Torque is the wrong term.
Torque is the wrong term.
https://www.youtube.com/watch?v=1o93Myy2CP0
Real Small Block Chevy Power! 4:37
Har jag hittat nån som pratar mitt språk. Hästar på låga varv, istället för att benämna det som vrid. Jag vill bara veta pållar och rpm. Vridet kan jag räkna fram OM jag vill...
Real Small Block Chevy Power! 4:37
Har jag hittat nån som pratar mitt språk. Hästar på låga varv, istället för att benämna det som vrid. Jag vill bara veta pållar och rpm. Vridet kan jag räkna fram OM jag vill...
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Det är ju faktiskt tvärtom..
Hästarna räknar man fram av vridmoment mot varvtal.
Vridet säger så mycket mer om hur motorn jobbar eftersom det är en direkt produkt av motorns effektivitet(VE) och blir slarvigt uttryckt ett fotavtryck av VE.
Hästarna räknar man fram av vridmoment mot varvtal.
Vridet säger så mycket mer om hur motorn jobbar eftersom det är en direkt produkt av motorns effektivitet(VE) och blir slarvigt uttryckt ett fotavtryck av VE.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Torque is the wrong term.
Som jag ser det. Två sätt att beskriva samma sak. Så varför vrid på låga varv, och pållar på höga? Jag har vant mig vid pållar. Om jag vant mig med vrid fån start så kanske det hade funkat med. Över hela skalan. Sen har pållar tids delen inbyggt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Dags att vänja om, just på grund av speglingen mot motorns effektivitet.
Kan om man vill slarva lite även se var friktionen i maskin börjar överkomma maskins fyllnadsgrad.
Kan om man vill slarva lite även se var friktionen i maskin börjar överkomma maskins fyllnadsgrad.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Torque is the wrong term.
Syns inte det på hkr vs rpm? Matte formeln är konstant. Det spelar ingen roll vilken man väljer. Av hkr eller vrid. Och hur många relaterar till en laglig moppe i vrid? För mig började det där 1hkr. Sen fortsatte det.
Om du trimmar dina 2t för max vrid. Hur snabba blir de då?
Om du trimmar dina 2t för max vrid. Hur snabba blir de då?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Det är ju faktiskt just det jag gör.
Jag sätter exempelvis upp cvt´n för att växla vid maxvrid, när det växlat klart får det dra mot toppeffekt.
Där du har max vrid har du max förmåga vrida av en drivaxel(inte chocka av den, utan vriiiida)
Och du skulle se vridkurvan i min yamma, lååångt fint register med 68nm+ peak.
Jag sätter exempelvis upp cvt´n för att växla vid maxvrid, när det växlat klart får det dra mot toppeffekt.
Där du har max vrid har du max förmåga vrida av en drivaxel(inte chocka av den, utan vriiiida)
Och du skulle se vridkurvan i min yamma, lååångt fint register med 68nm+ peak.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Torque is the wrong term.
Hur många hkr mindre har du vid max vrid, vs max hkr?
Re: Torque is the wrong term.
Det går inte att svara på. det beror helt på moment/effektkurvan.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Torque is the wrong term.
ROD02b och Kadett4wd verkar ha en konversation och nog borde det då gå att ge ett svar på frågan?
"Torque is the wrong term" kan jag inte hålla med om...... Vilket maxvrid en motor har berättar en hel del om effektiviteten på den (om man samtidigt får veta dess slagvolym) En motor fungerar med hjälp av tryck (i cylindern) och då blir det vridmoment som ligger närmast till hands för att göra en bedömning, skulle man enbart få veta "effekten på låga varvtal" så blir det en krångligare räkneoperation för att förstå hur effektivt den arbetar.
Självklart är det "tycke och smak" inblandat och den som hellre bara pratar effekt och vänjer sig vid det gör ju inget direkt "fel"
"Torque is the wrong term" kan jag inte hålla med om...... Vilket maxvrid en motor har berättar en hel del om effektiviteten på den (om man samtidigt får veta dess slagvolym) En motor fungerar med hjälp av tryck (i cylindern) och då blir det vridmoment som ligger närmast till hands för att göra en bedömning, skulle man enbart få veta "effekten på låga varvtal" så blir det en krångligare räkneoperation för att förstå hur effektivt den arbetar.
Självklart är det "tycke och smak" inblandat och den som hellre bara pratar effekt och vänjer sig vid det gör ju inget direkt "fel"
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Det måste jag kolla bromspapperet för att svara på.
Men vridpeaken ligger inte så långt ifrån effektpeaken iaf.(spetsig karaktär, som alla hårt trimmade maskiner)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Torque is the wrong term.
https://www.youtube.com/watch?v=HGSH1Jc0D6E
Varför bry sig om vridet? Det syns tydligt vad som skiljer i hp, tex vid 3500RPM.
Svara delvis på min önskan. 5L TPI vs trimmad B20 med samma toppeffekt. Och även en gammaldags sug diesel med samma toppeffekt. Får nog bli lastbilsmotor. Hur mycket hp har denna diesel vid 2500RPM(fick sänka då dieslar inte varvar)?
Varför bry sig om vridet? Det syns tydligt vad som skiljer i hp, tex vid 3500RPM.
Svara delvis på min önskan. 5L TPI vs trimmad B20 med samma toppeffekt. Och även en gammaldags sug diesel med samma toppeffekt. Får nog bli lastbilsmotor. Hur mycket hp har denna diesel vid 2500RPM(fick sänka då dieslar inte varvar)?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Torque is the wrong term.
För den som är måttligt intresserad av motorer eller att försöka jämföra och analysera hur effektivt de jobbar, så kan jag hålla med om att det blir enklare att "bara snacka hästar".
Vill man däremot få ett snabbt "kvitto" på hur bra en viss 2-litersmotor (bara exempel) står sig mot andra 2-liters, ja då är det bra att få veta vrid också (så att man slipper sätta sig o räkna det första man gör)
I denna fråga är det lite upp till var och en att tycka lite som man vill
Vill man däremot få ett snabbt "kvitto" på hur bra en viss 2-litersmotor (bara exempel) står sig mot andra 2-liters, ja då är det bra att få veta vrid också (så att man slipper sätta sig o räkna det första man gör)
I denna fråga är det lite upp till var och en att tycka lite som man vill
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Precis, Torque är aldrig fel term, och inte hästkrafter heller.
Hästkrafter är bra att skryta kuklängder med.
Vridmoment är bra att analysera kuklängder med
=)
Hästkrafter är bra att skryta kuklängder med.
Vridmoment är bra att analysera kuklängder med
=)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Torque is the wrong term.
Hästkrafter är längden.
Vridmoment är diameter (hur grov den är)!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Torque is the wrong term.
Ja nåt sånt
Att pressa in den grova kräver kraft =)
Att pressa in den grova kräver kraft =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!