Maxspeedning GT45

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Maxspeedning GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Jag är väldigt sugen på att klicka hem en Maxspeeding GT45 snurra, säljs på Amazon.se för drygt 2000kr hem till dörren.
Är det någon som har en compressor map på denna eller vet hur den är med laddtryck runt 2,5bar?

https://www.maxpeedingrods.co.uk/produc ... earch=gt45

Exhaust Inlet (Turbo Manifold) Flange: T4 Flange
Exhaust Outlet (Downpipe) Flange: V-Band Flange
Compressor Trim: 49.6
Compressor Inducer Diameter: 69 mm
Compressor Exducer Diameter: 98 mm
Compressor Air Inlet Size: 107mm
Compressor Air outlet Size: 86.3mm
Compressor A/R: 0.66
T4 TWIN-SCROLL A/R .66
Turbine Trim: 77.6
Turbine Inducer Diameter: 88 mm
Turbine Exducer Diameter: 77.5 mm
Turbine A/R: 1.05
Bearing Type: Wet Float
Cooling Type: Oil Cooled
Wastegate: External
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av Kadett4wd »

Känns spontant lite som drygt 2000kr i sjön om du frågar mig.
Om nåt går som en anka, rör sig som en anka, låter som en anka, då är det troligen en anka....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Holdener har 3 videos uppe där han testar snurran, levererar bra. Men dom laddar inte mycket mer än ett 1bar på V8:orna.

Har sökt ganska mycket och alla verkar nöjda med pjäsen kontra priset, jag skall bara ha den i bromsbänken för några svep. Men är osäker på hur den är på högre laddtryck.

Någon som har testat den med högre laddtryck eller sett några bromspapper?
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av whilliam »

När det är kopior så gäller inte kompressordiagrammen (det är lite random utförande på hjulen)

Jag har sett, exempelvis KKK-kopior av hjul i aggregat som kallas likt Garrett (och då tycker man att det borde vara delar, kopierade från Garrett i dem)

Ska du ha turbon till dina "experiment" så är det nog bara att hålla med Patrick (ska du ha den till nån storvolymsmotor som ändå har lätt "för att driva turbo" så kanske den funkar)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Turbon är hemma, kommer använda den i en compound setup till mina "experiment"

Men jag vill inte ta ur mer olja ur motorn, kan jag mata turbon med en 044 bränslepump och någon billig bränsleregulator?
Tänkte en göra en liten tank på typ 2L och använda olja med låg viskositet.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av whilliam »

Till compound är den ännu mer "olämplig" (en turbo från närmsta lastbil blir bättre)
"tricket" med bra compoundturbos är så stora turbinhjul som möjligt (egentligen gäller detta alla turbos men det är av betydligt större vikt när turbinerna sitter i serie)

Fast, visst kommer det att "snurra o ladda" effektökning blir det nog också men kanske inte helt optimalt som det skulle kunna bli.

Bränslepump funkar inget bra (även de som testar med riktigt tunn olja verkar inte lyckas) det finns en uppsjö av kugghjulspumpar till diesel som verkar funka hur fint som helst (sök på electric gear pump) biltema hade en variant på hyllan förr, den har körts i flertalet bilar men jag tror inte de säljer den längre.
Förmodligen kan man komma riktigt billigt/enkelt undan om man tar en pump från en gammal villaoljebrännare och modifierar.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Maxspeedning GT45

Inlägg av Pacman »

Denna är det som folk kört med i alla tider, även jag. Satte den under turbon som sugpump och ledde tillbaka oljan till tråget.

https://www.biltema.se/bat/pumpar/vatte ... 2000017741
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar