låt oss snacka om "power management"
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: låt oss snacka om "power management"
har man mycket effekt så kan man jobba med mycket down force! man ser också att det är lite tändning på avgasrören i starten.
- Bilagor
-
- big cheef.jpg (21.27 KiB) Visad 1588 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: låt oss snacka om "power management"
Aerodynamik (luftmotstånd, downforce etc) verkar kvadratiskt med farten, så det kan fort göra skillnad, på gott och ont.
Lite kul på F1 nu när dom kan öppna vingen, det syns rätt tydlig skillnad.
Lite kul på F1 nu när dom kan öppna vingen, det syns rätt tydlig skillnad.
Re: låt oss snacka om "power management"
Lite om hur vi tunar:
Har vi någon runda med oss från den banan så börjar man att läsa på där.
Sen är det något följande ordning (om chassiet är någorlunda rätt från början)
Koppling, bas och vikt
Startvarv
Starttryck
Ramp på laddtrycket
Däckstryck
Dämpare
4-link
Kör ingen traction controll eller liknande.
Åkte 4.32 - 265.9kmh/h i lördags med lillmotorn.
I sista sväng va vi 'on a mission' men den gick tyvärr lite snett så pedalning vid 0.8sek och gick ändå 1.036 i 60ft
Har vi någon runda med oss från den banan så börjar man att läsa på där.
Sen är det något följande ordning (om chassiet är någorlunda rätt från början)
Koppling, bas och vikt
Startvarv
Starttryck
Ramp på laddtrycket
Däckstryck
Dämpare
4-link
Kör ingen traction controll eller liknande.
Åkte 4.32 - 265.9kmh/h i lördags med lillmotorn.
I sista sväng va vi 'on a mission' men den gick tyvärr lite snett så pedalning vid 0.8sek och gick ändå 1.036 i 60ft
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: låt oss snacka om "power management"
Har du provat bilen på vanlig asfalt?
min uppfattning är att då gäller ingenting som är logiskt på klistrat.
Vilken parameter gör att launchen går ur?(det verkar jättekänsligt då motorn nästan "tomsnurrar")
Hur många procent hjulspinn kan ni ha utan att det släpper?
//Fredde
Re: låt oss snacka om "power management"
Den är bara testad på vanlig asfalt en gång. Den är inte uppsatt för att gå på sådan yta och det finns inget intresse av att testa heller.
Justering av launch brytare är viktigt, vi kollar med indikatorklockan på kopplingen och justerar givaren därefter.
Har inge koll på hur mycket i % det spinner, jag går efter kardanvarv vid 0,25 - 0,5 och 1 sekund.
Önskar att man hade en G mätare så har man en till parameter att justera bort sig efter
Räknade lite med den bästa bakhalvan på den bästa framhalvan 6,78 ! Volvo 2,1L
Hade kunnat ladda upp en bild på loggen för att visa hur det ser ut men ,, det va väl 8-10 år sedan man gjorde det här
Justering av launch brytare är viktigt, vi kollar med indikatorklockan på kopplingen och justerar givaren därefter.
Har inge koll på hur mycket i % det spinner, jag går efter kardanvarv vid 0,25 - 0,5 och 1 sekund.
Önskar att man hade en G mätare så har man en till parameter att justera bort sig efter
Räknade lite med den bästa bakhalvan på den bästa framhalvan 6,78 ! Volvo 2,1L
Hade kunnat ladda upp en bild på loggen för att visa hur det ser ut men ,, det va väl 8-10 år sedan man gjorde det här
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: låt oss snacka om "power management"
hej kul med riktiga race setups! ska klura på nå bra frågor!
är det med DT/A vikt mm? grymt bra hur som helst!
det är lätt att lägga upp bilder nuförtiden bara att trycka på attachments under här sen ta bilden dit.
annars maila den så lägger jag upp den jens@savarturbo.se
mvh jens
är det med DT/A vikt mm? grymt bra hur som helst!
det är lätt att lägga upp bilder nuförtiden bara att trycka på attachments under här sen ta bilden dit.
annars maila den så lägger jag upp den jens@savarturbo.se
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: låt oss snacka om "power management"
Går lägga upp direkt i forumet nuförtiden, läs andra inlägget i den här tråden:
viewtopic.php?f=17&t=97889
Re: låt oss snacka om "power management"
Intressant, hur sitter den givaren monterad?
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: låt oss snacka om "power management"
Jag vill tro en del sprut haltar en del gällande launchcontrol.
Det blir ju asnoga med var launch avaktiveras med detta 'haltande'.
Då man står och tuggar på 'twosteppen' så bör väl den massiva retarderingen kunna avta då turbon spoolat en bit?
Jag menar, 'lavineffekten' har ju satts igång.
Säg du vill starta på 1bar, men den massiva retarderingen tas väck då du spoolat till säg 0.7-0.8bar.
Då börjar ju maskin producera effekt istället och enda som håller den tillbaka är varvstoppet varav kopplingssläppet blir enklare att justera.
Som jag sett så avaktiveras 'båda funktionerna' av givaren på pedalen, och det blir då ingen effekt förräns nån tiondelssekund senare, med detta blir det en svår balansgång var givaren ska sitta.
Holley´s värsta sprut såg jag hade den funktion jag eftersträvar.
Fueltech har det säkerligen, har fler?
Det blir ju asnoga med var launch avaktiveras med detta 'haltande'.
Då man står och tuggar på 'twosteppen' så bör väl den massiva retarderingen kunna avta då turbon spoolat en bit?
Jag menar, 'lavineffekten' har ju satts igång.
Säg du vill starta på 1bar, men den massiva retarderingen tas väck då du spoolat till säg 0.7-0.8bar.
Då börjar ju maskin producera effekt istället och enda som håller den tillbaka är varvstoppet varav kopplingssläppet blir enklare att justera.
Som jag sett så avaktiveras 'båda funktionerna' av givaren på pedalen, och det blir då ingen effekt förräns nån tiondelssekund senare, med detta blir det en svår balansgång var givaren ska sitta.
Holley´s värsta sprut såg jag hade den funktion jag eftersträvar.
Fueltech har det säkerligen, har fler?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: låt oss snacka om "power management"
Nisse, den sitter monterad på en justerbar plåt vid pedalen.
Sen kollar vi airgap på kopplingen, efter det kan man kolla när kopplingen tar med indikatorklocka samt dra på kardanen, sen beroende när man vill att brytaren går får man kolla det måttet och när ingången i boxen släpper.
Ev blir det en linjär brytare i framtiden
Re: låt oss snacka om "power management"
Jag misstänkte nästan att det var så, gissar att du kör med hydraulik och inte vajer då.
Titta på linjärgivaren som sitter på kopplingspedalen s60 v70 kanske kan ha den funktion du är ute efter.
//Nisse
Titta på linjärgivaren som sitter på kopplingspedalen s60 v70 kanske kan ha den funktion du är ute efter.
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: låt oss snacka om "power management"
Vet inte vad Tjernell kör med,men antar att han har mekanisk överföring från pedalen med stag.super7 skrev:Jag misstänkte nästan att det var så, gissar att du kör med hydraulik och inte vajer då.
Titta på linjärgivaren som sitter på kopplingspedalen s60 v70 kanske kan ha den funktion du är ute efter.
//Nisse
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
Re: låt oss snacka om "power management"
Love - det är korrekt.
Mekaniskt pedalställ. Ska se om jag kan få till en bild på loggen nån kväll
Mekaniskt pedalställ. Ska se om jag kan få till en bild på loggen nån kväll
Re: låt oss snacka om "power management"
MaxxEcu har så man kan välja tabell för ignition retard och där kan du välja vilka parametrar du vill på båda axisKadett4wd skrev: ↑tis sep 14, 2021 5:02 am Jag vill tro en del sprut haltar en del gällande launchcontrol.
Det blir ju asnoga med var launch avaktiveras med detta 'haltande'.
Då man står och tuggar på 'twosteppen' så bör väl den massiva retarderingen kunna avta då turbon spoolat en bit?
Jag menar, 'lavineffekten' har ju satts igång.
Säg du vill starta på 1bar, men den massiva retarderingen tas väck då du spoolat till säg 0.7-0.8bar.
Då börjar ju maskin producera effekt istället och enda som håller den tillbaka är varvstoppet varav kopplingssläppet blir enklare att justera.
Som jag sett så avaktiveras 'båda funktionerna' av givaren på pedalen, och det blir då ingen effekt förräns nån tiondelssekund senare, med detta blir det en svår balansgång var givaren ska sitta.
Holley´s värsta sprut såg jag hade den funktion jag eftersträvar.
Fueltech har det säkerligen, har fler?
Re: låt oss snacka om "power management"
Så där ser en hyffsad logg ut, lite klen upplösning just i starten på kardanvarvet då det är bara 2 magneter. Sen är det nån glitch på ingående axel på denna runda.