renoverings kitt 940 turbo ?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
renoverings kitt 940 turbo ?
inget jag bruka göra eller rekomendera men håller på hjälpa en epa traktor kille i byn med en 940 turbo epa hans turbo har börjat ryka och jag tänkte göra en fusk renovering på den men hittar inga grejor? nån som vet vart det fins? en mitzu 13 turbo.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Dom här ska visst vara bäst på turbo i Sverige, dom har säkert delar: https://palmturbo.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Börja med att ta isär och kolla vad som är trasigt, många gånger så kan det behövas nytt eller bättre begagnat turbinhjul när de gått ner sig.
Om det är så illa så kanske man skall överväga att köpa en core (alla rörliga delar i ett nytt lagerhus, balanserat o klart)
I andra änden av skalan (om turbon inte är extremt glapp) så räcker det i vissa fall att man bara märker upp mutter o hjul/axel (så att man kan dra den till exakt samma läge när man drar ihop den) OBSERVERA, viktigt när man drar att inte ge sidobelastning åt muttern så att den hamnar snett (är man inte supervan att dra med enkla nycklar så använd helst ett T-handtag, ett sådant säkerställer att all kraft görs om till ren rotation)
Uppmärkt o klart, skruva isär - rengör kolvring och turbinhjul från koks- sätt ihop och turbon funkar många tusen mil till........
Börjar man byta ut saker som hjul/ trustkomponenter eller mutter så rekommenderas starkt en balansering, det hjälper föga att grejerna redan är separat balanserade för när man skruvar ihop så blir det inte 100% vinkelrätt.
Om det är så illa så kanske man skall överväga att köpa en core (alla rörliga delar i ett nytt lagerhus, balanserat o klart)
I andra änden av skalan (om turbon inte är extremt glapp) så räcker det i vissa fall att man bara märker upp mutter o hjul/axel (så att man kan dra den till exakt samma läge när man drar ihop den) OBSERVERA, viktigt när man drar att inte ge sidobelastning åt muttern så att den hamnar snett (är man inte supervan att dra med enkla nycklar så använd helst ett T-handtag, ett sådant säkerställer att all kraft görs om till ren rotation)
Uppmärkt o klart, skruva isär - rengör kolvring och turbinhjul från koks- sätt ihop och turbon funkar många tusen mil till........
Börjar man byta ut saker som hjul/ trustkomponenter eller mutter så rekommenderas starkt en balansering, det hjälper föga att grejerna redan är separat balanserade för när man skruvar ihop så blir det inte 100% vinkelrätt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
jo den ser "renoverings bar ut" har ni nån rep sats till den? kom ihåg att killen är 15 år och har månads peng till bensin och reservdelar mm till epan på typ 1000kr så vi snackar snik renovering nu och ganska lugn körning.
avgashuset va dock ganska sönder sprukigt vid wg ventilen men gör nog inte så mycket i detta fall
mvh jens
avgashuset va dock ganska sönder sprukigt vid wg ventilen men gör nog inte så mycket i detta fall
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Inte för att vara sån typ. men behöver ha turbo på epan ? e ju balt iof
Senast redigerad av HX52 den tor sep 09, 2021 7:32 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
turbon måste inte vara "kass" för att den ryker. Det kan vara koks på turbons axel så att olja läcker ut istället för rinna av från de spår som är avsedda för det på axeln
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Håller med hauge där e de inte extremt glapp så e de troligen igenkocksade ,ringar urringning vid turbinaxelager ,vevhusvent mm.
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Har renoverat typ 100 tal turbo och vill säga att hälften har varigt igenkocksade pga skitolja+dålig service.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
ingen som vet av vart och om det går att få tag i ett lager sats till dessa vanliga turbos? att det ska va så svårt? fins på E bay men jag kan inte med sånt.
den är inte bara coxad den är precis i gränsen till att den går att renovera i glapp då vingarna tar i om man trycker axeln med tummen känner man att det tar i liiiite men inga direkta skador på vingarna eller kåpan.
den är inte bara coxad den är precis i gränsen till att den går att renovera i glapp då vingarna tar i om man trycker axeln med tummen känner man att det tar i liiiite men inga direkta skador på vingarna eller kåpan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Då är turbon frisk, det motsvarar en 30000 mila turbo och det går säkert att köra 10000 till innan man måste byta lager.
När hjulen HAR tagit i då är det ett måste med lager. (den är nog koksad i kolvringsspåret, som föreslagits redan)
Vill du komma billigast möjligt undan så ta isär den o därefter köper du bara de delar som är väldigt slitna. (eller inga alls) Kanske du klarar dig med delar för en hundring och köper du ett helt kit så landar det närmre 400
En del turbos, helt nya, har kontakt mellan C/W - kåpa när man pressar dem i sidled med fingret (exempelvis Volvo 240 Grupp A turbon)
När hjulen HAR tagit i då är det ett måste med lager. (den är nog koksad i kolvringsspåret, som föreslagits redan)
Vill du komma billigast möjligt undan så ta isär den o därefter köper du bara de delar som är väldigt slitna. (eller inga alls) Kanske du klarar dig med delar för en hundring och köper du ett helt kit så landar det närmre 400
En del turbos, helt nya, har kontakt mellan C/W - kåpa när man pressar dem i sidled med fingret (exempelvis Volvo 240 Grupp A turbon)
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
En jäkla skillnad på körbar och frisk, jag tar tillbaks mitt påstående längre upp
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Så länge den inte tar i vid körning så är den frisk, jag var ganska tydlig när jag tog upp förhållandet på en helt ny turbo - eller tycker du att den också ska benämnas "körbar" ?
Är däremot axiallagret glapp så blir det mer lämpligt med benämningen "körbar" - fast hur det är med den saken har inte framgått ännu.
Är däremot axiallagret glapp så blir det mer lämpligt med benämningen "körbar" - fast hur det är med den saken har inte framgått ännu.
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
En som glappar så den tar i huset är ju på gång att dö eller hur? Är man på gång att dö är man inte frisk.
"Den håller säkert" brukar man säga när man vill friskriva sig ansvar.
En med glapp axiellt sätter ingen seriös firma tillbaks på nåt man vill ska hålla så det räknas inte som körbart.
Så ja, väldigt dåligt synsätt från en "seriös" turbofirma
Och nej, du var inte det minsta tydlig när du tog upp förhållandet på en ny turbo, du svävar ut med jämförelserna som vanligt
Vet inte ens varför du inte kan svara på en direkt fråga på om ni säljer delar?
"Den håller säkert" brukar man säga när man vill friskriva sig ansvar.
En med glapp axiellt sätter ingen seriös firma tillbaks på nåt man vill ska hålla så det räknas inte som körbart.
Så ja, väldigt dåligt synsätt från en "seriös" turbofirma
Och nej, du var inte det minsta tydlig när du tog upp förhållandet på en ny turbo, du svävar ut med jämförelserna som vanligt
Vet inte ens varför du inte kan svara på en direkt fråga på om ni säljer delar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
Läste du vad Hauge och HX52 skrev? Jag skriver nåt liknande, nämligen att turbon behöver egentligen inte renoveras utan den behöver rengöras. Jag ska tänka på din inställning nästa gång jag badar (kanske håller på att dö när man är skitig)
Skrev ganska tydligt hur man ska göra när man "skruvar själv" och detta var för att hjälpa epaägaren att spara pengar. Om turbon nu ändå ryker så mycket, vad är det för fel på mitt förslag att ta isär den o inspektera delarna, för att därefter kolla vad det kostar med det som behövs? Normalt sett säljs inga sådana delar härifrån men det går säkert att ordna ett undantag (hela cores säljs dock)
Min tanke var att pris och tillgång på delar skulle diskuteras efter att turbon inspekterats men ber om ursäkt för att jag föreslog hur en "slipsten ska dras"
Skrev ganska tydligt hur man ska göra när man "skruvar själv" och detta var för att hjälpa epaägaren att spara pengar. Om turbon nu ändå ryker så mycket, vad är det för fel på mitt förslag att ta isär den o inspektera delarna, för att därefter kolla vad det kostar med det som behövs? Normalt sett säljs inga sådana delar härifrån men det går säkert att ordna ett undantag (hela cores säljs dock)
Min tanke var att pris och tillgång på delar skulle diskuteras efter att turbon inspekterats men ber om ursäkt för att jag föreslog hur en "slipsten ska dras"
Re: renoverings kitt 940 turbo ?
turbomeck.se har nog renoveringssatser men hemsidan verkar inte funka som den ska.