Upprepar det som står ovan. Det är så lågt komp pga det Jens skrev, sen är väl kvalitet på bensin där motorn har levt sitt liv något helt annat än vi svenskar är vana vid. Det vore så klart bättre att höja kompressions-förhållandet, men kostnaderna skenar snabbt iväg. Det intressanta här var hur man med enkla medel kan få en bra gatbils-motor.dundersmurfen skrev:Varför är det så lågt komp? Är det för dom är så spikkänsliga pga hög insugstemp och vattentemp? Måste väl vara bättre å höja kompan massa å åka e85 den är ju så mycket billigare än bf95 nu?
Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Den här motorn byggs och optimeras som en tålig och enkel väl tunead låg kompa motor för det är vad en muskelbils åkare oftast vill ha. de vill inte ha E85.
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?
erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?
jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger
jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.
sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte?
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)
och eftersom varken jag eller erik har nån muskelbil så kommer denna motor nog bli till salu i slutändan då vi optimerat den klart och då får den inte heller bli hur dyr som helst. en helt ny GM eller blueprint engines BBC motor kostar från 100-130 tusen kr så man kan inte tro att man ska få jätte pengar för en begagnad BBC nuförtiden även om det är en bra motor. skulle tro den blir till salu för mellan 30-40 tusen i slutändan?
erland vad rekommenderar du för HEI delar mer exakt minns du märken?
jag tror att dessa peanut toppar rätt portade ofta är de bästa BBC original topparna om man ska ha under ca 550hk. mindre förbränings rum och mer lämplig area mot vad oval och rec topparna ger
jo sen varför de har låg kompa också är för det va mycket EGR och förvärmningar på insug mm på tidigt 80 tal (en B20- B21 hade ju 7.5:1-8.5:1 i kompa på den tiden också av samma anledning.
sen kadetten att jämföra en klassisk BBC cheva med en modern Smal block MB går ju inte?
som att jämföra en tidig metallica live spelning med en Britney Spears spelning! de båda har nog spelat in en hel del pengar men smaken är delad på vad man gillar höra (men du vet ju att jag har en 32v MB motor jag fantiserar att bygga comp eliminator sugis av också haha)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Man kanske får köra bigblock i nästa Volvobygge, för nog är det allt nåt speciellt med många kubiktum
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Jag har en 352 i en ban Camaro med 228-228-106-,480" kam.
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".
Erland
Aluminium L89 Corvette toppar fast burn och jag kör 12:1 i komp med ca 32 graders tändning vid fullt utslag.
Inga spikningsproblem alls på 98 oktan men visst är 95 oktan billigare.
438 hästar och 556Nm Med Victor JR och Holley 600DP.
Den står i rullen nu med en 750 förgasare så jag startar en tråd om den när jag hinner.
Jag kör JE SRP kolvar, kostar mig 10K med ringar.
Jag honar upp blocket med deckplatta och ser hur stor jag måste göra det, detta blev 0,010".
Finns kolvar från 0,05".
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Jag kan kolla vad som sitter i min fördelare.
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.
Erland
Förr använde jag Accel delar men det finns nog många bra.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Hur stor viktskillnad är det mot en SB?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Sten skrev:Hur stor viktskillnad är det mot en SB?
Som jag läst (järnmotor) 330 Kg och 240 Kg
Sedan blir en CBB Trevligare vikt på om man kör Alutoppar/Insug
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Den ska upp i dynon inom några dagar igen.
Vi vägde tomma block i somras å det skiljde typ 10kg mellan CSB & CBB block om jag inte missminner mig? Men det är ju ganska mycket gjutjärnsjunk på en sån här motor, insug, vattenpump, toppar, grenrör. Vet inte hur många kg som är bortlättade iom byte till alu diton men säkert närmare 50 o det skulle säkert bli 30kg till med alu-toppar.
