Teoretiskt ja,, men praktiskt är det ALLTID bättre med gott morr i ett brett register.
Det kompenserar för förarmisstag mm mm.
Teoretiskt ja,, men praktiskt är det ALLTID bättre med gott morr i ett brett register.
Helt sant. Erlands exempel får man säga är med variator + slutväxel.whilliam skrev: ↑fre sep 03, 2021 8:14 am Är fästet tillräckligt och sitter motorn i en normal bil och har motorn ett normalt register så kommer den att accelerera bättre genom växlarna, eller rättare sagt bättre på ettans växel. Vridmomentet på hjulen kommer att vara högre vid, exempelvis, 4000rpm.
Mäter man acc vid precis 8000/10000 rpm så blir det likvärdigt (kan kanske bli en liten fördel för 8000rpm motorn p.g.a. friktionsförluster)
Smalare register påverkar enormt lite jämfört med hur man "kommer iväg" på första växeln.
Den här beräkningen skulle jag vilja se.
Vad ska du med en beräkning till? Det räcker att du läser vad som står i posten jag besvarar så förstår du vad som händer.