topplock 16v /kamaxlar volvo 230
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Den låter riktigt trevligt och verkar dra från lägre varv med.
Men vad är en hästkraft?
Jag har viktat min broms långt upp i lastskalan.
Bästa VOC hos mig har gett 145 hästar.
En som gav 185 på ett annat ställe gav 140.
Så vad är en hästkraft, det verkar skilja rejält.
Köpte broms med lastcell för att få rätt värden på inertiarullen.
Erland
Men vad är en hästkraft?
Jag har viktat min broms långt upp i lastskalan.
Bästa VOC hos mig har gett 145 hästar.
En som gav 185 på ett annat ställe gav 140.
Så vad är en hästkraft, det verkar skilja rejält.
Köpte broms med lastcell för att få rätt värden på inertiarullen.
Erland
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Hästkraft borde vara en observation av fordonet i mellan två punkter där tiden tas, tyvärr brukar vi ju jämföra med hjälp av bromsbänk.
Jag är osäker på vem som bromsade, men det kan ju ha varit Highspeed då båda håller till nära varandra.
Vi hade några 'klassade' motorer när jag arbetade på Volvo med sånt, så dom dammades av vid kalibrering så vi kunde se att hela kurvan stämde överens. Om det är rätt eller fel skall jag låta vara osagt, men för produktionskontroll dög det.
Jag är osäker på vem som bromsade, men det kan ju ha varit Highspeed då båda håller till nära varandra.
Vi hade några 'klassade' motorer när jag arbetade på Volvo med sånt, så dom dammades av vid kalibrering så vi kunde se att hela kurvan stämde överens. Om det är rätt eller fel skall jag låta vara osagt, men för produktionskontroll dög det.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Highspeed får motorer att gå bra och är riktigt duktig på avgassystem.
Men hans bänk visar i överkant, ungefär som Bumpas.
En Opel som med en dags mellanrum kördes hos mig och sen hos Bumpa.
243 hästar i min bänk och det var mitt gamla Dynomet system visade 243 och Bumpa 269 hästar.
Med Sport devices och kalibrering efter bromsen så visar min bänk runt 5% mindre i dagsläget så 234 hästar hade det varit idag.
Jag säger inte att min bänk visar rätt men jag har gjort allt jag kan för att den ska göra det.
Det är nog inte fel att ha en testmotor att köra.
Jag hade en motor i en 240 som under flera år alltid visade 248 hästar med Dynometprogrammet.
Erland
Men hans bänk visar i överkant, ungefär som Bumpas.
En Opel som med en dags mellanrum kördes hos mig och sen hos Bumpa.
243 hästar i min bänk och det var mitt gamla Dynomet system visade 243 och Bumpa 269 hästar.
Med Sport devices och kalibrering efter bromsen så visar min bänk runt 5% mindre i dagsläget så 234 hästar hade det varit idag.
Jag säger inte att min bänk visar rätt men jag har gjort allt jag kan för att den ska göra det.
Det är nog inte fel att ha en testmotor att köra.
Jag hade en motor i en 240 som under flera år alltid visade 248 hästar med Dynometprogrammet.
Erland
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jo det är många, även dom som inte gillar han, som säger att han är duktig på just att justera in motorer.
Vems bänkar som visar mer eller mindre skall jag låta vara osagt, men jag har aldrig hört någon som inte har sagt att deras bänk visar i underkant.
I slutändan spelar det ingen större roll, bara den kan repetera bra.
Sen så länge vi inte kan jämföra effekt yta ihop med drivlina i testcell så är det ju lite intetsägande, men bänkar som dom har I tex F1 är nog inte gratis att bygga och kräver ju att man har data från tester med bilen.
Vems bänkar som visar mer eller mindre skall jag låta vara osagt, men jag har aldrig hört någon som inte har sagt att deras bänk visar i underkant.
I slutändan spelar det ingen större roll, bara den kan repetera bra.
Sen så länge vi inte kan jämföra effekt yta ihop med drivlina i testcell så är det ju lite intetsägande, men bänkar som dom har I tex F1 är nog inte gratis att bygga och kräver ju att man har data från tester med bilen.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
hehe, ja pratar man med alla bromsbänksägare så visar alltid deras mindre än andras
likväl som min gör *lol*
likväl som min gör *lol*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag som rullande landsväg ägare är jävligt öppen för jämförande tester.
Jag har kalibrerar efter konstens regler o så gott jag kan. Inte justerat efter bilar eller andras bänkar.
Men säger ändå inte att min bänk är rätt!!
Så om nån bänk ägare är på genomresa o vill jämföra med sin bil är ni välkomna!!
Mvh Matti
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Jag har kalibrerar efter konstens regler o så gott jag kan. Inte justerat efter bilar eller andras bänkar.
Men säger ändå inte att min bänk är rätt!!
Så om nån bänk ägare är på genomresa o vill jämföra med sin bil är ni välkomna!!
Mvh Matti
Skickat från min H8324 via Tapatalk
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag har först kalibrerat så gott jag kan med tre olika metoder och sedan verifierat mot resultat på strippen.
Beräknad gods och fått inertian, fallande vikt och fått inertian, verifieringsbromsat hoj med känd effekt.
Slutligen verifierat mot 'morosostickan'(wallace racing) att om en repa körts inom ett visst område och använt 50hk i snitt.
Att samma område i snitt på bromspapperet också har 50hk
När alla de här metoderna går hand i hand anser jag min bänk stämma hyfsat.
Beräknad gods och fått inertian, fallande vikt och fått inertian, verifieringsbromsat hoj med känd effekt.
Slutligen verifierat mot 'morosostickan'(wallace racing) att om en repa körts inom ett visst område och använt 50hk i snitt.
Att samma område i snitt på bromspapperet också har 50hk
När alla de här metoderna går hand i hand anser jag min bänk stämma hyfsat.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Här är lite intressant läsning, kanske självklart för många vad som står skrivet där, men undra hur många som verkligen justerar 'hela fordonet' i bänken och inte enbart motorn för max prestanda.
Jag vet ju att tex Erland har pratat om hur han har kollat varvtider på sin 240 och justerat efter det istället för max effekt, även Keith Duckworth tror jag var indirekt inne på genomsnittlig genomlupen luftmängd för att fastställa vad som vad möjligt (50-60 talet).
Så en indirekt tanke för att knyta ihop det, kan man mäta luftmängden så skulle man snart se lite bättre hur bänkarna jämför och kunderna skulle kanske få snabbare bilar men med lite lägre maxeffekt.
https://www.hpacademy.com/technical-art ... O-JvzxMoqU
Jag vet ju att tex Erland har pratat om hur han har kollat varvtider på sin 240 och justerat efter det istället för max effekt, även Keith Duckworth tror jag var indirekt inne på genomsnittlig genomlupen luftmängd för att fastställa vad som vad möjligt (50-60 talet).
Så en indirekt tanke för att knyta ihop det, kan man mäta luftmängden så skulle man snart se lite bättre hur bänkarna jämför och kunderna skulle kanske få snabbare bilar men med lite lägre maxeffekt.
https://www.hpacademy.com/technical-art ... O-JvzxMoqU
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jag ska läsa den, tack!
Erland
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
det där känner man ju i bilen.
o fast jag vet att det finns avkommor som inte använder det fullt ut så är ju bromsbänken ett skitbra verktyg som omedelbart presenterar resultat på ändringar eller justeringar.
Har fått såååå många bilar (rally) från kända "mappare" som fullständigt skiter i mellanregister tex. eller tom delgas.
o fast jag vet att det finns avkommor som inte använder det fullt ut så är ju bromsbänken ett skitbra verktyg som omedelbart presenterar resultat på ändringar eller justeringar.
Har fått såååå många bilar (rally) från kända "mappare" som fullständigt skiter i mellanregister tex. eller tom delgas.
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
En till sak som det inte läggs ned så mycket jobb på är ju kallstarten. Det både syns och hörs på tävlingarnaMatti johansson skrev: ↑ons aug 11, 2021 10:30 am Har fått såååå många bilar (rally) från kända "mappare" som fullständigt skiter i mellanregister tex. eller tom delgas.
när det är riktigt kallt ute....
