Non som har drevat om en 01E awd låda för offroad körning?
mvh
Dreva 01E awd låda
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
Dreva 01E awd låda
inga kat = inga co2
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Dreva 01E awd låda
Hur mycket vill du växla ned den? Det är ju en knepig låda att göra sånt med eftersom den bara har 2 axlar (ingen primär reduktion som går att trixa med)
Alternativet med ring/pinjongbyte och då även i bakaxeln finns ju men det brukar bli kostsamt
Alternativet med ring/pinjongbyte och då även i bakaxeln finns ju men det brukar bli kostsamt
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 110
- Blev medlem: lör sep 05, 2009 3:15 pm
- Ort: kronoberg
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Dreva 01E awd låda
Nu kan jag inte data för utväxlingar på den bilen, men en bedömning (och särskilt om du ska ha större hjul) är att du måste halvera varvtalet på utgående......
Detta är alldeles för mycket ändring för att lyckas göra utan stora kostnader med specialtillverkade grejer.
Blir nog billigast, som "garagelösning" att lägga in en extra planet växel mellan motor och låda eller planetväxlar på främre drivaxlar i kombination med en annan utväxling (eg. helt annan bakdiff) på diffen i bak. (tänk på att Audi har en kardan som snurrar baklänges)
Detta är alldeles för mycket ändring för att lyckas göra utan stora kostnader med specialtillverkade grejer.
Blir nog billigast, som "garagelösning" att lägga in en extra planet växel mellan motor och låda eller planetväxlar på främre drivaxlar i kombination med en annan utväxling (eg. helt annan bakdiff) på diffen i bak. (tänk på att Audi har en kardan som snurrar baklänges)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Dreva 01E awd låda
Du får köra med pytte-små hjul!!
4,375 är väl högsta slutväxeln som finns för 01E tyvärr. Du får bygga portal axel hus med utväxling!
4,375 är väl högsta slutväxeln som finns för 01E tyvärr. Du får bygga portal axel hus med utväxling!
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Dreva 01E awd låda
Med lite kreativitet kan man väl tänka sig en vanlig låda från en framhjulsdriven tvärställd som man sätter bakom Audilådan (man väljer lämplig växel i den, ungefär som på en A-traktor)
Drivaxlarna från den kan sedan driva vanlig fram o bakdiff från annan 4-hjulsdriven bil (exempelvis Ford Sierra/Scorpio)
Genom att använda en växellåda som "fördelningslåda" så får man en mängd utväxlingsvariabler.
Nackdelar blir vridmomentskapacitet men det beror ju i sin tur på vad "farkosten" ska åstadkomma och vad det önskas för varvtal på hjulen.
Drivaxlarna från den kan sedan driva vanlig fram o bakdiff från annan 4-hjulsdriven bil (exempelvis Ford Sierra/Scorpio)
Genom att använda en växellåda som "fördelningslåda" så får man en mängd utväxlingsvariabler.
Nackdelar blir vridmomentskapacitet men det beror ju i sin tur på vad "farkosten" ska åstadkomma och vad det önskas för varvtal på hjulen.
Re: Dreva 01E awd låda
Vad är då vitsen med Audilådan?whilliam skrev: ↑tor mar 25, 2021 11:23 pm Med lite kreativitet kan man väl tänka sig en vanlig låda från en framhjulsdriven tvärställd som man sätter bakom Audilådan (man väljer lämplig växel i den, ungefär som på en A-traktor)
Drivaxlarna från den kan sedan driva vanlig fram o bakdiff från annan 4-hjulsdriven bil (exempelvis Ford Sierra/Scorpio)
Genom att använda en växellåda som "fördelningslåda" så får man en mängd utväxlingsvariabler.
Nackdelar blir vridmomentskapacitet men det beror ju i sin tur på vad "farkosten" ska åstadkomma och vad det önskas för varvtal på hjulen.
Och sitter allt i en "original" Audi - ska man då ha en diff under vanliga lådan?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Dreva 01E awd låda
Nu ska du inte ta detta på det allra mest allvarliga sättet, mest att man hjälper till o "spånar" kring andra tankar....
Jag vet inte hur viktigt det är att audilådan sitter kvar, och precis som du verkar mena så behövs den inte längre för själva funktionen. (man kan ju lika gärna växla med den andra lådan)
Menar du Ford- fram- diffarna så går de att sätta på sidan med en drivaxel igenom kopplingshuset och menar du diffen på lådan bakom ordinarie så måste den inte lutas så att diffen hamnar lägre än att det funkar.
Försöker bara hjälpa till lite eftersom det är VÄLDIGT dyrt att beställa två stycken specialtillverkade slutväxlar (vilket är ungefär vad trådskaparen frågade om)
Jag vet inte hur viktigt det är att audilådan sitter kvar, och precis som du verkar mena så behövs den inte längre för själva funktionen. (man kan ju lika gärna växla med den andra lådan)
Menar du Ford- fram- diffarna så går de att sätta på sidan med en drivaxel igenom kopplingshuset och menar du diffen på lådan bakom ordinarie så måste den inte lutas så att diffen hamnar lägre än att det funkar.
Försöker bara hjälpa till lite eftersom det är VÄLDIGT dyrt att beställa två stycken specialtillverkade slutväxlar (vilket är ungefär vad trådskaparen frågade om)