den nya positionen skulle också gå bättre med multirem än kilrem, så nya remhjul. Sedan är det gasrullen som måste flytta. Kanske läge att byta hela spjället då det Mercedes spjäll som sitter där är fjädrat för att stå fullt öppet obelastat. Tanken på om gasstaget hoppar av och vad som då skulle hända jagar mig då och då.
Listan kan förlängas med ny turbo, spridare, kylare med svetsade gavlar m.m.
När jag var liten var jag fascinerad av berättelsen om pengahålet. Det verkar som det i själva verket finns på riktigt, ute i mitt garage. Fast det har jag ju vetat sen länge.
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Tillökning i stallet!
- Bilagor
-
- 20210103_114142.jpg (272.29 KiB) Visad 3038 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
En ny kylare på plats. Den har svetsade gavlar och ersätter volvo kylaren med plastgavlar. Det är ett steg på vägen för att så småningom få bilen taggad och godkänd att köra på tävling.
- Bilagor
-
- 20210203_210712.jpg (274.42 KiB) Visad 2871 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
En Amazon har lämpligt med plats. Frigång till huv är ca 4mm och frigång till styrstag ca 8mm.
- Bilagor
-
- 20210120_200059.jpg (143.42 KiB) Visad 2869 gånger
-
- 20210120_200145.jpg (133.88 KiB) Visad 2869 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Generator fästet gick att använda orginal aluminium. Generatorn roterades 180 grader, och kunde så komma närmare motorn. Kompaktare än tidigare vilket verkar ge bra frigång till a-arm som varit ett problem. Remspänningen blev också enklare än innan. Tillsammans med multirem så borde det inte vara nåt krångel med remmar som vänder sig. Motorn är sänkt ca 3cm i framkant jämfört med tidigare.
Plenumet uppdateras med nytt spjäll och bränsleskena.
Utväxlingen på gasspjället är annorlunda från Volvo mekanismen vilket gav ett väldigt kort slag på gaspedalen. Det går att bygga om geometrin vid pedalen om det upplevs som ett problem.
Plenumet uppdateras med nytt spjäll och bränsleskena.
Utväxlingen på gasspjället är annorlunda från Volvo mekanismen vilket gav ett väldigt kort slag på gaspedalen. Det går att bygga om geometrin vid pedalen om det upplevs som ett problem.
- Bilagor
-
- 20210227_204309.jpg (268.22 KiB) Visad 2646 gånger
-
- 20210227_204326.jpg (251 KiB) Visad 2646 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
Tryckrören leds ute i skärmarna och tar höjd över däcken för att inte kollidera om man skulle råka få hjullyft och släppa ner den hårt. Genom att vrida kompressor kåpan för dragning ute i skärmen i kombination med sänkt motor så ryms turbon under huven utan hål.
- Bilagor
-
- 20210214_204015.jpg (235.21 KiB) Visad 2646 gånger
-
- 20210227_183938.jpg (285.87 KiB) Visad 2646 gånger
Jonas Sandström SÄVAR
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: En dammig Amazon (Nostalgisk återblick sida 4)
vart ju grymt bra det dära!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/