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
Jo både mappning/justering och även hur motorn byggs tas inte alltid på så stort allvar tyvärr.
Volvo 240 är ju ett grymt bra exempel faktiskt, där växellåda med H mönster och koppling, H mönster utan koppling och sekventiell växellåda alla används i samma fordon. Så mäter man för enkelhetens skull varvtider på en bana, så ser man snart vilken växellåda som kommer ha möjligheten att ge högst uppmätt effekt (HK) på fordonet (varvtid, fångad luft i cylindern eller hur du vill se det) mellan punkt A (start) och B (mål).
Jag gissar att dom här gossarna hade valt ett helt annat register på motorn för att vara snabbast om dom hade 3 växlar på styret.
https://www.youtube.com/watch?v=Cu5gdoqcFjc
Volvo 240 är ju ett grymt bra exempel faktiskt, där växellåda med H mönster och koppling, H mönster utan koppling och sekventiell växellåda alla används i samma fordon. Så mäter man för enkelhetens skull varvtider på en bana, så ser man snart vilken växellåda som kommer ha möjligheten att ge högst uppmätt effekt (HK) på fordonet (varvtid, fångad luft i cylindern eller hur du vill se det) mellan punkt A (start) och B (mål).
Jag gissar att dom här gossarna hade valt ett helt annat register på motorn för att vara snabbast om dom hade 3 växlar på styret.
https://www.youtube.com/watch?v=Cu5gdoqcFjc
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: topplock 16v /kamaxlar volvo 230
japp här kom 3 saker som faktiskt kan omnämnas.
kallstart, där finns 2 scenarior.
1. kunden har bara bilen hos mapparen 1 dag. o då finns inte skuggan av en chans o göra en bra kallstart. o då får man safea så den startar.
2. kunden e för snål o vill inte lägga mertid på kallstart.
3.sprutet e för grovt, ej genomtänkt för vassa kammar och kallstart utan lufttillskott.
o nr 4 är ju helt rätt o slätt dåligt utfört...
tyvärr är ju ofta en motorkund novis. han kommer till trimmaren o vill ha en rallymotor med mkt hk.
funderar inte ens på utväxlingar och stegning eller ens hållbarhet på lådan.
sen skiljer bana o rally sig på att på bana åker du på 98% fäste eller mer, vilket gör att när du varvat ur hamnar den alltid på det varvtal du önskar.
i rally åker vi ganska mkt "ickefäste" dvs sladd och förberedande för sväng, vilken gör att växellådan bör mer stämma för körningen är registret på motorn.
jag har en 9-3T som jag nu fått lite snurr på o jag trivs med stegningen och utv i std lådan. tyvärr rensade jag både 2an o 3an i helgen så jag får nog stoppa i min tractive nu(begagnad, renoverad).
så får vi se hur det funkar.
jaja, det om det.
kom nån fram till nåt om kammar på 16v??
kallstart, där finns 2 scenarior.
1. kunden har bara bilen hos mapparen 1 dag. o då finns inte skuggan av en chans o göra en bra kallstart. o då får man safea så den startar.
2. kunden e för snål o vill inte lägga mertid på kallstart.
3.sprutet e för grovt, ej genomtänkt för vassa kammar och kallstart utan lufttillskott.
o nr 4 är ju helt rätt o slätt dåligt utfört...
tyvärr är ju ofta en motorkund novis. han kommer till trimmaren o vill ha en rallymotor med mkt hk.
funderar inte ens på utväxlingar och stegning eller ens hållbarhet på lådan.
sen skiljer bana o rally sig på att på bana åker du på 98% fäste eller mer, vilket gör att när du varvat ur hamnar den alltid på det varvtal du önskar.
i rally åker vi ganska mkt "ickefäste" dvs sladd och förberedande för sväng, vilken gör att växellådan bör mer stämma för körningen är registret på motorn.
jag har en 9-3T som jag nu fått lite snurr på o jag trivs med stegningen och utv i std lådan. tyvärr rensade jag både 2an o 3an i helgen så jag får nog stoppa i min tractive nu(begagnad, renoverad).
så får vi se hur det funkar.
jaja, det om det.
kom nån fram till nåt om kammar på 16v??