Bör man linda downpipen eller inte? står i valet och kvalet om jag ska bygga min DP i rostfritt eller vanligt.
Jag har funderat på om det kanske till och med är bättre med en olindad DP, jag är givetvis med på fördelar med lindade sug- och turbo-grenrör. men man borde väl vilja kyla avgaserna så fort som möjligt efter turbon? större energiskillnad=snabbare spool?
Fördelar svart: billigt(det är ju trots allt tight budget), enkelt(MIGas hemma i garaget), men kräver lindning(för fult annars med rostiga svetsar)
Fördelar rostfritt: livslängd, ökad bling bling faktor, jag har nyss fått tillgång till och lärt mig TIG, så jag kan inte byggat i rostfritt och sedan täcka upp min vackra svetsporr, så jag kan inte kombinera både och.
därför undrar jag finns det någon prestanda fördel med avgasbandage på DP? det går emot mina principer att göra nått endast för utseende som skadar prestandan(även om den är försumbar). det är en DP till 940 med turbon på org grenrör, så jag tycker inte att det behöver lindas av hålla värmen borta från motorrummet skäl på samma sätt som när man har turbon monterad högt upp och långt fram och drar DP genom halva motorrummet.
linda downpipe eller ej?
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
linda downpipe eller ej?
mvh! Jonathan Hall
Re: linda downpipe eller ej?
Finns ju ingen direkt nackdel med att hålla kvar värmen i röret istället för strålningsvärme in i oljetråget och allt annat under huven.
Gasvolymen lär nog påverkas väldigt lite av det lilla den hinner kylas i downpipen.
Gasvolymen lär nog påverkas väldigt lite av det lilla den hinner kylas i downpipen.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: linda downpipe eller ej?
Precis sådana här saker är ju bra att diskutera här. Det finns en poäng i att man inte vill värma tråget i onödan (med tanke på turboplaceringen så blir det just bara tråget och inte direkt nåt annat i motorrummet som värms upp av downpipe)
Visst stämmer det att nyttan med att kyla avgaserna finns där (förutsatt att resten av avgassystemet "bromsar" har man rejäl diameter och inga idiotiska böjar där, så behöver man inte tänka på att öka flödet ytterligare)
Men principen "alla bäckar små" är ju väldigt bra att använda sig av (åtminstone på planeringsstadiet, sedan man kanske utesluter det p.g.a. krångel vid bygget)
En variant är ju att sätta tunn alu-plåt (gärna sådan "våffelmönstrad" som brukar sitta ovanför katalysatorer, den väger ju knappt nåt alls) mellan tråget o downpipe. Då syns ju dina "bling-bling" svetsar OCH du hindrar värmen från att nå tråget OCH du kyler avgas enligt din, helt riktiga, princip.
Visst stämmer det att nyttan med att kyla avgaserna finns där (förutsatt att resten av avgassystemet "bromsar" har man rejäl diameter och inga idiotiska böjar där, så behöver man inte tänka på att öka flödet ytterligare)
Men principen "alla bäckar små" är ju väldigt bra att använda sig av (åtminstone på planeringsstadiet, sedan man kanske utesluter det p.g.a. krångel vid bygget)
En variant är ju att sätta tunn alu-plåt (gärna sådan "våffelmönstrad" som brukar sitta ovanför katalysatorer, den väger ju knappt nåt alls) mellan tråget o downpipe. Då syns ju dina "bling-bling" svetsar OCH du hindrar värmen från att nå tråget OCH du kyler avgas enligt din, helt riktiga, princip.
Re: linda downpipe eller ej?
Jag vet inte hur du har tänkt att använda bilen, men ett lindat stålrör rostar rätt fort om det är en bruksbil.