Jag bygger en VAG (S3) 2.0T, alltså 2 liter på fyra (4) cylindrar, med lättare smidda kolvar, smidda stakar, ACL Race lager osv.
Koppling är uppgraderad och svänghjulet är enkelmasse med lägre vikt än original. Balansaxlar i oljepump är även frånkopplade. Jag har byggt rakt igenom med starkare än original men med fokus på låg vikt för att minska förluster i motor/drivlina.
Motorn byggs för 500+ hk men kommer gå på 400 hk och varva till max 7.000 RPM (effektkurvan just nu viker ned vid 6.500 RPM)
Är inne på att maxa antalet hästar i backen genom att montera en remskiva (Eng.: 'pulley') i aluminium istället för original stål (bild nedan).
Viktskillnaden är ganska påtaglig: 333 gram mot 1671 gram eller en besparing om ca 1.3 kg.
Så för att komma till sak så säger många entusiaster på plattformen förstås att det är "livsfarligt" att köra utan svängningsdämpare och att jag helst ska hänga på en dyr ***** Fluidampr (de har en modell för plattformen ifråga) som då väger ännu mer. Varenda förståsigpåare låter som en säljare för Fluidampr.
Jag tänker att svängningar på veven mest är ett V8:a-problem, men jag saknar tillräcklig kunskap. Att köra original dämpare känns hursomhelst meningslöst givet hur modifierad motorn är.
Vad säger ni som kan!?
Bilen går som bruksbil.
