NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Kardanböj??? Är det ett knutkors?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Haha jadu Böj en 140-kardan borde vara en amatörstrongmangren. kardankrök heter det visst
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Downpipe på plats och anslutande rör skall svetsas ihop med en v-band. Gick åt skogen att få dit lambdamuttern på ett snyggt sätt med nya 0.6 tråden men bara det är tätt så. Luftfiltret fick hitta sig ner en bit framför däcket så någon slags skyddsavskärmning för värsta smutsen måste ordnas.
Bakom gul-svarta aiköverdraget dolde sig en icke cigarettbränd 70-tals orange som jag diggar stenhårt .
Bakom gul-svarta aiköverdraget dolde sig en icke cigarettbränd 70-tals orange som jag diggar stenhårt .
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
kul att följa en byggtråd med en fixare.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Kul att du följer Rickard
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Provtryckning utförd och det läckte som ett såll vid insugspackningen. I brist på bandslip så fick smärgelduk och plåtbocken duga för att få det plant.
Efter återmontering så höll det tätt utom dumpventilen som läcker en aning.
Fick förövrigt kontakt med vemset så det återstår att fylla på vätskor och se så varvtal finns.
Efter återmontering så höll det tätt utom dumpventilen som läcker en aning.
Fick förövrigt kontakt med vemset så det återstår att fylla på vätskor och se så varvtal finns.
Senast redigerad av Urban Lindström den tor jul 22, 2021 9:42 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Har försökt få kontakt med vemset med min windows10 dator men utan framgång, däremot en gammal ibm och xp så fungerar det prima. Verkar inte som att detta är ovanligt om man söker på internet, har testat "alla" drivrutiner till pl2303:an samt 2 olika seriellkablar så det verkar som jag får införskaffa nytt batteri till gamla datorn eller en blåtandsadapter från vems.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Nu är bilen uppstartad och utbackad i vårsolen Fick fram varvtal tillslut. Note to myself: Överdimensionera jord från batteri till chassi. Gick halvdåligt att få igen motorhuven men efter en byngel ovanför grenrörets högsta punkt så gick det.
Har lagt ut mina mappar på tuben och kanske någon får användning av dem här me
B230fk med 531 topp och 13c turbo för vr och 60-2 svänghjul. Mappen pallar högre laddtryck men går då något fett så får justeras en aning
https://www.youtube.com/redirect?event= ... %3Dsharing
B21a oöppnad motor med hx40 lastbilsturbo med hallgivare på veven
https://www.youtube.com/redirect?event= ... %3Dsharing
Har lagt ut mina mappar på tuben och kanske någon får användning av dem här me
B230fk med 531 topp och 13c turbo för vr och 60-2 svänghjul. Mappen pallar högre laddtryck men går då något fett så får justeras en aning
https://www.youtube.com/redirect?event= ... %3Dsharing
B21a oöppnad motor med hx40 lastbilsturbo med hallgivare på veven
https://www.youtube.com/redirect?event= ... %3Dsharing
Senast redigerad av Urban Lindström den ons apr 14, 2021 8:10 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Hoppades på lite filmklipp när jag såg youtube-länkarna
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Sorry, blev dåligt dokumenterat men till veckan utlovar jag film.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Glad i hågen skulle bilen hostas igång och hosta gjorde den men inte på ett bra sätt. Verkade precis som att tändföljden var fel och jag hade ju tagit av tändkablarna för att leda om dem. Dubbelkollade allt:
1) Ödp (1:ans kolv är i toppläge och har fått gnista) sker när ettans cylinders kamnockar pekar uppåt som ett V.
2) Backa 20grader och rotorarmen i fördelaren pekar nu mot tornet in till ettanscylinder (närmast termostathus).
3) Kolla i Vemsets inställningar att Tdc after trigger är 60grader. Därefter låses tändningen på 10grader och stroba med tändlampan. Bocka av att gnista finns vid 10grader före kolven i toppläget.
4) Slänga bort Biltemas blå tändkablar och leta bättre begagnade. Testa, starta, No go!
5) Åka till Laitis och köpa tändkablar samt tändstift. Tändkablarna fanns inte i lager och kostade över 800pix, köpte stiften och åkte hem.(Autodoc beställning gjord på Beru kablar)
6.) Upptäckte att det satt Bp8es stift, vilket är mer än jag minns. De var rätt sotiga förresten. Fungerade dock ihop med tändförstärkaren Msd6a´n.
7.) Satte dit Ngk bcpr7es och bilen startade direkt som vilken originalbil som helst
Nu är det städning av garaget som gäller och här kommer ett litet klipp.
https://youtu.be/NMawZ4_dZf4
Vad är det som pyser i kupèn?
