Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
heffaklump
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2021 6:06 pm

Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av heffaklump »

Hej!

Jag har funderingar på att bygga en flödesbänk som jag ska använda till mc topplock, har sökt men hittar inga vettiga "recept" på hur man bygger en flödesbänk, har snappat upp att man kan använda sig av 2-3 dammsugs motorer.

Finns det någon här som byggt sig en bänk?
all info och tips uppskattas, helst vill jag ju ha en fullständig guide :)
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av blackadder »

Wheels hade en artikel om det för länge sedan.

/Peter

The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av The »

Finns ju massvis med gamla trådar här om flödesbänkar.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo många här som byggt bänkar hur avancerad tänkte du bygga och vad får den kosta ungefär?

går att bygga enkla för nästan inget alls :thumbright:
min första bestog av en gammal högtalar låda lite slangar samt 2 dammsugar motorer. lärde mig otroligt mycket med den och byggdes på 2 timmar
heffaklump
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2021 6:06 pm

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av heffaklump »

Gärna så enkel och billig som möjligt men ändå funktionell, så kan jag bygga en mer avancerad när jag har mer kött på benen :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok vilka flöden snackar vi? veteran mc eller nya R hojar?

vill du ha siffror i cfm eller räcker det att se om det blir bättre och sämmre och bara cirka cfm?

enklaste och billigast är som denna jag först byggde som bara suger det den orkar och man ser hur mycket undertryck man får = hur mycket den flödar på en vattenpelare viewtopic.php?t=5811&start=180


sen kan man bygga en "en växlad orifice (superflow)" bänk kostar bara lite mer men betydligt mer jobb.

sen nästa steg är en quick flow baserad riktig bänk liknade den jag har nu men då är det 10000kr minst i delar och ett par dagars jobb viewtopic.php?f=11&t=5811

mvh jens
heffaklump
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: tis apr 20, 2021 6:06 pm

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av heffaklump »

Bänken ska vara till 50cc moped topp upp till 450cc cross, framförallt moped runt 100cc
Egentligen räcker det nog med om jag ser så det blir bättre
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Jens Gustavsson »

då kan du ju bygga en sån jag byggde för 15år sen med 2-3 motorer sen en skala upp snätt på väggen sen körde jag bara lite häft massa på 2-4-6-8-10... mm lyft och filade lite sen såg man om det vart bättre? man kan låna nån flödad topp och skriva in lite cfm siffror om man vill ha lite koll på det. se bilden i tidigare länk
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Karl V »

Jag tycker det är vettigt att mäta undertrycket under toppen, då kan man kolla så det är samma undertryck. Nån dammsugarmotor kan ju tappa prestanda eller liknande.

Jag mäter tryckskillnaden över en strypfläns.

Finns en tråd, nånstans med mycket info. Men det är vettigt att börja enkelt.
Jag behöver ungefär 2 dammsugarmotorer för att mäta en original 530 topp med 28 tums undertryck under cylindern men då har jag rätt hög mätskala över strypflänsen också. En portad 530 med 46 mm ventil klarar jag med 4 dammsugarmotorer.

Jag har byggt så jag kan starta damsugarmotorerna två å två och blocka av de andra med lock så luften inte dras bakvägen genom dem.

Går att göra komplicerat eller enkelt, börja enkelt :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det är nästa steg i flödes bänk värden att göra en strypning och mäta vid 28" vetten pelare och en lutande med cfm men som jag hade det så hadde jag en test hals ring som jag bruka köra innan jag börja flöda för att se att den flödade rätt ca 100cfm tror jag den va på sen om den tappat lite så kunde man bara justera upp mät skalan lite.

mvh jens
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Karl V »

Jens Gustavsson skrev: mån apr 26, 2021 3:25 pm jo det är nästa steg i flödes bänk värden att göra en strypning och mäta vid 28" vetten pelare och en lutande med cfm men som jag hade det så hadde jag en test hals ring som jag bruka köra innan jag börja flöda för att se att den flödade rätt ca 100cfm tror jag den va på sen om den tappat lite så kunde man bara justera upp mät skalan lite.

mvh jens
Det är smart vet inte varför jag inte tänkte på det, kör också testplattor nästan varje gång jag flödar.
Går ju att ha 2-3 plattor med olika storlekar. Vill hen sen se hur mycket de flödar vid 28 tum går det ju att skicka testplattor till nån som har en flödesbänk som mäter vid 28 tum.

Bygg som Jens föreslår och ha några testplattor som du använder för att flytta skala på väggen upp och ned som kalibrering. Enkelt och förmodligen ganska bra för du kommer mäta vid högre undertryck.
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Karl V »

Hur går det med flödesbänken?

Jag köpte genomskinlig plastslang på biltema att ha som mätaskala. Lite karamellfärg i vattnet gör att det är lätt att se.
Gör mätskalan tillräckligt hög om du mäter undertrycket under toppen annars kommer dammsugaren dra i sig allt vatten på låga lyft :)

Hittade en skiss på nätet på det som Jens föreslog.

Bild
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: Bygga flödesbänk, info, tips, guide, recept SÖKES

Inlägg av Hasse Bus »

Här har du en som delar med sej. :thumbright:
Det kan vara lite mycket teori, så det blir mycket att ta in men väldigt lärorikt.
http://www.topplocksverkstan.se/flodesbanken.html

//Hasse.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Skriv svar