överljudshastighet
Re: överljudshastighet
Rätt så hygglig vindtunnel, men 78.000hk för att få upp luften i Mach 2!!
Kanske nya mål, om ni skall bygga eller uppgradera flödesbänken i vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=FjBOPtyyFCY
Kanske nya mål, om ni skall bygga eller uppgradera flödesbänken i vinter.
https://www.youtube.com/watch?v=FjBOPtyyFCY
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: överljudshastighet
Om jag förstår det rätt så använder den samma metod som man gör i en raketdysa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_wind_tunnel
https://www.nasa.gov/centers/langley/ne ... nnels.html
Erland
https://en.wikipedia.org/wiki/Supersonic_wind_tunnel
https://www.nasa.gov/centers/langley/ne ... nnels.html
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
Vi "pratar förbi" varandra mest hela tiden i denna tråden verkar det som.... Det är ju 2 olika grundfenomen som vi måste skilja på och det är flöde - vågor och både Erland och Patrick har tagit upp vågens begränsning men inte flödets.
Jag har inte motsatt mig att Mach 1 är en gräns för vågens hastighet men det GÅR att få vågen att röra sig fortare än så, saken beror på vad man har för synsätt!
Vågen skapar en internt högre temperatur och denna räknar åtminstone inte jag (eller andra som förstår sig på) till den lokala temperaturen som ger lokal ljudhastighet. (resultatet av detta är att vågen rör sig fortare än den borde, med tanke på omgivningstemperatur)
Vågor som skapas av en hög energinivå kan röra sig med överljudshastighet (men inte om man ser ALL temperatur som en mätbar temperatur, även den inuti vågen)
Detta spelar ju ingen roll för funktionen, därför det är ju bevisligen så att icke linjär våg och chockvåg rör sig fortare än ljudet (eller benämn det så som att de INTE rör sig fortare men de rör sig ANNORLUNDA)
Det är detta "annorlunda" fenomen vi ska utnyttja i avgaskanaler på en turbomotor. De kan där bli en barriär som hindrar bakåtflöde.
Flöde som rör sig fortare än ljudet liknar gevärskulan i dess pipa och det var därför jag började tråden med en sån fråga.
Jag har inte motsatt mig att Mach 1 är en gräns för vågens hastighet men det GÅR att få vågen att röra sig fortare än så, saken beror på vad man har för synsätt!
Vågen skapar en internt högre temperatur och denna räknar åtminstone inte jag (eller andra som förstår sig på) till den lokala temperaturen som ger lokal ljudhastighet. (resultatet av detta är att vågen rör sig fortare än den borde, med tanke på omgivningstemperatur)
Vågor som skapas av en hög energinivå kan röra sig med överljudshastighet (men inte om man ser ALL temperatur som en mätbar temperatur, även den inuti vågen)
Detta spelar ju ingen roll för funktionen, därför det är ju bevisligen så att icke linjär våg och chockvåg rör sig fortare än ljudet (eller benämn det så som att de INTE rör sig fortare men de rör sig ANNORLUNDA)
Det är detta "annorlunda" fenomen vi ska utnyttja i avgaskanaler på en turbomotor. De kan där bli en barriär som hindrar bakåtflöde.
Flöde som rör sig fortare än ljudet liknar gevärskulan i dess pipa och det var därför jag började tråden med en sån fråga.
Re: överljudshastighet
Det såg ut som det ja, dom tryckte ihop väggarna mitt för testobjektet.
Jag vågar inte ens tänka på elräkningen för att driva den anläggningen, löner och utrustning också.
Jag vågar inte ens tänka på elräkningen för att driva den anläggningen, löner och utrustning också.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
Tycker du, eller nån annan att det finns vissa likheter med en avgaskanal om man tänker sig ventilstyrning/skaft att motsvara testobjektet.
Kanske kan ge en fingervisning om vad jag försöker få fram
Kanske kan ge en fingervisning om vad jag försöker få fram
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: överljudshastighet
Jag vill tro att med det ynka tryck vi har kvar i kanalen(medeltrycket i grenröret) och med ynka ~20bar kvar i cylindern som trycker på(under nån millisekund eftersom trycket minskar snabbt då ventilen öppnar) inte räcker till för att skjuta upp gasmassan i våldsamt höga hastigheter.
Visst går det fort, och vi ska porta så vi inte saktar ned gasmassan i onödan.
Visst går det fort, och vi ska porta så vi inte saktar ned gasmassan i onödan.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
Det är nog det vanligaste sättet att resonera men jag har inte sett några bevis och det finns de som resonerar annorlunda.
När en del motorer blir "okänsliga" för avgasmottryck och klarar att leverera effekt utan att "storkna" på högre varv så vore en sån här effekt en exakt förklaring på varför det blir så.
För att skapa förståelse, tänk på trådens inledning, hur fort tappar "jet strålen" sin hastighet och energi. Det är ett liknande förhållande i gevärspipan, först en hög hastighet för att det är mycket energi som skjuter på och därefter rakt ut i frihet.
Kontrasterna blir inte lika stora i motorn men det utesluter inte att en liknande effekt uppstår under rätta betingelser.
När en del motorer blir "okänsliga" för avgasmottryck och klarar att leverera effekt utan att "storkna" på högre varv så vore en sån här effekt en exakt förklaring på varför det blir så.
För att skapa förståelse, tänk på trådens inledning, hur fort tappar "jet strålen" sin hastighet och energi. Det är ett liknande förhållande i gevärspipan, först en hög hastighet för att det är mycket energi som skjuter på och därefter rakt ut i frihet.
Kontrasterna blir inte lika stora i motorn men det utesluter inte att en liknande effekt uppstår under rätta betingelser.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: överljudshastighet
Jag måste be om ursäkt redan innan jag skriver det, för jag tänker det ju medans jag skriver detta
Det låter mer och mer som en dåres försvarstal för att försöka sy ihop sin 'lögn'.
'De' som resonerar annorlunda, dem de etc etc aldrig några namn får vi, eller ja det dyker ju upp ett namn på en annan dåre mellan varven *S*
Din jetstråle du är ute och far efter kan bara ske med minimalt ventillyft som agerar dysa för kvarvarande tryck i cylindern, så fort gaserna lämnat sätet saktar de in, samt så fort ventilen öppnat mer saktar det in, samt samtidigt som trycket sjunker eftersom kolven rör sig nedåt med en 'läckande cylinder'(avgaser ut genom ventilen)
Och mitt i allt elände den lilla lilla jetstråle du lyckats skapa kommer ut i ett grenrör som har, ponera medeltryck på 1bar, där diffuseras den mikroskopiska jetstrålen omedelbart ned till normal hastighet.
Jag läser på en googleträff jag fick att du har ~600psi(~40bar) inuti högtrycksdelen i en jetmotor.
Men den arbetar då 'konstant' med det trycket, inte som en motors avgaskanal med nån millisekunds möjlighetsfönster.
Det låter mer och mer som en dåres försvarstal för att försöka sy ihop sin 'lögn'.
'De' som resonerar annorlunda, dem de etc etc aldrig några namn får vi, eller ja det dyker ju upp ett namn på en annan dåre mellan varven *S*
Din jetstråle du är ute och far efter kan bara ske med minimalt ventillyft som agerar dysa för kvarvarande tryck i cylindern, så fort gaserna lämnat sätet saktar de in, samt så fort ventilen öppnat mer saktar det in, samt samtidigt som trycket sjunker eftersom kolven rör sig nedåt med en 'läckande cylinder'(avgaser ut genom ventilen)
Och mitt i allt elände den lilla lilla jetstråle du lyckats skapa kommer ut i ett grenrör som har, ponera medeltryck på 1bar, där diffuseras den mikroskopiska jetstrålen omedelbart ned till normal hastighet.
Jag läser på en googleträff jag fick att du har ~600psi(~40bar) inuti högtrycksdelen i en jetmotor.
Men den arbetar då 'konstant' med det trycket, inte som en motors avgaskanal med nån millisekunds möjlighetsfönster.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: överljudshastighet
Jag håller med, det var ett bra svar.
Erland
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: överljudshastighet
Jag väntar fortfarande på en förklaring på denna.Erland Cox skrev: ↑ons sep 08, 2021 2:12 pm Förklara nu hur sinusvågen beter sig i motorns insug och avgassystem under 720 grader.
Hur den fyller och tömmer.
Erland
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: överljudshastighet
Att motorerna klarar avgasmottryck tror jag beror på att de har större lobseparation och mindre eller inget överlapp.whilliam skrev: ↑tor sep 09, 2021 8:27 am Det är nog det vanligaste sättet att resonera men jag har inte sett några bevis och det finns de som resonerar annorlunda.
När en del motorer blir "okänsliga" för avgasmottryck och klarar att leverera effekt utan att "storkna" på högre varv så vore en sån här effekt en exakt förklaring på varför det blir så.
För att skapa förståelse, tänk på trådens inledning, hur fort tappar "jet strålen" sin hastighet och energi. Det är ett liknande förhållande i gevärspipan, först en hög hastighet för att det är mycket energi som skjuter på och därefter rakt ut i frihet.
Kontrasterna blir inte lika stora i motorn men det utesluter inte att en liknande effekt uppstår under rätta betingelser.
Björn Lundquist testade med T, V och K kam tror jag det var med 16T och 19T hus och T kammen gav mest effekt.
För trångt avgashus och för högt mottryck.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
Patrick, läs vad jag skriver så blir dina kommentarer bättre, jag skriver jetstråle om geväret - inte om avgaskanalen (där finns inget som liknar jetstråle men möjlighet till höga hastigheter finns.)
Erland, det är bättre att du står för det du kläcker ur dig och förklarar varför en sinusvåg inte kan hjälpa oss att tömma/fylla en cylinder - fast dina andra varianter på tryckvåg verkar kunna det.
Det senaste du skriver är både rätt och fel. Kamtiming är enormt viktigt, Ja! (men det är inte hela förklaringen)
För trångt avgashus, Nej! Så fungerar inte en turbo.
Avgasmottryck är något som bara är uppdiktat, det är inte något mottryck egentligen utan det är brist på laddtryck, och den som justerar motorn "plågar" den stackars turbon till att prestera laddtryck och när kompressorn inte kan så blir det bara ett sätt att få detta laddtryck - och det är att stänga flödet i turbinen.
Erland, det är bättre att du står för det du kläcker ur dig och förklarar varför en sinusvåg inte kan hjälpa oss att tömma/fylla en cylinder - fast dina andra varianter på tryckvåg verkar kunna det.
Det senaste du skriver är både rätt och fel. Kamtiming är enormt viktigt, Ja! (men det är inte hela förklaringen)
För trångt avgashus, Nej! Så fungerar inte en turbo.
Avgasmottryck är något som bara är uppdiktat, det är inte något mottryck egentligen utan det är brist på laddtryck, och den som justerar motorn "plågar" den stackars turbon till att prestera laddtryck och när kompressorn inte kan så blir det bara ett sätt att få detta laddtryck - och det är att stänga flödet i turbinen.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
Det finns många trimmare genom åren som nämnt supersonic speed i avgaskanaler, kan nämna Larry Widmer som exempel.Kadett4wd skrev: ↑tor sep 09, 2021 10:17 am Jag måste be om ursäkt redan innan jag skriver det, för jag tänker det ju medans jag skriver detta
Det låter mer och mer som en dåres försvarstal för att försöka sy ihop sin 'lögn'.
'De' som resonerar annorlunda, dem de etc etc aldrig några namn får vi, eller ja det dyker ju upp ett namn på en annan dåre mellan varven *S*
Orkar du läsa så finns det svenska avhandlingar, här har du en:
http://kth.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf
Jag gillar inte att hänvisa till sådant här, jag gillar när nån erfaren (exempelvis Erland) förklarar med egna ord hur saker och ting hänger ihop.
När man förstår något, och ju bättre man förstår det, desto duktigare blir man på att förklara så att andra förstår (något Erland har svårt för)
Ska man tolka det som att han inte förstår? Eller ska man tolka det som att han bara har svårt att uttrycka sig?
Jag hade ingen aning om vilket, förr om åren, men sedan han påstod att "sinusvågor inte kan utföra nåt arbete" så satte han "spiken i kistan". Mitt förtroende för honom är "bortblåst" (förutom på hans praktiska kunnande runt topplocksportning)
Bevisar han att han kan be om ursäkt för sitt misstag och därifrån fortsätter diskussionen utan att "se ner" på oss andra så har han vunnit mycket på den väg som kan få mitt förtroende för honom att återväxa.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: överljudshastighet
I den svenska avhandlingen (länken ovan) nämner de tryckskillnad över avgasventilen på 5 Bar. Har ni kollat trådarna jag skrivit i på sistone, så ser ni att motorer med höga effekter har långt mycket högre tryck (ni ser också att Erland blev överraskad av att trycket var så stort).
5Bar betyder att det är en "moderat effektnivå" i motorn - på starka motorer är det uppåt 30 bar och kanske mer.
Självklart blir det lättare att säkerställa överljudshastighet med riktigt höga tryck.
5Bar betyder att det är en "moderat effektnivå" i motorn - på starka motorer är det uppåt 30 bar och kanske mer.
Självklart blir det lättare att säkerställa överljudshastighet med riktigt höga tryck.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: överljudshastighet
Äntligen, jag ska läsa vid tillfälle då maskin går(även om jag läst på flertal ställen att Widmer har en historia som känns igen här).
Hursom, gevärskulan.
Googlade lite snabbt, en träff sade att trycket i patronen är ca 50000psi innan kulan sticker iväg(beroende på laddning, men det var vanlig 7.62mm kaliber).
Med andra ord ~3400bar
Och för mig blir det då helt icke jämförbart med en kompressibel media som 'skickas iväg', först pga trycket är enormt mycket större och kulan är en homogen kropp vilket 'tätar' i pipan och samlar trycket bakom sig, samt kompresserar luften framför sig något(trögheten i luften stretar emot lite)
Hursom, gevärskulan.
Googlade lite snabbt, en träff sade att trycket i patronen är ca 50000psi innan kulan sticker iväg(beroende på laddning, men det var vanlig 7.62mm kaliber).
Med andra ord ~3400bar
Och för mig blir det då helt icke jämförbart med en kompressibel media som 'skickas iväg', först pga trycket är enormt mycket större och kulan är en homogen kropp vilket 'tätar' i pipan och samlar trycket bakom sig, samt kompresserar luften framför sig något(trögheten i luften stretar emot lite)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!