Volvo 240 - B6304S3
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 - B6304S3
Nä, du pratade inte med Gunnar. Firmorna gör detta för att tjäna pengar och då blir det på det viset att de "handlar av varandra" när det gäller både varor och tjänster. Tålamod brukar alltid löna sig, även smart att fråga här på forumet eftersom massor av oss som trimmar (både kunder o leverantörer) kan ge smarta tips
(både tekniska och var du handlar till bästa pris)
Jag känner inte till hur Gunnar Lundström haft det för länge sedan, men ENEM har slipat kammar i stor mängd förr (de sålde dock maskinerna)
Kanske rentav ENEM slipade åt Gunnar förr?
(både tekniska och var du handlar till bästa pris)
Jag känner inte till hur Gunnar Lundström haft det för länge sedan, men ENEM har slipat kammar i stor mängd förr (de sålde dock maskinerna)
Kanske rentav ENEM slipade åt Gunnar förr?
Re: Volvo 240 - B6304S3
Aha okey! Då är jag medwhilliam skrev: ↑tor sep 30, 2021 8:02 pm Nä, du pratade inte med Gunnar. Firmorna gör detta för att tjäna pengar och då blir det på det viset att de "handlar av varandra" när det gäller både varor och tjänster. Tålamod brukar alltid löna sig, även smart att fråga här på forumet eftersom massor av oss som trimmar (både kunder o leverantörer) kan ge smarta tips
(både tekniska och var du handlar till bästa pris)
Jag känner inte till hur Gunnar Lundström haft det för länge sedan, men ENEM har slipat kammar i stor mängd förr (de sålde dock maskinerna)
Kanske rentav ENEM slipade åt Gunnar förr?
Ja det här är ett väldigt givande forum, det finns många goda råd att få här.
Volvo 244 - B6304
Re: Volvo 240 - B6304S3
Gunnar har 2 st kamslipar den första köpte han av Nisse Hedlund för jätte länge sen..... sen så vet jag inte om Enem hade 2 kamslipar men i alla fall så köpte han en av Enem och vad jag vet så finns då alla mastrar på kammarna här i Umeå.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 - B6304S3
Tror ENEMS andra slip gick till Norge
Re: Volvo 240 - B6304S3
Hej igen, efter att jag snackade med Enem och pratade lite om vad som gick att göra så lät det ju som att det skulle gå att kunna slipa fram något utifrån mina kammar. Jag tog lite mått och skickade till dom. Men tydligen så var bascirkeln väldigt klen på mina kammar, den äldre 3 liters motorn från 960 har tydligen grövre stomme. Så han kom fram till att det inte gick att göra något från mina kammar utan att nockvinkeln skulle bli sylvass och kammen kraftigt försvagad som han sa, bascirkeln skulle minska ner till ca 24 mm. Det som återstår då är ju helt nya kammar från stång. pris ca 20,000:- plus moms ungefär. Plus allt annat som kommer till, ventilgrejer, svarva kolvar, osv osv.. Det blir inget med det
Lustigt nog dök det upp omslipade 960 kammar till min kännedom ganska nyligen. Kammarna är slipad till Enems P14 profil. Har mätt mina lagerlägen och jämfört med de omslipade 960 kammarna och det är samma mått, Men jag ser att jag har en kant fram på mina kammar. Som saknas på dom omslipade, någon här inne som vet ifall dom skulle funka i min topp?
Någon input på kamprofilen?
Lustigt nog dök det upp omslipade 960 kammar till min kännedom ganska nyligen. Kammarna är slipad till Enems P14 profil. Har mätt mina lagerlägen och jämfört med de omslipade 960 kammarna och det är samma mått, Men jag ser att jag har en kant fram på mina kammar. Som saknas på dom omslipade, någon här inne som vet ifall dom skulle funka i min topp?
Någon input på kamprofilen?
- Bilagor
-
- Omslipad 960
- 960 kam.jpg (115.69 KiB) Visad 2148 gånger
-
- S80 Kam
- S80 kam.jpg (75.38 KiB) Visad 2148 gånger
Volvo 244 - B6304
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 - B6304S3
Du har ju VVT och de andra har inte det. Bara fördelar med VVT och ännu mera om du trimmar mer och samtidigt vill ha snäll gång på "gata".
Det finns dem som skarvat kammar genom att gänga dem och dra en lång bult ända framifrån (men det är ingen superenkel operation)
Vad jag menar är att det skulle vara möjligt att skruva dit din VVT-framände på den andra kammen.
Vill minnas att P14 har 264 grader totalduration och det är det ett gäng M3 kammar som också har. Lyftet på P14 är dock 1-1.5mm mindre än på BMW
Så 300+ hästar är nog inte jätteenkelt med P14, men "närmre" 300 kanske är realistiskt.
Det finns dem som skarvat kammar genom att gänga dem och dra en lång bult ända framifrån (men det är ingen superenkel operation)
Vad jag menar är att det skulle vara möjligt att skruva dit din VVT-framände på den andra kammen.
Vill minnas att P14 har 264 grader totalduration och det är det ett gäng M3 kammar som också har. Lyftet på P14 är dock 1-1.5mm mindre än på BMW
Så 300+ hästar är nog inte jätteenkelt med P14, men "närmre" 300 kanske är realistiskt.
Re: Volvo 240 - B6304S3
whilliam skrev: ↑tor okt 07, 2021 8:30 pm Du har ju VVT och de andra har inte det. Bara fördelar med VVT och ännu mera om du trimmar mer och samtidigt vill ha snäll gång på "gata".
Det finns dem som skarvat kammar genom att gänga dem och dra en lång bult ända framifrån (men det är ingen superenkel operation)
Vad jag menar är att det skulle vara möjligt att skruva dit din VVT-framände på den andra kammen.
Vill minnas att P14 har 264 grader totalduration och det är det ett gäng M3 kammar som också har. Lyftet på P14 är dock 1-1.5mm mindre än på BMW
Så 300+ hästar är nog inte jätteenkelt med P14, men "närmre" 300 kanske är realistiskt.
Tack för svar igen Whilliam!
Jag vet inte vad det är för spec på mina nuvarande kammar förutom att jag har ett lyft på 9mm. Ingen aning om vad man kan förvänta sig av P14 kammarna.
P14 - 264/264/9.6/9.6/106/108/1.5/1.0/ H
Det jag mest funderade över var ifall det är någon form av axiell låsning? Är ju kass på allt sånt här jag. Tänkte mest om det är så att kammarna inte passar, för att den där svarvade kanten som finns på mina kammar saknas på 960 kammarna? Någon som vet?
Läser man på Enem så står det "För fasta kamdrev, det äldre utförandet med axialbricka".
Vad innebär axialbricka?
//Nicke
Volvo 244 - B6304
Re: Volvo 240 - B6304S3
Vilka M3 kammar jämför du med...? Finns ju x antal olika motorer på M3 bilarna allt från 4:a till v8
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Volvo 240 - B6304S3
Jag tror att från början så var P14 en Saab profil.
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Volvo 240 - B6304S3
Jag kollade inte så jättenoga men tankarna var ju mot den motor som mest motsvarar Volvosexan och där har jag för mig att lyftet ligger kring 11mm med motsvarande totalduration som P14 profilen.
Axialbrickan eller "stödet" lär vara ett mindre problem att "modifiera" dit. VVT kommer att vara en större utmaning.
Re: Volvo 240 - B6304S3
Det var Janne du pratade med. Han vet vad han pratar om
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Re: Volvo 240 - B6304S3
Tjena grabbar, jag behöver hjälp. Jag får inte igång bilen efter senast rivning av toppen. Och jag vet inte varför
Jag monterade ihop allting efter Volvos anvisningar, jag låste veven med Biltemas verktyg till vitmotorer, gjorde ett eget verktyg till kamsaxlarna då det var för trångt mellan motor och torped, fick inte in Biltema verktyget.
Monterade remmen, med markeringarna på kamdreven upp mot plastkåpans markeringar.
Och veven i låst läge med sin markering mot pilen på blocket. Allt borde vara schysst där.
Jag har tändning, jag har soppa, trigger signalen är grön i datorn, vilket ska betyda i maxxecu att den är okey. Jag har kopplat in allt vad jag vet, men bilen startar inte. Spontant känns det som att nått är fel med timingen att tändningen står fel. Nån som har något förslag?
Skriv gärna om ni undrar något, för jag har helt slut på idéer just nu.
Jag monterade ihop allting efter Volvos anvisningar, jag låste veven med Biltemas verktyg till vitmotorer, gjorde ett eget verktyg till kamsaxlarna då det var för trångt mellan motor och torped, fick inte in Biltema verktyget.
Monterade remmen, med markeringarna på kamdreven upp mot plastkåpans markeringar.
Och veven i låst läge med sin markering mot pilen på blocket. Allt borde vara schysst där.
Jag har tändning, jag har soppa, trigger signalen är grön i datorn, vilket ska betyda i maxxecu att den är okey. Jag har kopplat in allt vad jag vet, men bilen startar inte. Spontant känns det som att nått är fel med timingen att tändningen står fel. Nån som har något förslag?
Skriv gärna om ni undrar något, för jag har helt slut på idéer just nu.
Volvo 244 - B6304
Re: Volvo 240 - B6304S3
Fick till det, vred veven ett varv, sen gick den igång igen
Volvo 244 - B6304