Cedric skrev: ↑ons okt 27, 2021 4:54 pm
Kul projekt, jag tror helt klart det går att få till nåt bra, men det kräver ganska mycket mer insats än singelturbo för att få till det bra, man kan mycket väl hamna i ett läge där man får sämre verkningsgrad på överladdningssytemet än enkelsteg om man kör systemet konstigt eller har turbos som inte är väl matchade för uppgiften. Så jag rekommenderar verkligen att försöka få till lite mer mätning så du vet vad du har för laddtryck och avgasmottryck för båda stegen, annars jobbar du helt i blindo och det blir svårt att göra nån vettig strategi för hur WG ska styras och förståelse för hur rätt eller fel dina turbos är. Har bra koll på GT45 generellt, har ju trots allt jobbat mycket med Garrett i utveckligen av olika turbosysytem, kina gt45 har jag ingen koll på men man ska vara medveten om att det kan skilja väldigt mycket mellan olika GT45or, det är bara en framesize med vissa hjulstorlekar, men designen kan skilja mycket. Kan som sagt också rekommendera bra mellankylning, kollar man på hur thermodynamiken fungerar för en kompressor så ser att mellankylningen minskar den nödvändiga kompressoreffekten för hp steget, alltså krävs mindre avgasenergi för att skapa ditt laddtryck, så länge du inte har en kass mellankylare med för högt mottryck förstås så vinsten käkas upp, det kan även påverka hur du bäst balanserar mellan högtryck och lågtryckssteget.
Det kommer mätas temperatur på 5 ställen
Plenum
Inlopp i första intercooler
Ut ur första intercooler
In i andra intercooler
Ut ur andra intercooler
Kommer mäta tryck på 4 ställen
Plenum
Efter spjäll
Innan första intercooler
Innan andra intercooler
Går det att göra något grov uppskattning utifrån detta?
Exhaust Inlet (Turbo Manifold) Flange: T4 Flange
Exhaust Outlet (Downpipe) Flange: V-Band Flange
Compressor Trim: 49.6
Compressor Inducer Diameter: 69 mm
Compressor Exducer Diameter: 98 mm
Compressor Air Inlet Size: 107mm
Compressor Air outlet Size: 86.3mm
Compressor A/R: 0.66
T4 TWIN-SCROLL A/R .66
Turbine Trim: 77.6
Turbine Inducer Diameter: 88 mm
Turbine Exducer Diameter: 77.5 mm
Turbine A/R: 1.05