Volvo PV 544 Turbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
jo du har fel sax. jag kan ha nå medbringare som går att använda, hör av dig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har gjort en liten insats nu igen, snart semester och bilen står på pallbockarna än de går ju inte för sig!
Bakaxeln är klar för montage, så när som på en bromsslang upp till karossen! Sen gjorde ja ett ryck och fixade till mina lådor till fyrlänken, en hel del karosserikit och färg på de där så duger de under bakaxeln! De som nu är kvar är att rengöra kitta och måla.
Sedan hänga dit bakaxeln och bygga en mellanaxel.
Göra ett nytt avgassystem över bakaxeln för misstänker de inte kommer passa längre.
Har även köpt en ny huvudbromscylinder som ja tror ja huvudräknat till borde va i bra storlek för att åka i sommar utan servo.
Sen är de bara hänga upp tanken och vrida på nyckeln och se vad man glömt
Bakaxeln är klar för montage, så när som på en bromsslang upp till karossen! Sen gjorde ja ett ryck och fixade till mina lådor till fyrlänken, en hel del karosserikit och färg på de där så duger de under bakaxeln! De som nu är kvar är att rengöra kitta och måla.
Sedan hänga dit bakaxeln och bygga en mellanaxel.
Göra ett nytt avgassystem över bakaxeln för misstänker de inte kommer passa längre.
Har även köpt en ny huvudbromscylinder som ja tror ja huvudräknat till borde va i bra storlek för att åka i sommar utan servo.
Sen är de bara hänga upp tanken och vrida på nyckeln och se vad man glömt
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
hur går det?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Fastnade i lite annat dumt här hemma!
Äre inte de ena äre de andra, skulle bara byta trallen men visade sig de va så risigt regelverk så blev att göra lite mer Däremot så har ja råkat köpa mig en bigblock, snubblade över en b20 ja inte kunde låta bli!
Äre inte de ena äre de andra, skulle bara byta trallen men visade sig de va så risigt regelverk så blev att göra lite mer Däremot så har ja råkat köpa mig en bigblock, snubblade över en b20 ja inte kunde låta bli!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 466
- Blev medlem: ons jun 18, 2014 11:56 am
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo PV 544 Turbo
Du kämpar på Markus, det är härligt att se
Med vänlig hälsning, Daniel
Med vänlig hälsning, Daniel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
jo vet hur det är med hus och hem och småbarn samtidigt som man bygger bil!
låter bra du hittat en B20. jag har lagt undan lite performanc grejor här också till dig. skulle va fränt med en ny potend BBB20 turbo bygge i vinter.
låter bra du hittat en B20. jag har lagt undan lite performanc grejor här också till dig. skulle va fränt med en ny potend BBB20 turbo bygge i vinter.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Så fort ja fått hem motorn Jens får vi prata ihop oss!
Hur som helst har ja gjort ett ryck ikväll, måste ju få provköra!
Har målat golvet i baksätet och i skuffen, målat tanken och byggt klart armaturen me genomföringar osv. Fick också ett infall och byggde ett fäste till en ny huvudbromscylinder så de kanske blir lite mindre tungbromsat än me originalet nu när de är skivbromsar runt om! Kvar att göra är att smeta dit lite karosserikit, montera allt, få ihop bromssystemet och därefter korta en mellanaxel!
Hur som helst har ja gjort ett ryck ikväll, måste ju få provköra!
Har målat golvet i baksätet och i skuffen, målat tanken och byggt klart armaturen me genomföringar osv. Fick också ett infall och byggde ett fäste till en ny huvudbromscylinder så de kanske blir lite mindre tungbromsat än me originalet nu när de är skivbromsar runt om! Kvar att göra är att smeta dit lite karosserikit, montera allt, få ihop bromssystemet och därefter korta en mellanaxel!
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
/NXJ
Niklas Jonsson Mikaloff
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - -
-Volvo Pv taksänkt mm
-BusJapanHoj
-VW Tiguan
-Ford Focus TDCI Titanium
- - - - - - - - - - - - -
Re: Volvo PV 544 Turbo
Fortsätter smyga ut i garaget me jämna mellanrum, ikväll blev bakaxeln monterad, kardanen kortad och allt utom ett sista bromsrör klart!
Kvar att göra nu är
- bromsrör till bakaxeln via bromskraftsreducering
- lufta bromsarna
- montera panhardstag
- dra åt alla bultar i bakvagnen
- se hur mkt av avgassystemet som passar, antar de måste justeras lite.
Kopplade på batteriladdaren ikväll innan ja gick in!
Fråga till expertisen, vad ska man tänka på kring pinjongvinkeln när man har en ledad mellanaxel med stödlager?
Kvar att göra nu är
- bromsrör till bakaxeln via bromskraftsreducering
- lufta bromsarna
- montera panhardstag
- dra åt alla bultar i bakvagnen
- se hur mkt av avgassystemet som passar, antar de måste justeras lite.
Kopplade på batteriladdaren ikväll innan ja gick in!
Fråga till expertisen, vad ska man tänka på kring pinjongvinkeln när man har en ledad mellanaxel med stödlager?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
bra jobbat! vet inget om exakta vinklar men det rör sig mer än vad man tror då man gasar fullt så låt den peka lite nedåt så blir den rak då du gasar.
jag har ett par små slicks du kan få prova på volvo 240 turbo fälg
jag har ett par små slicks du kan få prova på volvo 240 turbo fälg
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jens de måste ja få låna! så får m40in kasta in handduken sedan
Ja hade som mål att ha bilen färdig innan semestern, sen under semestern och ja nu äre sista semesterdagen imorrn och inte går den då!
Var ute ikväll och tänkte ställa ner den på hjulen men bråkade me bromsarna hela kvällen!
Var bara ett rör kvar men de jäklades och sen bråkade ja me reduceringen till bakhjulen, fick inte igenom någon olja.
Kom sedan på ja sett detta tidigare och mycket riktigt vare där felet satt!
De som är kvar nu är att kontrollera alla bultar i bakvagnen och montera påfyllningsröret till tanken.
Sen måste ja kontrollera bultarna till mina bromsoksadaptrar fram, de bultar ja kom åt gick dra åt nån grad till så måste nästan kolla de två ja inte kommer åt utan att ta lös skivorna också!
Ja hade som mål att ha bilen färdig innan semestern, sen under semestern och ja nu äre sista semesterdagen imorrn och inte går den då!
Var ute ikväll och tänkte ställa ner den på hjulen men bråkade me bromsarna hela kvällen!
Var bara ett rör kvar men de jäklades och sen bråkade ja me reduceringen till bakhjulen, fick inte igenom någon olja.
Kom sedan på ja sett detta tidigare och mycket riktigt vare där felet satt!
De som är kvar nu är att kontrollera alla bultar i bakvagnen och montera påfyllningsröret till tanken.
Sen måste ja kontrollera bultarna till mina bromsoksadaptrar fram, de bultar ja kom åt gick dra åt nån grad till så måste nästan kolla de två ja inte kommer åt utan att ta lös skivorna också!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
bra jobbat snart går den igen! vad va problemet med ventilen?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Den hade kärvat i sätet så var helt tät men nu är den med i matchen igen!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Ikväll blev de ett ryck efter att barnen knoppat in!
Har monterat klart tanken och tankröret, fattas några täckplåtar men vill se att de är tätt när ja tankat först! Sedan monterade jag och efterdrog alla stag i bakvagnen, centrerade också axeln hyfsat me panhardstaget!
Justerade in stötdämparna och monterade in dessa me.
Provade att hissa lite me domkraften och de verkar som ja har på tok för styva fjädrar
Om ja förstår rätt så är dom 6kg/mm (336lbs/in).
Nån som har nån känsla av vad man kan tänkas behöva?
Satte fast första halvan av avgassystemet, har en cutout framför bakhjulen sen har de varit original därifrån men de passade inte längre me nya bakaxeln så nu slutar de där under bara. De som är kvar nu är att fylla tanken och sen ställa ner den på hjulen!
Eventuellt prova lufta bromsarna med hjälp av nån som sitter i bilen, har kört med bara trycksatt expansionskärl nu och tycker pedalen känns lite skum!
En ordentlig dammsugning och avspolning är nog också på sin plats!
Har monterat klart tanken och tankröret, fattas några täckplåtar men vill se att de är tätt när ja tankat först! Sedan monterade jag och efterdrog alla stag i bakvagnen, centrerade också axeln hyfsat me panhardstaget!
Justerade in stötdämparna och monterade in dessa me.
Provade att hissa lite me domkraften och de verkar som ja har på tok för styva fjädrar
Om ja förstår rätt så är dom 6kg/mm (336lbs/in).
Nån som har nån känsla av vad man kan tänkas behöva?
Satte fast första halvan av avgassystemet, har en cutout framför bakhjulen sen har de varit original därifrån men de passade inte längre me nya bakaxeln så nu slutar de där under bara. De som är kvar nu är att fylla tanken och sen ställa ner den på hjulen!
Eventuellt prova lufta bromsarna med hjälp av nån som sitter i bilen, har kört med bara trycksatt expansionskärl nu och tycker pedalen känns lite skum!
En ordentlig dammsugning och avspolning är nog också på sin plats!