Vi vägde tomma block i somras å det skiljde typ 10kg mellan CSB & CBB block om jag inte missminner mig? Men det är ju ganska mycket gjutjärnsjunk på en sån här motor, insug, vattenpump, toppar, grenrör. Vet inte hur många kg som är bortlättade iom byte till alu diton men säkert närmare 50 o det skulle säkert bli 30kg till med alu-toppar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Den här motortråden vart aldrig uppdterad här efter sista uppdaterigarna i feb 2020 med vassare mek kam med 250 grader vid 0.05" och 0.600lyft och 110nock. vi paserade iallafall 500hk och va uppe i 720nm och den vart varvvilligare nu med max rpm på 6500 utan att dö av så mycket som tidigare. effekt pik va vid 5500+.
sen plocka vi av topparna för lite mer portning samt för att montera större 2.19 insugs ventiler och där är vi i dag (topparna ligger i portnings rummet)
vi har också köpt ett NOS fogger och ska svetsa in 8st lamda muttrar innan nästa dyno sväng i höst.
vi har flödat topparna igen också
vi ligger nog fortfarande på ett total kostnad på motorn under 30000kr
sen plocka vi av topparna för lite mer portning samt för att montera större 2.19 insugs ventiler och där är vi i dag (topparna ligger i portnings rummet)
vi har också köpt ett NOS fogger och ska svetsa in 8st lamda muttrar innan nästa dyno sväng i höst.
vi har flödat topparna igen också
vi ligger nog fortfarande på ett total kostnad på motorn under 30000kr
- Bilagor
-
- 454 500+ graf.jpg (107.12 KiB) Visad 2485 gånger
-
- 454 500+hk.jpg (92.94 KiB) Visad 2487 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2785
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Väldigt likt min "big block" 3,5 liter BMW 6a med Bi-Turbo.
För mig som är riktigt lågvarvs vrid dåre, skulle det vart intressant att se en dynograf från lägre varvtal.
Min Bi-Turbo ger (Mätt på hjulen på rullande landsväg.)
360Nm@2500 rpm.
500Nm@3000 rpm.
622Nm@4500 rpm.
330kW@5500 rpm.
Väldigt olika koncept, men ganska lika slutresultat.
Byggde / Bromsade ni inte någon 3 liter Merca (300ce?) för några år sedan ?
Men den vart lite hårigare effekt i eller ?
För mig som är riktigt lågvarvs vrid dåre, skulle det vart intressant att se en dynograf från lägre varvtal.
Min Bi-Turbo ger (Mätt på hjulen på rullande landsväg.)
360Nm@2500 rpm.
500Nm@3000 rpm.
622Nm@4500 rpm.
330kW@5500 rpm.
Väldigt olika koncept, men ganska lika slutresultat.
Byggde / Bromsade ni inte någon 3 liter Merca (300ce?) för några år sedan ?
Men den vart lite hårigare effekt i eller ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
idag har jag och erik jobbat med 454:an.
jag har portat ca 6 timmar i penut topparna så de är mer som ovalports toppar nu ute vid packningen iallafall. porta lite mer i svängen också ochy sen har vi 2.19 ventiler frästa sen tidigare. men håller storleken under ventilen rätt liten ca 0.87 då lix canalen är så grymt liten.
liten första hjälpen i viktor jr insuget också i pleniumet.
ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
jag har portat ca 6 timmar i penut topparna så de är mer som ovalports toppar nu ute vid packningen iallafall. porta lite mer i svängen också ochy sen har vi 2.19 ventiler frästa sen tidigare. men håller storleken under ventilen rätt liten ca 0.87 då lix canalen är så grymt liten.
liten första hjälpen i viktor jr insuget också i pleniumet.
ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Här ser man skilnaden mellan den ultra lilla penut toppen och den för många anseda "lilla" ovalports toppen. den rectangulära kanalen går nästan hela vägen upp till ventilkåps packningen.... ja det är lite slipning
- Bilagor
-
- eee002049a3ce11435b05563a129fcab.jpg (64.05 KiB) Visad 1950 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Cheva 454 muskel bils motorn (ZL1 dräparen!)
Gängsnitt ?ska leta fram gäng snitt nu till fogger noslarna sen kan saker börjas monteras ihop. nån som vet vad det ska va?
En tapp är väl bättre
Gängan brukar vara 1/16" NPT på NOS Nozzlarna
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå