whilliam skrev: ↑sön okt 03, 2021 6:25 pm
Men var kommer trycket ifrån? (vad är det som skapar trycket)
Du behöver inte skriva offtopic - fakta det kan vi ta i andra trådar.
Jag svarar ju inte på dina pm längre som du kanske har märkt.
Eftersom du frågade om trycket vid IVC så tar jag svaret från mitt tidigare svar.
Trycket på kanalsidan kommer från reflektionen av undertryckspulsen som färdades upp genom kanalen mot kanaländen,
reflekterades som en tryckpuls, gick över atmosfärstryck innan BDC och höll trycket högre på kanalsidan till strax innan
ventilen stängdes.
Om du undrar vad som skapar det trycket så står det också på förra sidan, läs och ta in det jag skriver:
Samma på insug, jag tror inte att den kinetiska energin gör något vid ventilstängning, hastigheten är för låg där.
Men efter max kolvhastighet under pumpningsfasen om man gör kanalen i rätt storlek så hjälper den kinetiska energin till med efterfyllning
till strax efter BDC, sen börjar kanalhastigheten bli för låg.
Så rätt kanalstorlek skapar en hastighet vid max effekt som inte överskrider Mach 0,6 för mycket och drar max 105" vattenpelare på en motor
vid lite efter max kolvhastighet, ca 75 grader efter TDC.
105" vattenpelare ger 678,5 fps eller 206,9 m/sek, Mach 0,6078. Utan att man tar med vevstakens del av kolvhastigheten motsvarar det
en medelgashastighet på 131,7 m/sek i minsta arean.
Det är ungefär 0,27 bar och i diagrammet är insugningstrycket nästan 0,5 bar vilket visar att höger och vänstergående tryck i kanalerna superpositionerar.
Ska man se vad undertrycket från kolven ger så får man bara titta på den utgående tryckvågen vilket bör vara den åt höger.
105" ska räcka till ett VE på 126,5% om allt är dimensionerat rätt i övrigt enlig Larry Meaux som gjort Pipemax.
Motståndet som accelerationen av gasen till Mach 0,6 ger skapar ett undertryck som fortsätter att dra till efter BDC, en kanalhastighet som efterfyller och en kraftig tryckvåg reflekterad från kanaländen som kommer att hålla insugningstrycket över cylindertrycket efter BDC tills
insugningsventilen stänger.
Och om du undrar vad som skapar det trycket så är det motorns rotation och att det på vevaxeln sitter vevstakar och kolvar som rör sig upp och ner i cylindrar och under insugspumpningstakten så pumpar dom luft genom att skapa ett undertryck i cylindern.
Erland