Tänkvärt

Tjata om vad som helst .
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Tänkvärt

Inlägg av Erland Cox »

You can only meet people where they are. 
The donkey told the tiger, "The grass is blue."
The tiger replied, "No, the grass is green ."
The discussion became heated, and the two decided to submit the issue to arbitration, so they approached the lion.
As they approached the lion on his throne, the donkey started screaming: ′′Your Highness, isn't it true that the grass is blue?"
The lion replied: "If you believe it is true, the grass is blue."
The donkey rushed forward and continued: ′′The tiger disagrees with me, contradicts me and annoys me. Please punish him."
The king then declared: ′′The tiger will be punished with 3 days of silence."
The donkey jumped with joy and went on his way, content and repeating ′′The grass is blue, the grass is blue..."
The tiger asked the lion, "Your Majesty, why have you punished me, after all, the grass is green?"
The lion replied, ′′You've known and seen the grass is green."
The tiger asked, ′′So why do you punish me?"
The lion replied, "That has nothing to do with the question of whether the grass is blue or green. The punishment is because it is degrading for a brave, intelligent creature like you to waste time arguing with an ass, and on top of that, you came and bothered me with that question just to validate something you already knew was true!"
The biggest waste of time is arguing with the fool and fanatic who doesn't care about truth or reality, but only the victory of his beliefs and illusions. Never waste time on discussions that make no sense. There are people who, for all the evidence presented to them, do not have the ability to understand. Others who are blinded by ego, hatred and resentment, and the only thing that they want is to be right even if they aren’t.
When IGNORANCE SCREAMS, intelligence moves on.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tänkvärt

Inlägg av Kadett4wd »

Erkänn,, du älskar det!
Att diskutera med en åsna (i dina ögon)

Av samma anledning en idiot står och spelar bort allt de har på en enarmad bandit, de älskar kicken.

Och erkänn att diskutera med åsnan trots allt ökar din kunskapsnivå pga du behöver överträffa denne och bevisa att du har rätt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Tänkvärt

Inlägg av Erland Cox »

Där har du fel och rätt.
Fram till en viss gräns så är det lärorikt för mig att bli motsagd.
Själv har jag lärt mig massor om tryckvågor, överljudsfart och en massa annan fysik som avhandlats.
Jag hoppas att andra har lärt sig med, har du lärt dig något?
Håller man inte igång hjärnan så blir den seg men jag önskar givetvis att folk som det är lönt att lägga energi att skriva med gjorde det istället.
Efter en viss gräns när man inte når fram till den man diskuterar med hur mycket man än förklarar och hänvisar så blir det ganska tröttsamt.
Jag har aldrig stött på obildbara människor tidigare, man brukar alltid hitta en vinkel som gör att de förstår.
Och där kommer den andra behållningen av att skriva, att lära ut.
Jag lär ut och diskussionen lär mig, det är det enda motivet, jag kickar på att utvecklas.

Erland
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Tänkvärt

Inlägg av whilliam »

Erland, de senaste åren tycker jag att du försämrats ("felet" kan vara hos mig, att jag blivit mer kritisk i takt med att jag lärt mig)
Men du lär dig, det ser jag. Kan ta ett exempel: Gång på gång har jag skrivit hur en turbo under första delen av sin leverans av "extra effekt" (oftast på motorns lägre varvtal) jobbar med ett positivt tryckdelta (set-upen kräver kamtiming som en kompressormotor)

Lite senare (cirka mellanregister på set-upen) så jobbar alltihop som en "sugmotorset-up" (alla dina beräkningar som du gör på en sugmotor stämmer in på turbomotorn)
På denna nivå fanns du tidigare, du hävdade att en turbomotor var samma som sugmotor, bara att den jobbade i en högre atmosfär. Detta stämmer mycket bättre än vad en del andra hävdar (en del tycker att turbon "trycker" in luften i motorn) Det stämmer dock, inte helt eftersom faktan enligt första stycket blir förbisedd och, än värre det som följer här:

På max (oftast höga varvtal) börjar vi bottna turbon, tryckdeltat blir negativt (särskilt de dynamiska effekterna på avgassidan blir lidande av detta)
ja, då vänder alltihop och beräkningar som "stämmer in" på en sugmotor blir helt felaktiga.

Numera har du anammat detta "tänk" och börjat skriva ungefär lika som jag.
Låst