Powerglide driver ej efter mappning

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej!
Mappade bilen igår med nya lådan. (Rullande landsväg).
Lådan är en lite småpreppad PG med transbrake.
Allt började bra, reagerade på den låga topphastigheten samt effekt uttaget (b230 8v). Vid 2bar och 7000rpm så låg hastigheten på 150km/h och 350hk vilket är väldigt märkligt! Saknades en massa då jag har fått ut nästan 500whp med manuell och mildare setup på samma motor. Kan tilläggas att jag hade problem med oljetempen trots att jag har ett stort auto-kyl med fläkt påkopplat. Tempen gick upp fort så vi fick addera extra kylning.
Efter själva mappningen så skulle vi ställa stallet med gas. Efter tredje "stallningen" så drev lådan inte längre.
Ingen bränd lukt på oljan, röd och fin. Inte heller något läckage.
Kan det vara ett "huvudfel" som orsakade så att lådan slutade driva?
Jag skrev en tråd förra året då jag hade liknande problem med min förra lådan, en th350.
Vad är det som är galet? Felet följer mig, kan convertern orsaka så lådorna rasar? Varför eldar jag för kråkorna när det gäller topphastighet och effekt?
Någon som har ett hum om i vilken ände jag ska börja?
//Frasse
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av mattias »

Kan turbinbladen ha vikt sig?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av whilliam »

Är det inte ofta så här det blir när man försöker få en converter att stalla tillräckligt lätt? Menar att man gör om convertern för högt stallspeed och lågt vrid på lägre varvtal. Borde påverkas av vad man har för olja till viss liten del och jag tror mycket på det som Jens skrev i andra tråden (ser illa ut i bänk men funkar bättre på gatan sen)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av Jens Gustavsson »

har du kollat trycken i lådan?
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av FrasseTurbo »

Hej!
Tack för svar :)
Jag har inte hunnit kolla trycket, tänkte göra det!
Men iom att den slutade driva helt från ingenstans blev jag lite orolig att något har gått av då oljan inte ser bränd ut eller liknande.
Angående convertern så känns den kanske lite lurig iom att "problemt" med effekt och hastighet har följt med sedan den gamla lådan.
Kan det vara en sån stor skillnad i bänken och gatan? Värmeutvecklingen känns lite oroande, för den stack mycket mer i temp än den gamla 350-lådan jag hade innan. Men det kanske är så på PG?
Mvh Frasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av Jens Gustavsson »

om den inte driver alls så börja kolla trycken. är alla växlar borta så kanske inte konvertens driv ploppar når in i olje pumpen eller så har röret in i olje pumpen släpt då blir det så också.... men jag är ingen pg expert kan bara grundläggande rep och servisar på dem.

tempraturerna då man är ute och fin åker bruka va lägre i pg har jag sett mot kompissars lådor men jag kör en Stig O låda också den är en hel del fin lir i
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Powerglide driver ej efter mappning

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag får kolla upp trycket, visst är det vid servot man kan koppla in sig?
Den drev pyttelite om man tryckte till en hel del, kan vara så att de inte kommer fram olja som det ska!
Men de ser man ju om man kopplar in sig och mäter!
Skriv svar