Gtx3576 + GT45

Diskussioner för erfaret folk
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Kadett4wd skrev: tis okt 26, 2021 5:40 am Här är en film på en fungerande setup:

https://www.youtube.com/watch?v=94FZaejagPg&t=14s

en film till om samma motor.

https://www.youtube.com/watch?v=1pV_tLbZY0A
Har sett dom klippen några gånger, nu går dom för 3000hästar helt galet.
Det var faktiskt ifrån dessa klipp jag hittade inspiration för önskat lambda på Methanol =)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

whilliam skrev: sön okt 24, 2021 1:57 am Om du vill ha bästa prestanda och hållbarhet på motorn är "hålla ner laddtrycket vid vridmax" fel väg att gå. Mycket bättre att ladda hårt och hålla ner vridet genom försiktig tändning.
Är rädd om växellådan, det blir duktigt med vrid runt 7-8000rpm. Tanken är att rampa in laddtryck efter det.

Låt oss säga att runt 2bar (lite mindre än tidigare) och sedan öka ett hekto per 1000rpm upp till 11 000.
Snällt mot bänken också =)

Vad anser du är försiktig tändning på methanol?
Jag har 23grader vid vridmax, till nästa gång har jag backat det till 20grader.
Cedric
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: lör nov 05, 2011 11:34 pm

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Cedric »

Fredrik_Steen skrev: ons okt 27, 2021 4:05 pm
Cedric skrev: mån okt 25, 2021 10:54 am Jag har jobbat en hel del med tvåstegsystem, säkert simulerat tiotusentals varianter och kombinationer. Det är inte ett helt självklart ämne, svårt att bara slänga ur sig några "lagar" eftersom allt beror på allt kort sammanfattat :)

Generellt är väl kadetts tips inte helt dumma om man jagar bäst verkningsgrad, alltså att lågtryckssteget är ungefär hälften så stor kapacitet som högtryckssteget, samt att mellankylning är en viktig del av 2 stegsystemet, eftersom man då kan uppnå en verkningsgrad för hela kompressionen som inte går att nå med ett steg. Hur arbetet och dimensioneringen ska delas mellan dom två är inte helt självklart, framförallt för att det kommer att bero på respektive turbos verkningsgrad som william påpekar ovan. Går ju att börja med 50/50, men för en mer responsiv maskin kan man låta HP steget göra ett större del av arbetet. Bäst hade varit om du kunde mäta lite och förstå hur båda turbos jobbar, och var du ligger i respektive mappar, samt såklart att förstå vad det är du egentligen vill uppnå? Skulle vara kul att veta mer om vad du har och var du vill komma, låter som ett kul projekt :)
Anledningen till att det blev en GT45 för compound var priset och nyfikenhet. Jag spanade egentligen efter en Gtx3584r, men så hittade jag på en GT45 på amazon.se för under 2000kr hem till dörren helt ny.

En annan bidragande faktor var även att nu har jag möjligheten att köra med samma gtx3576r som tidigare bänkning. GT45:an sitter på V-band så det är bara att lyfta bort den.
Anledningen till att jag vill köra med samma turbo är för att kunna utvärdera vad några modifikationer har inneburit.
Toppen är omportad och kamaxlarna har vridits samt två extra 2200cc spridare innan plenum och en tredje 044pump.
Jag har även monterat en nippel för att mäta avgasmottryck nästa gång.

Anledningen till att vi slutade vid 536 hästar senast var att motorn började bete sig konstigt när vi försökte panga på ordentligt nästan som om luften tog slut. Samtidigt brottades vi med för små spridare och för lite bränslepump.
Så nu har jag möjlighet att kunna köra turbon som singel och se om samma fenomen uppkommer igen, om det stökar eller avgasmottrycket är för högt så monterar jag GT45:an lite snabbt i bänken.

Jag gör bara detta för att nå en hög maxeffekt, det finns inga planer på att använda något utanför bromsbänken =)

Tittar man på bifogade filen "spol" så är 536 den nedre utav laddtrycket, den övre linjen är vi försökte panga på men det vart mindre effekt på pappret.

Kul projekt, jag tror helt klart det går att få till nåt bra, men det kräver ganska mycket mer insats än singelturbo för att få till det bra, man kan mycket väl hamna i ett läge där man får sämre verkningsgrad på överladdningssytemet än enkelsteg om man kör systemet konstigt eller har turbos som inte är väl matchade för uppgiften. Så jag rekommenderar verkligen att försöka få till lite mer mätning så du vet vad du har för laddtryck och avgasmottryck för båda stegen, annars jobbar du helt i blindo och det blir svårt att göra nån vettig strategi för hur WG ska styras och förståelse för hur rätt eller fel dina turbos är. Har bra koll på GT45 generellt, har ju trots allt jobbat mycket med Garrett i utveckligen av olika turbosysytem, kina gt45 har jag ingen koll på men man ska vara medveten om att det kan skilja väldigt mycket mellan olika GT45or, det är bara en framesize med vissa hjulstorlekar, men designen kan skilja mycket. Kan som sagt också rekommendera bra mellankylning, kollar man på hur thermodynamiken fungerar för en kompressor så ser att mellankylningen minskar den nödvändiga kompressoreffekten för hp steget, alltså krävs mindre avgasenergi för att skapa ditt laddtryck, så länge du inte har en kass mellankylare med för högt mottryck förstås så vinsten käkas upp, det kan även påverka hur du bäst balanserar mellan högtryck och lågtryckssteget.
Porsche 924 turbo
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av whilliam »

Fredrik_Steen skrev: ons okt 27, 2021 4:19 pm
whilliam skrev: sön okt 24, 2021 1:57 am Om du vill ha bästa prestanda och hållbarhet på motorn är "hålla ner laddtrycket vid vridmax" fel väg att gå. Mycket bättre att ladda hårt och hålla ner vridet genom försiktig tändning.
Är rädd om växellådan, det blir duktigt med vrid runt 7-8000rpm. Tanken är att rampa in laddtryck efter det.

Låt oss säga att runt 2bar (lite mindre än tidigare) och sedan öka ett hekto per 1000rpm upp till 11 000.
Snällt mot bänken också =)

Vad anser du är försiktig tändning på methanol?
Jag har 23grader vid vridmax, till nästa gång har jag backat det till 20grader.
Det är bara att backa tändningen där du inte vill ha högt vrid. Är det högt laddtryck så är det inga konstigheter med bara ett par graders förtändning (och då är 20 grader högt)

Jag föreslår att du ska göra såhär för då kommer du att få en högre maxeffekt. Låt den stora turbon ladda hårt hela vägen och sedan öppnar du wastegate och låter laddtrycket sjunka (samtidigt som förtändning ökar) strax före det varvtal där du förväntar dig att motorn ska ge högst effekt.

Vad som sker är att du under spool "lagrar" energi i turbons axel (den går på högvarv) och i intercooler o tryckrör (blir som en behållare med högt laddtryck) när du sedan närmar dig maxeffektområdet så "släpper du lös" denna energin som då på ett "gratis" sätt tillför extra till motorn.

Det är cylindertryck som knäcker kolvar o stakar (och växellådor) cylindertrycket bestäms av hur effektiv förbränningen är och det i sin tur av tändpunkten. Laddtrycket påverkar inte cylindertrycket ens i närheten av vad tändningen gör, tändningen är också blixtsnabb o inga w/g fjädrar o liknande som kan "fastna". (o därmed ställa till det)

En försiktig tändkurva är varje mappares väg till att vara rädd om grejerna. (det är alldeles för många som jagat effekt med en tuffare o tuffare tändning o helt plötsligt: ...... ras......)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Cedric skrev: ons okt 27, 2021 4:54 pm
Fredrik_Steen skrev: ons okt 27, 2021 4:05 pm

