B230 bruksbils test motorn. del 2

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av »

Okej tänkte att du hade höjt kanalen bara litegrann igenom att plasta igen botten eller liknande.
Men fräser du in ett rör och går förbi igentliga begränsningen i matterial öppnar det ju för nya möjligheter :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

skrev: ons sep 01, 2021 7:16 am Okej tänkte att du hade höjt kanalen bara litegrann igenom att plasta igen botten eller liknande.
Men fräser du in ett rör och går förbi igentliga begränsningen i matterial öppnar det ju för nya möjligheter :)

Det hjälper inte effekt att höja kanalen bara lite grann. Plasta i botten eller nån annan plats i en normal volvo kanal hjälper bara i flödesbänk men inte i bromsbänk. Max. effekt rpm går bara ner och rpm/effekt efter den är hopplöst.
Det fanns ett skäl varför sweden two valve evo topp har gjort så plasta inte en lilla volvo topp. :)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Menar du att du gör en hängmage på en 530 topp och ökar flödet?

Erland
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jarmo Y »

Erland Cox skrev: tor sep 02, 2021 4:27 pm Menar du att du gör en hängmage på en 530 topp och ökar flödet?

Erland

Jag var tvungen att kolla från google översättare hadde jag en rätt ord val: rakare kanal. Det var rätt. 😁
Hängmage är inte rak. 🙂
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

har mekat i den andra kamaxeln nu med 112 nock istället för 108 och bara grov tunat och kört nått test pull. har inte kollat kam instälningen eller ventilspelet bara bytt och satt på samma kugge så den kan va lite mer retardad? ska kolla mer exakt sen men första pullet med varm olja och lite mer soppa över 5000rpm så vart pik 167 och ca 5.5hk mer vid 7200rpm. tappa en del vrid under 5000rpm men ska prova att adv kamaxeln lite men det viktiga är att nu går den mycket finare på 1000rpm. ca 52kpa mot 59kpa tidigare med lätt retardad instälning . har inte gjort nått avgas test ännu. ska jobba med fin mappning av bränsle och tändning sen då jag hittat vart kamaxeln ska stå mer exakt.
Bilagor
20210916_151623.jpg
20210916_151623.jpg (235.5 KiB) Visad 2529 gånger
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag han testa motorn lite i eftermidag och jag adv kamaxeln lite och då återkom stort sätt allt vrid som jag tappa med mindre överlap men som vanligt tappa jag lite på max rpm så kurvan såg rätt lik ut som med 108 nock men den klarar avgasvärdena nu med ca 80 i HC på 950 rpm och den fick lite lägre map där ca 48kpa. samma toppeffekt ca 166hk. 216nm pik vrid.

20 grader tändning på tomgång.

testa lite spridar timeing och det svara den rätt bra på. litar dock inte på vemset vad som är vad så jag prova mig fram bara lite grovt tills den ger bäst effekt och vrid.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

på fredag eftermidag så får man dyna lite än fast man inte har tid igentligen och motorn sitter kvar. har alltid funderat på hur ett orginal 940 sug grenrör står sig på en nära standard kam motor med snäll kam (på lite vassare kamaxlar blir det stor skillnad) så jag svetsade och greja lite så det skulle passa mot dyno avgasröret och med ca 50 cm 2" sen ca 50 cm 2.5" innan första ljudämparen så fungera det rätt bra ca 2-3 nm förlust på 2500-3000rpm sen rätt likt på högre rpm. ska tilägas att jag gämför med ett av de bästa 2150Rc grenröret som jag testat (KL racing).

börjar känna mig väldigt nöjd med motorn den startar och går som en standard B230F motor men ger mer effekt än en 940 turbo :thumbright: sen klarar den avgsvärdena och har under 50kpa vac på tomgång.

ska lagerföra denna kam nu snart så den fins i lager till mina kunder.

bara att fråga om man undrar nått.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Vad skiljer din kam från befintliga Volvo kammar som V och K?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

mer aria och lyft utan mer duration är nog det korta svaret. komihåg att det är en bruks bils kamaxel ingen race trim kamaxel.

jag har tyckt det varit kul att dyna och greja med denna motor det fins skilnader i hur den fungerar imot en race motor inga nyheter direkt men kul att se det och greja lite.

den svarar starkt på vart insugs nocken är inte direkt hur mycket överlapp eller nockvinkel den har.....

inte känslig på grenröret och det är hyper känsligt på en race volvo motor...

har lärt mig vart gränsen i hur mycket överlap man kan ha utan att tomgångs HC går i taket och vart vac försvinner också.

mvh jensa
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

Men Volvos kammar utnyttjar redan hela tryckaren på en 33 tryckare.
Lägger du en del av kammen utanför som man gör på en race kam så minskar hållbarheten.
Det andra du kan göra är att lyfta till senare och öka den negativa accelerationen vilket kräver hårdare fjädrar.
Det hade varit kul att se kurvorna överlagda standard Volvo kurvor.
Vad använder du för program när du tar designar profiler?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej jag ligger inte längre ut på brickan. många av mina race kamaxlar ligger längre in än volvos faktiskt.

skilnaden är hur länge men ligger "långt ut" på brickan och hur ramper och acc ser ut.

som du säger blir blir den negativa acc på max lyft större med mer aria men det gör inget tycker jag för den är väldigt låg ändå på en sådan här kam och man måste hur som helst byta fjädrar på en volvo om man ska varva mer än standard max rpm (6000rpm oftast).

jag tror det fins bilder några sidor tilbaka på den fösta SRM 239 instalerad på 107 och V och M på 111. kan lägga upp en ny bild på exakt hur det ser ut nu med 112. eller bara lägga alla på samma så man kan se skilnden bäst?

jag har nu varv stoppen i motorstyrningen på 7500rpm och fjädrarna skimsade väldigt mjukt ca 40 kg sätes tryck och mins inte pik men under 100kg vid max lyft och ca 5mm kvar på fjädern tills den bottnar så den är väldigt snäll mot grejorna än fast den ger mycket mer aria.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Erland Cox »

OK, hade varit kul att se kamkurvorna jämföras.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

ska försöka fixa det i morgon!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Jens Gustavsson »

Medans jag jobbat med en annan topp fräste jag nya säten i en gammal påbörjad 530 som jag skulle vilja pröva i denna snälla motor. Tror ni den skulle gilla den mer portade toppen eller är kamaxel för snäll?
Bilagor
20220330_135230.jpg
20220330_135230.jpg (138.11 KiB) Visad 1423 gånger
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: B230 bruksbils test motorn

Inlägg av Baxman »

Jens Gustavsson skrev: ons mar 30, 2022 12:57 pm Medans jag jobbat med en annan topp fräste jag nya säten i en gammal påbörjad 530 som jag skulle vilja pröva i denna snälla motor. Tror ni den skulle gilla den mer portade toppen eller är kamaxel för snäll?
Ja, at motoren skulle gilla den mer portade 530 toppen med 46 mm ventiler, det er jeg ganske sikker på. :)
Skriv svar