Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Kadett4wd »

Jag kikar en del på en del dynokillar från olika ställen i världen på youtube.
Och överlag känns det som de som är hjälpsamma är de som har mest kunder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av blackadder »

Det är ju som alla andra tjänster, ju tydligare man är innan jobbet påbörjas desto mindre tjafs, och nöjdare kunder efteråt.



/Peter
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 280
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av Matti johansson »

Kadett4wd skrev:Ni är inte hjälpsamma och rättar till felen?
Kunden betalar ju ändå för eran dag eller?
Jodå, i mån om tid. Men ibland styr deras plånbok, o då är det bättre att skapa dom en lista o boka en returmatch.


Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av HX52 »

Kadett4wd skrev:Ni är inte hjälpsamma och rättar till felen?
Kunden betalar ju ändå för eran dag eller?
givetvis ordnar jag framvagnsinställning om de behövs.. roliga e ju att går inte bilfan och köra på rc bana/spec sträcka så har du inte nytta av 100hk till :doh:
fixar man rätt hjulinställning så går det fortare på bana med mindre hk!!
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av HX52 »

Matti johansson skrev:
Kadett4wd skrev:Ni är inte hjälpsamma och rättar till felen?
Kunden betalar ju ändå för eran dag eller?
Jodå, i mån om tid. Men ibland styr deras plånbok, o då är det bättre att skapa dom en lista o boka en returmatch.

helt klart :thumbright:
Skickat från min H8324 via Tapatalk
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Checklista innan man kommer till dynon / tips och trix

Inlägg av dundersmurfen »

Gjorde en lite förenklad checklista eller vad man ska kalla det:


Före mappning måste bränslesystem vara i gott läckagefritt skick. NYTT Riktigt absolut max 10micron filter (alla pappers/orginalfilter är bra) måste användas efter sista pumpen. Se till att bränsletrycket är stabilt och inte "fladdrar" på tomgång, 3bar grundtryck rekommenderas, om du kör annat tala om detta.
Tanka i lite över halv tank av det bränsle bilen ska gå på och upplys den som ska mappa om vad det är för bränsle. (tanka ej fullt, händer på tok för ofta att det läcker när tanken är helt smäckfull)

Tändstift skall vara fräscha och dragna till rätt moment, det får ej vara sprickor i porslinet. "R" stift måste användas. Tändkablar bör vara fräscha. Se också till att tändhattarna passar tight över stiftet så de inte finns ett mellanrum för luft mellan stift och tändhatt. Vanliga koppar core stift typ NGK BCPR7ES /BPR7ES eller liknande rekommenderas för E85 och bensin, 0.4 till 0.8mm gnistgap brukar funka bra.

Komptesta och lyssna så motorn går på alla cylindrar.

Se till att motorn kan hålla temp på tomgång och att kylsystem är tätt.

Se till att det sitter fräscha däck på drivhjulen och att dem är väl balanserade. Torrspruckna däck är livsfarligt.

Obalanserade kardanaxlar = livsfarligt = avbruten mappning.

Före mappning, tala om hur bilen ska användas, vilket maxladdtryck och vilket maxvarv som får användas och eventuella andra restriktioner.

Efter mappning får inget ändras som påverkar bränsle eller tändning, som exempelvis bränsletryck, trigger / triggerhjul samt spridare. Bilen skall servas och underhållas så den är i lika gott skick som vid mappning.

Om bilen ställs i förvar efter säsongens slut är det lämpligt att lämna spridarna på service för att försäkra sig om att dem är i gott skick till nästa år. Om spridare sitter i under vintern kan de ta skada om bränslet torkar ur. Förvara spridare i en glasburk med bensin (täckta med bensin) och lock på. Det är lämpligt att byta bränslefilter inför varje säsong och kontrollera så bränsletrycket är rätt, dvs att alla pumpar går som de ska.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar