Val av turbo till 240
Val av turbo till 240
Tjena!
Är mitt uppe i en renovering av en 240 turbo och behöver lite goda råd angående ett turbobyte.
Det är en b21et med Garrett snurran, och den behöver bytas ut eller renoveras.
Det jag överväger är:
1. Byta till en 13C
2. Gå på en 15G
3. Renovera den gamla
Tanken är att jag längre fram eventuellt kommer att byta ut det mekaniska sprutet. Frågan är om en 15G kommer att bli på
tok för stor för mitt K-jet tills att det sker?
Det jag har hittat på forumen om 13C på b21ET känns ganska så blandat. Någon som har kört den kombon; hur upplevde Ni i så fall den i jämförelse
mot Garrett turbon?
Målet är att ha en rolig bruksbil med 200-230Hk. Bilen är idag, bortsett från en IC, original. Grenröret kommer att bytas till ett 90+
Tar gärna emot lite input, eller om Ni har förslag på någon annan lämplig turbo.
Mvh
Är mitt uppe i en renovering av en 240 turbo och behöver lite goda råd angående ett turbobyte.
Det är en b21et med Garrett snurran, och den behöver bytas ut eller renoveras.
Det jag överväger är:
1. Byta till en 13C
2. Gå på en 15G
3. Renovera den gamla
Tanken är att jag längre fram eventuellt kommer att byta ut det mekaniska sprutet. Frågan är om en 15G kommer att bli på
tok för stor för mitt K-jet tills att det sker?
Det jag har hittat på forumen om 13C på b21ET känns ganska så blandat. Någon som har kört den kombon; hur upplevde Ni i så fall den i jämförelse
mot Garrett turbon?
Målet är att ha en rolig bruksbil med 200-230Hk. Bilen är idag, bortsett från en IC, original. Grenröret kommer att bytas till ett 90+
Tar gärna emot lite input, eller om Ni har förslag på någon annan lämplig turbo.
Mvh
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Val av turbo till 240
ska du köra orginal kam? blir det högre kompa eller?
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Val av turbo till 240
Ja det blir ett kambyte, troligen en k-kam eller en motsvarande eftermarknads.
Har inga direkta planer på att röra/byta toppen.
Har inga direkta planer på att röra/byta toppen.
Re: Val av turbo till 240
Är det en äkta 240 turbo?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Val av turbo till 240
Ja det är en originalturbo från -84. Det som gjort är att den har IC, diverse väghållningsgrejer och den sedvanliga R-sportklädseln.
Jag är ingen originalfanatiker, men vill ända försöka att bevara den relativt original / ha möjligheten att återställa den till originalskick.
Mvh
Jag är ingen originalfanatiker, men vill ända försöka att bevara den relativt original / ha möjligheten att återställa den till originalskick.
Mvh
Re: Val av turbo till 240
Använd inte 13c turbon det är en riktig tråkturbo. Jag hade renoverat garreten.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Val av turbo till 240
TD04HL13T från V70 är vad som ska användas till den effekten, de andra alternativen har fel dimensioner.
Dimensionen på turbon avgör det som är viktigast vad gäller prestanda men vissa "knep" finns inbyggda i aggregaten och Mitsubishi har ett vettigt utformat avgashus för bredare register (Garrett T03 har inte detta)
13C är den sämsta av förslagen och detta beror mycket på dess lilla turbinhjul, ska man ha TD04 så är det HL turbin som gäller.
Den Garrett du har är nog med A/R 0.63 och det är för stort för vettigt register (om man använder det med tillräcklig storlek på turbinhjul så är det lämpligt för effekter mellan 450 - 600 Hp)
15G är bäst av dina förslag (den har HL turbin) men det vore bättre med minsta möjliga hus och även med mindre kompressor än vad 15G har ( sån kompressor räcker till 270-350 Hp)
Dimensionen på turbon avgör det som är viktigast vad gäller prestanda men vissa "knep" finns inbyggda i aggregaten och Mitsubishi har ett vettigt utformat avgashus för bredare register (Garrett T03 har inte detta)
13C är den sämsta av förslagen och detta beror mycket på dess lilla turbinhjul, ska man ha TD04 så är det HL turbin som gäller.
Den Garrett du har är nog med A/R 0.63 och det är för stort för vettigt register (om man använder det med tillräcklig storlek på turbinhjul så är det lämpligt för effekter mellan 450 - 600 Hp)
15G är bäst av dina förslag (den har HL turbin) men det vore bättre med minsta möjliga hus och även med mindre kompressor än vad 15G har ( sån kompressor räcker till 270-350 Hp)
Re: Val av turbo till 240
Whilliam tänker du avgashus '6' eller '7' till en sån variant av 13T?
Hade det vart skillnad på avgashusvalet om den vart 2.3liter ist för 2.1?
Hade det vart skillnad på avgashusvalet om den vart 2.3liter ist för 2.1?
Re: Val av turbo till 240
Dom här effekterna du skriver om med olika turbos är inget för en i övrigt original volvo 240. En gammal 8v med k Jetronic och original tändning tycker varken om hög avgastemp eller högt mottryck. 15t med största avgashuset eller bara fixa original turbo och köra. Blir minst krångel då.
Niklas
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Val av turbo till 240
Vid den effektnivå vi pratar om här så ska avgashuset gärna vara mindre än 6 (men det finns ju inte) en vettig grej att göra (om man orkar) är att svarva eller porta upp 13C huset till att svälja HL turbinen i 13T.
Slagvolymen påverkar kompressorvalet. Turbinsidan påverkas mest av vad man har för avgasmassa (egentligen volym) och det, i sin tur bestäms av effekten (mer än av slagvolymen)
Mitsubishi (eller bilfabrikanternas krav) har gett alldeles för stora avgashus till dessa agg. anledningen är att de vill "pressa upp" effektnivån. Ett mer seriöst sätt att öka effekten vore att gå upp i storlek på turbinhjulet men det väljer de inte för kostnaden skenar.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Val av turbo till 240
Jag vet inte vad du tycker är krångligt med en 13T? T.S. frågar om 200-230 Hp och jag angav effektnivån för 15G (kompressor) för att ge T.S. en "hum" om storleken på 15G och då även förståelse för att en mindre kompressor är mer lämplig till hans effekt. (notera att 13T och 15G har samma dimension på turbinhjul medan 13C har en mindre)nkro skrev: ↑sön aug 22, 2021 12:51 pm Dom här effekterna du skriver om med olika turbos är inget för en i övrigt original volvo 240. En gammal 8v med k Jetronic och original tändning tycker varken om hög avgastemp eller högt mottryck. 15t med största avgashuset eller bara fixa original turbo och köra. Blir minst krångel då.
För att förtydliga, så angav jag inte 270 -350Hp på 15G som ett mått på vad hans motor ska lämna, utan mer som ett mått på var den kompressorstorleken är lämplig.
En 15T kompressor är nästa steg (220-250Hp) men jag tror inte den används på lämpligt Volvo aggregat (15G är nästan exakt samma som 16T i kapacitet)
Re: Val av turbo till 240
Många av Volvos Mitsubishi aggregat har pyramidtätning. Så det måste fixas till. Sen är det anslutningar olja och vatten som måste fixas till. Sen blir det downpipe. Efter det får du kanske bygga om fördelaren så att tändningen stämmer bättre. Avgashus 5 finns till 15g utan pyramidtätning men lilla avgasflänsen. Är inte charmen med äldre turbobilar ketchup känslan ?
Niklas
Re: Val av turbo till 240
Har själv haft en B21ET -85 med original turbo. En massa turbokick o slö som bara den på lågvarv. Mycket beror säkert på kompressionsförhållandet., men det måste finnas något modernare med bättre respons än originalturbo.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Val av turbo till 240
Ingen erfarenhet själv av just Volvo. Men andra har använt 19t och inte minsta avgashuset. Dom upplever att bilen blir bättre både på låga varvtal och höga. Jag har själv kört en td04hl-15g med 5ans avgashus på en 2 liters 8v motor. Blev ingen wow upplevelse så den sitter inte kvar.
Niklas