Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Agdalinus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 27, 2021 12:28 pm
Ort: Malmö

Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Agdalinus »

Hej på er alla!! Jag har lite funderingar kring uppgradering av turbo aggregat till en Volvo S60 2.5T -04 för att få ut ytterligare lite mer effekt.
Bilen är idag steg 3 trimmad/BSR med Ferrita sportsystem inkl sportkatalysator/downpipe och ska väl ge ca 250-260hk.
Funderar nu på att uppgradera turbo:n lite också, vill dock ha ngn bolt on lösning(eller nära nog) och inget som börjar tända motorlampor osv.Dvs inte för stora ombyggnationer.Turbo:n som sitter monterad på bilen idag är en TD04L-14T.Jag vet inte om man även behöver bygga om bränslesystemet, exempelvis kanske byta spridare.Finns det några beprövade ändringar(någon av er kunniga där ute känner till) att göra utan att behöva mappa om bilen eller behöver detta alltid göras?(Tänker mest på förbränningstemperaturer mm).

Vad har ni (som kan mer än jag) för uppfattning kring detta, finns det någon vettig lösning??

Tack på förhand//MVH Linus. :)
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av whilliam »

Mappning är ett måste när man vill öka effekten (om man inte tycker det är kul att skruva med rasade motorer)

TD04L betyder att turbinhjulet är mindre (varma sidan) Du bör leta efter en turbo som har TD04HL.
14T betyder storlek på kompressor (kalla sidan) och där behöver du en större allt efter hur mycket effekt du siktar på.
16T ger dig 20-30 hästar mer och 19T ytterligare 30 nånting......

Det finns turbos på Volvobilar med högre effekter original som passar ganska "bolt on" till dig.
Agdalinus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 27, 2021 12:28 pm
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Agdalinus »

Halloj, tack för ditt svar.Då är det väl lite som jag misstänkte...det är mappning som gäller.Jag är väl inte ute efter ngn rekordeffekt precis, kanske dryga 300hk hade varit fantastiskt.Har du kanske koll på ngn vettig firma att anlita för en ev mappning av bilen.Har letat en hel del på nätet men utan någon större framgång.Har du trimmat ngt liknande själv, i så fall har du kanske lite matnyttiga ide'er att dela med dej av 😊 Tack//Mvh Linus
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av whilliam »

Jag tror den killen som skrivit här kan "fibbla" i originalspruten på Volvo (om inte annat så vet han säkert nån och han har hållit på med Volvo betydligt mer än jag)
viewtopic.php?p=709591#p709591
Agdalinus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 27, 2021 12:28 pm
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Agdalinus »

Tackar så mycket för tipset, får kika lite djupare i denna tråd.
Erland har jag hört talas om, kommer ju från mina trakter.

Ha en goo dag///MVH Linus. :D
zurfer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 66
Blev medlem: mån apr 07, 2008 3:47 pm

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av zurfer »

eller så kollar du med BSR igen. årsmodellen nyare erbjuder dom 310 pollar till.
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2774/vol ... -b-5254-t2

men de verkar som du ska byta turbo o spridare för att nå dit.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av whilliam »

Nu var det mest Pacman jag tänkte på, Erland är ingen klippare på att mappa (han är en väldigt duktig topplocksportare)
Jag kan hjälpa dig med turbos (det är mitt område) men det mest prisvärda för dig, i nuläget, är att jaga begagnade turbos på annons eller bilskrotar.
Agdalinus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 27, 2021 12:28 pm
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Agdalinus »

Japp, jag såg det när jag tittade lite närmare, hade lite bråttom sist(sitter på jobb :) Har skickat en fråga till Pacman, han verkar ju hemma på området.Fick även tipset (tyvärr) om att blocket i min bil (B5254T2) är ngt svagare än i högtrycksmodellerna så här skulle man tydligen vara lite försiktig.Jag har ju som sagt inte mycket erfarenhet kring detta men vi får väl se vad som kommer fram.Tack så väldans mycket så länge whilliam.

MVH Linus.
Agdalinus
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: ons okt 27, 2021 12:28 pm
Ort: Malmö

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Agdalinus »

Tack även till dej zurfer, jag såg detta när jag var inne på deras hemsida.Som jag skrev lite längre upp i denna tråden så är tydligen motorblocket ngt klenare (tunnare gods) i B5254T2 modellen, undrar om det är därför man stannar på steg 3 när det gäller just denna motor.Jag har kikat runt lite på nätet och styrboxen som sitter i min bil förekommer även i äldre varianter såsom 2,4T motorn.Det som är lite märkligt är att till denna modellen erbjuder man steg 4 trim, så det borde inte vara styrboxen det beror på.Jag har ställt frågan till BSR men har i skrivande stund ännu inte fått något svar tyvärr.Vi får väl se var det landar.... :)

MVH Linus.
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Uppgradering av Turbo mm Volvo S60 2.5T -04

Inlägg av Allx »

Jag har mappat en 740 med helt standard 2.5t från en 04 i bänk och den gav 475 whp och 575 wNm. Den går än och har inte börjat trycka olja eller vatten så 500 i motorn skulle jag säga är lugna puckar. Givetvis kan en motor gå sönder även med orginal effekt men är motorn frisk håller dessa väldigt bra. Detta var med en kinaturbo på dryga 60mm och 1.8 bar så vridet kom rätt sen och detta gör att motorer håller längre.
Skriv svar