Kul projekt, jag tror helt klart det går att få till nåt bra, men det kräver ganska mycket mer insats än singelturbo för att få till det bra, man kan mycket väl hamna i ett läge där man får sämre verkningsgrad på överladdningssytemet än enkelsteg om man kör systemet konstigt eller har turbos som inte är väl matchade för uppgiften. Så jag rekommenderar verkligen att försöka få till lite mer mätning så du vet vad du har för laddtryck och avgasmottryck för båda stegen, annars jobbar du helt i blindo och det blir svårt att göra nån vettig strategi för hur WG ska styras och förståelse för hur rätt eller fel dina turbos är. Har bra koll på GT45 generellt, har ju trots allt jobbat mycket med Garrett i utveckligen av olika turbosysytem, kina gt45 har jag ingen koll på men man ska vara medveten om att det kan skilja väldigt mycket mellan olika GT45or, det är bara en framesize med vissa hjulstorlekar, men designen kan skilja mycket. Kan som sagt också rekommendera bra mellankylning, kollar man på hur thermodynamiken fungerar för en kompressor så ser att mellankylningen minskar den nödvändiga kompressoreffekten för hp steget, alltså krävs mindre avgasenergi för att skapa ditt laddtryck, så länge du inte har en kass mellankylare med för högt mottryck förstås så vinsten käkas upp, det kan även påverka hur du bäst balanserar mellan högtryck och lågtryckssteget.
Det kommer mätas temperatur på 5 ställen
Plenum
Inlopp i första intercooler
Ut ur första intercooler
In i andra intercooler
Ut ur andra intercooler

Kommer mäta tryck på 4 ställen
Plenum
Efter spjäll
Innan första intercooler
Innan andra intercooler

Går det att göra något grov uppskattning utifrån detta?
Exhaust Inlet (Turbo Manifold) Flange: T4 Flange
Exhaust Outlet (Downpipe) Flange: V-Band Flange
Compressor Trim: 49.6
Compressor Inducer Diameter: 69 mm
Compressor Exducer Diameter: 98 mm
Compressor Air Inlet Size: 107mm
Compressor Air outlet Size: 86.3mm
Compressor A/R: 0.66
T4 TWIN-SCROLL A/R .66
Turbine Trim: 77.6
Turbine Inducer Diameter: 88 mm
Turbine Exducer Diameter: 77.5 mm
Turbine A/R: 1.05
Bilagor
20210729_185002.jpg
20210729_185002.jpg (167.27 KiB) Visad 1109 gånger
20210730_133719.jpg
20210730_133719.jpg (115.23 KiB) Visad 1109 gånger
20211023_164254.jpg
20211023_164254.jpg (173.57 KiB) Visad 1114 gånger
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av whilliam »

De där måttuppgifterna säger tyvärr inte så mycket, något som skulle kunna hjälpa är en uppsjö med bilder på kompressorhjulet så kanske nån kan bedöma vilket av Garretts hjul det liknar mest. (Kina kopierade grejer kan ibland ha helt andra varianter på hjul än vad originaltillverkaren använder)
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Här kommer det en uppsjö av bilder =)
Bilagor
IMG_20210925_121531_383.jpg
IMG_20210925_121531_383.jpg (138.79 KiB) Visad 1097 gånger
IMG_20210925_121531_344.jpg
IMG_20210925_121531_344.jpg (172.35 KiB) Visad 1097 gånger
IMG_20210925_121531_419.jpg
IMG_20210925_121531_419.jpg (118.21 KiB) Visad 1097 gånger
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Mer bilder
Bilagor
Screenshot_20211027-215336_Chrome.jpg
Screenshot_20211027-215336_Chrome.jpg (193.38 KiB) Visad 1097 gånger
Screenshot_20211027-215331_Chrome.jpg
Screenshot_20211027-215331_Chrome.jpg (79.06 KiB) Visad 1097 gånger
IMG_20210925_121531_535.jpg
IMG_20210925_121531_535.jpg (129.58 KiB) Visad 1097 gånger
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: Gtx3576 + GT45

Inlägg av Fredrik_Steen »

Mer bilder
Bilagor
Screenshot_20211027-215314_Chrome.jpg
Screenshot_20211027-215314_Chrome.jpg (90.48 KiB) Visad 1096 gånger
Screenshot_20211027-215319_Chrome.jpg
Screenshot_20211027-215319_Chrome.jpg (106.13 KiB) Visad 1096 gånger
Screenshot_20211027-215324_Chrome.jpg
Screenshot_20211027-215324_Chrome.jpg (68.76 KiB) Visad 1096 gånger
Skriv svar