Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm
Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
So, does the length of the pipes in that twin-scroll exhaust manifold make any difference. I have a pipe 58cm long from the exhaust valve to the turbo flange and everything is the same length.
I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?
What about these 58cm long pipes, is it tuned to what rpm? or does it mean at turbocharged engines anything?
Sorry my bad english, but it is propably much better than my swedish, so here we go!
I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?
What about these 58cm long pipes, is it tuned to what rpm? or does it mean at turbocharged engines anything?
Sorry my bad english, but it is propably much better than my swedish, so here we go!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Just send it
If having options i would shorten the primaries some, to about 40-45cm
But,, just test it and forget it.
That´s my opinion
If having options i would shorten the primaries some, to about 40-45cm
But,, just test it and forget it.
That´s my opinion
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis nov 10, 2020 1:54 pm
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Primaries are about 45cm, because this 58cm comes at exhaust valve to turbo flange.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
det gör skillnad men hur och vart måste en dyno avgöra( många tror de veta allt men det är inte så enkelt. jag sugen att bygga ett justerbart dyno grenrör och testa ut detta en gång för alla lite vetenskapligt nästa vinter.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Som allt annat så går det mesta att räkna på, även detta
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
I still havent seen any real data about if wave tuning works with turbines or not ? Does it make negative or positive wave ?
I would make as short pipes as possible with smooth bends to get as much energy to turbine. Calvin Elston says pipe diameter is most important , length is least important because you never get it right anyway. He is talking about NA headers so with turbo headers length is even less important. Worlds fastest diesel at the moment use basic OEM style log manifold , seems to work fine. Even Mercedes F1 turbo used log manifolds a couple of years ago.
I would make as short pipes as possible with smooth bends to get as much energy to turbine. Calvin Elston says pipe diameter is most important , length is least important because you never get it right anyway. He is talking about NA headers so with turbo headers length is even less important. Worlds fastest diesel at the moment use basic OEM style log manifold , seems to work fine. Even Mercedes F1 turbo used log manifolds a couple of years ago.
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Klass 7 fysik och miniräknare:
Motorn snurrar 6000 rpm. ->100 r/s
50 avgas pulser per en sekund
Avgas hastighet 100 m/s
Avgaspulsernas avstånd 100/50 = 2 m lång primärrör
Hmm för mycket. Delar med 4 får 50 cm
Cylinder volym 500 ccm
Avgas måste rymmas i primär rör.
500 ccm/ 50 cm = 10 cm2 rörarea
Rör diameter 35 mm.
En öl till
Motorn snurrar 6000 rpm. ->100 r/s
50 avgas pulser per en sekund
Avgas hastighet 100 m/s
Avgaspulsernas avstånd 100/50 = 2 m lång primärrör
Hmm för mycket. Delar med 4 får 50 cm
Cylinder volym 500 ccm
Avgas måste rymmas i primär rör.
500 ccm/ 50 cm = 10 cm2 rörarea
Rör diameter 35 mm.
En öl till
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).
mvh jens
mvh jens
- Bilagor
-
- 171822262_744119849613059_429861170902834153_n.jpg (110.88 KiB) Visad 1708 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
bättre kvallitet?
- Bilagor
-
- 20210411_150132.jpg (133.97 KiB) Visad 1695 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
nått gör bilden liten?? den ser bra ut i telefonen?? inte min grej telefoner och datorer men man ser kanske om man vill?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Förklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.Jens Gustavsson skrev: ↑sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).
mvh jens
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
jag skriver dåligt... om det går att se i bilden så försökte jag pipe max en liknade motor men som sugmotor och vad jag såg va att det pipe max kallar "worst hp tq längd på sek rören va rätt lika som indy turbo motorn hade, speciellt om man räknar in lite längd i turbinhuset och då kommer det tillbaka en nogativ puls istället då det avslutas i en turbin. men hur stor denna puls blir är ett stort frågetäcken. mest troligt blir turbinen en ganska bra puls dödare så det kanske inte gör så stor skilnad i verkligheten?
förstår du hur jag mena?
ska testa ut det i dynon en vacker dag dock. de som kan räkna ut grenrörs längder på en turbo motor med en enkel formel använder mycket tro och gissningar på inputs skulle jag säga. även beräkningar av sugmotor grenrör blir oftast ganska fel vad jag sett i dynon. beror nog till stor del också på vart man vill avstäma också det är stor förvirring där med har jag sett.
mvh jens
förstår du hur jag mena?
ska testa ut det i dynon en vacker dag dock. de som kan räkna ut grenrörs längder på en turbo motor med en enkel formel använder mycket tro och gissningar på inputs skulle jag säga. även beräkningar av sugmotor grenrör blir oftast ganska fel vad jag sett i dynon. beror nog till stor del också på vart man vill avstäma också det är stor förvirring där med har jag sett.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
Här är du nånting "på spåret" Men vi behöver skilja på ljudpulser och den puls som kommer från massflödet.Kadett4wd skrev: ↑sön apr 11, 2021 3:38 pmFörklara gärna för mig hur man stämmer av på en positiv puls.Jens Gustavsson skrev: ↑sön apr 11, 2021 2:18 pm jo frågan är hur pulsen vänder i ett twin entry avgshus? mins jag räkna på en indy car v6 buick den va säkert hyfsat utprovat och den hade 3-1 28" sen pulssplitt in i turbon på var sida och om jag mins rätt så va avstämningen på 3-1 delan ungefär som en sugmotor sen va sekundär röret halva längden mot sugmotorns och det kan indikera att de stämde av på på en posetiv puls istället för en negativ (ska lägga upp en bild på lite data som sitter här på garage väggen).
mvh jens
Att få positivt in i overlsp är allt annat önskvärt.
Och positivt att försöka driva turbon känns väldigt skumt eftersom huvudpulsen träffar turbinen hur än långt eller kort grenröret är.
Det skulle vara om man fick en puls från en pipa att bromsa en ny att köra in i den pipan där avstämda pulsen finns, så man dynamiskt minskar volymen i grenröret.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Pipe lengths at twin-scroll exhaust manifold?
If the turbine has good dynamic flow (almost the same as big exducer) as short as possible is best, does not matter what length on each pipe. Best way to describe it is that the volume of the manifold should be as small as possible. (if the turbo flows enough)Jussi Alanko skrev: ↑fre mar 26, 2021 9:46 am
I can't change them in any direction, but does it matter at all? Are the longer ones better, or should they be as short as possible, but still the same length?