Ersvikens grå 242a
Re: Ersvikens grå 242a
Nästa "större" projekt för mig var bränslesystemet.
Hade ett system som "nästan" var färdigt, tanken var att köra med orginaltank som med en lågtryckspump matar en catchtank där en Walbro GST 520 sitter monterad.
Fick tidigt kalla fötter när man hört om partiklar som kan lossa från obehandlad alu och som sedan sätter igen filter,pumpar och spridare när man kör E85.
Så de nydragna alurören under bilen slets bort och ersattes av hydraulrör. tanken på catchtank i alu slopades och jag började bygga en tank i rostfritt istället.
Detta var då i maj och stora förhoppningar fanns att ha en bil startad till årets Umeå open. Efter att ha väntat i 3mån att få lite plåtar skurna till ett "lock" till catchtanken så blev det att tänka om.
Valde då att bygga en egen tank i plåt, denna med skvalpskott, invändiga luckor och inbyggd catchtank.
Tillklippta plåtar i 2mm gods.
Delvis svetsat.
Färdigtsvetsat, sedan lackat med CA-epoxy och Temadur 90 på toppen. Monterat Vdo nivågivare och Speedings bränslepumpsarmatur som stödjer upp till 3st bränslepumpar för att säkerställa kommande behov.
På passagerarsidan har jag dragit ned storleken på tanken och gjort fästet lite "special för att kunna dra avgassystemet på den sidan.
Ville flytta upp den nya tanken en aning samt ha plats till slangdragning så därför fick delar av golvet till bagaget kapas ur samt ny plåt bockas till och ska svetsas dit när orken infinner sig. Har även flyttat bak nya tanken 8cm till förmån för mer plats kring bakaxeln när den ska bytas framöver.
Hade ett system som "nästan" var färdigt, tanken var att köra med orginaltank som med en lågtryckspump matar en catchtank där en Walbro GST 520 sitter monterad.
Fick tidigt kalla fötter när man hört om partiklar som kan lossa från obehandlad alu och som sedan sätter igen filter,pumpar och spridare när man kör E85.
Så de nydragna alurören under bilen slets bort och ersattes av hydraulrör. tanken på catchtank i alu slopades och jag började bygga en tank i rostfritt istället.
Detta var då i maj och stora förhoppningar fanns att ha en bil startad till årets Umeå open. Efter att ha väntat i 3mån att få lite plåtar skurna till ett "lock" till catchtanken så blev det att tänka om.
Valde då att bygga en egen tank i plåt, denna med skvalpskott, invändiga luckor och inbyggd catchtank.
Tillklippta plåtar i 2mm gods.
Delvis svetsat.
Färdigtsvetsat, sedan lackat med CA-epoxy och Temadur 90 på toppen. Monterat Vdo nivågivare och Speedings bränslepumpsarmatur som stödjer upp till 3st bränslepumpar för att säkerställa kommande behov.
På passagerarsidan har jag dragit ned storleken på tanken och gjort fästet lite "special för att kunna dra avgassystemet på den sidan.
Ville flytta upp den nya tanken en aning samt ha plats till slangdragning så därför fick delar av golvet till bagaget kapas ur samt ny plåt bockas till och ska svetsas dit när orken infinner sig. Har även flyttat bak nya tanken 8cm till förmån för mer plats kring bakaxeln när den ska bytas framöver.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 291
- Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm
Re: Ersvikens grå 242a
Snyggt med tanken istället för o bara ställa den i kofferten som 95% gör
Re: Ersvikens grå 242a
Tack!, jo jag tänkte först sätta min egenbyggda i bagaget men lutningen på bränslepåfyllningsröret blev då så dålig. Har även något svagt minne att det inte är så uppskattat när man reggar om bilen att inte ha bränslepåfyllningen utanför. Sen är det ju fortfarande en gatbil så då vill man ju ha plats för massa bröte i bagaget ocksårobinb3rgsten skrev: ↑tis okt 05, 2021 11:35 am Snyggt med tanken istället för o bara ställa den i kofferten som 95% gör
Re: Ersvikens grå 242a
Snyggt!
Hur sätter du fast tanken? Tankband är att föredra, vibrerar och spricker ofta i svetsade fästen
Hur sätter du fast tanken? Tankband är att föredra, vibrerar och spricker ofta i svetsade fästen
Re: Ersvikens grå 242a
Tanken sitter orginal i 5st m10 i ramen, jag tänkte skruva min i samma fästen. sitter vinkeljärn där på baksidan som är tigsvetsade runt om. Så i praktiken är det fästen på 4sidor. Tycker den borde sitta fast men jag har haft fel förr!
Re: Ersvikens grå 242a
Jo, men på originaltanken sitter den ju som bultad genom flänsen där tankhalvorna är ihopskarvade så där är en sån tank rätt stadig. Svetsar man rakt in i sidan på en plåt så blir det hyfsad punktbelastning.
På en lastbil där jag har sett mest så håller det aldrig med svetsade flänsar och har fått byta flera tankar, men dom lever ju ett hårt liv också. Finns även många exempel på fuelcells som spruckit när dom skruvats i fastöronen.
Meeen, kan ju hålla också
På en lastbil där jag har sett mest så håller det aldrig med svetsade flänsar och har fått byta flera tankar, men dom lever ju ett hårt liv också. Finns även många exempel på fuelcells som spruckit när dom skruvats i fastöronen.
Meeen, kan ju hålla också
Re: Ersvikens grå 242a
Bra med tips innan man kört sönder! så som tanken är byggd i dagsläget så kan jag sätta tankband i orginal skruvhål, går fort att modifiera till så det är inte omöjligt att det blir en ändring då!
Re: Ersvikens grå 242a
Finns en anledning till att det sitter tankband eller nån sorts fjädrad upphängning på i stort sett alla originalfordon
Vars köpte du Johnny Jointsen förresten? Verkar det bli en bra lösning?
Vars köpte du Johnny Jointsen förresten? Verkar det bli en bra lösning?
Re: Ersvikens grå 242a
Köpte johhny jointsen via summit faktiskt, jämförde mellan en hög olika sidor och med frakt hade de bäst totalpris. Hade lite otur med att de lyckades skicka containern med mina prylar till asturalien istället för Europa men en månad extra i frakt gjorde inte så mkt för tempot jag hinner bygga med.
Tycker det ser ut som en robust lösning, som en kulled som håller axeln utan låsningar med ordentligt med smörjnipplar på. Borde även gå att byta "slitdelarna" invändigt om man lyckas köra så pass mycket att man sliter ut något ändå.
Tycker det ser ut som en robust lösning, som en kulled som håller axeln utan låsningar med ordentligt med smörjnipplar på. Borde även gå att byta "slitdelarna" invändigt om man lyckas köra så pass mycket att man sliter ut något ändå.