1) Ödp (1:ans kolv är i toppläge och har fått gnista) sker när ettans cylinders kamnockar pekar uppåt som ett V.
2) Backa 20grader och rotorarmen i fördelaren pekar nu mot tornet in till ettanscylinder (närmast termostathus).
3) Kolla i Vemsets inställningar att Tdc after trigger är 60grader. Därefter låses tändningen på 10grader och stroba med tändlampan. Bocka av att gnista finns vid 10grader före kolven i toppläget.
4) Slänga bort Biltemas blå tändkablar och leta bättre begagnade. Testa, starta, No go!
5) Åka till Laitis och köpa tändkablar samt tändstift. Tändkablarna fanns inte i lager och kostade över 800pix, köpte stiften och åkte hem.(Autodoc beställning gjord på Beru kablar)
6.) Upptäckte att det satt Bp8es stift, vilket är mer än jag minns. De var rätt sotiga förresten. Fungerade dock ihop med tändförstärkaren Msd6a´n.
7.) Satte dit Ngk bcpr7es och bilen startade direkt som vilken originalbil som helst
Nu är det städning av garaget som gäller och här kommer ett litet klipp.
https://youtu.be/NMawZ4_dZf4
Vad är det som pyser i kupèn?
Senast redigerad av Urban Lindström den tor jul 22, 2021 8:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Nu har 142an förpassats upp till ”logen” i väntan på en 60liters alutank från kl. För nu ska jag ta tag i opeln som stannade på tomgång, misstänker överkuggning för kammärkena stämmer icke, så ett kompatest är första anhalt. Fick förklarat för mig att 1.4liters 16v kallas för glasmotorn :/ förbaskat slö är den då. Blev omkörd av en Renault twingo som har en topphastighet på Max 115?.
Astra f karossen går inte att kalla vacker men är frän på något sätt. Detta kan spåra ur om jag känner mig själv fast vore bra att fixa ihop och sälja den för ekonomins skull. Den äldre generationen har koll på vad som behövs.
Astra f karossen går inte att kalla vacker men är frän på något sätt. Detta kan spåra ur om jag känner mig själv fast vore bra att fixa ihop och sälja den för ekonomins skull. Den äldre generationen har koll på vad som behövs.
Senast redigerad av Urban Lindström den tor jul 22, 2021 9:47 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget *opel x14xe på besök* Volvo 142 Turbo
Tjena, länge sedan sist. Har inte hänt massor på bilfronten men opeln har startats upp med nytt kamremskit. Så en kugg fel gjorde att kamsynken ogillade läget, medans på kompisens gamm quattro som gick halvdåligt där felsökte vi hela k-jetet innan vi kollade om tidigare ägaren fått kamremmen rätt vilket var en kugg fel.
Nu blir det lite bilder:
Allergisk mot rost så stålborste på geting är mitt nya favoritverktyg
Nu blir det lite bilder:
Allergisk mot rost så stålborste på geting är mitt nya favoritverktyg
Senast redigerad av Urban Lindström den sön jun 27, 2021 11:18 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Re: NBR garaget *opel x14xe på besök* Volvo 142 Turbo
Max tre bilder=iPhone
Grå och trist Fästet för dörrstoppet hade tidigare ägaren svetsat men då gav sig plåten runtom istället så nu pluggsvetsade jag och då flexar det i själva a-stolpen tur att de la dit de tre punkterna så man kan lägga till egen slogan som borde vara 99 problems but the wife aint one. Som att ösa vatten med hål i spannen för nu är det nå vajsing med kupévärmen finns bara kallluft.
Grå och trist Fästet för dörrstoppet hade tidigare ägaren svetsat men då gav sig plåten runtom istället så nu pluggsvetsade jag och då flexar det i själva a-stolpen tur att de la dit de tre punkterna så man kan lägga till egen slogan som borde vara 99 problems but the wife aint one. Som att ösa vatten med hål i spannen för nu är det nå vajsing med kupévärmen finns bara kallluft.
Senast redigerad av Urban Lindström den lör jun 12, 2021 5:29 pm, redigerad totalt 3 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Re: NBR garaget *opel x14xe på besök* Volvo 142 Turbo
Been there done that En kompis hade haft isär en massa på sin 100 TQ och fick den inte att starta sen, och jag skulle hjälpa honom. Av en slump upptäckte vi att den startade om man klickade på startmotorn en massa ggr på raken, och jag minns att jag frågade minst 2 ggr om han hade satt kamremmen rätt, vilket han var säker på...och det hade han ju givetvis inteUrban Lindström skrev: ↑mån jun 07, 2021 8:42 pmpå kompisens gamm quattro som gick halvdåligt där felsökte vi hela k-jetet innan vi kollade om tidigare ägaren fått kamremmen rätt vilket var en kugg fel.