Skruvar i blindo här i Kalix i min gamle trotjänare Audi 200tq 20v 3B från 1989 med Motronic med tändproblem.
Inne på 2:a veckan nu och jag börjar bli desperat, finns ingen röd tråd eller tydliga fel eller svar på googlingar så jag testar här.

(Många trådar hittas på nätet om problemet men dom är ej uppdaterade med några svar och väldigt gamla)
Helt plötsligt var bilen död efter en helg på gården, inte en tendens till att tända eller hosta så den blev ståendes.
Efter lite mekande såg jag att cyl 1-2-3 hade gnista varav 3:an väldigt svag/gul gnista, cyl 4-5 döda (noll gnista).
Har tidigare haft problem med trilskande hallgivare så jag tog för givet att det åter var dags för det bytet (8 år sen sist).
Testade skifta hallgivare, skifta hela fördelare, skifta tändspole, mäta upp kontakter och givare etc. (har en massa delar till dom här).
Svänghjulsgivare är testade (950-960 ohm) och även skiftade, stiftet på svänghjulet är ok, kablage har gåtts igenom, jordpunkter osv.
Efter bytet av hallgivare några gånger så tappades gnistan totalt och jag antog att jag bytt till nån som var dålig så beggad beställdes.
Även haft experthjälp i garaget av folk med långvarigt skruvande i såna här bilar utan att egentligen hitta vad som felar.
Kör i normalfall med chippad Motronicbox med MTM chip, har kört med den boxen i 13år nu utan problem.
Testade skifta styrbox till en original Motronicbox och då hade jag återigen gnista på bara cyl 1-2-3 varav 3:an är svag.
Originalboxen har förvarats torrt inne i en låda i förrådet i 13 års tid. Chippad box återmonterad idag för ett test och ingen gnista.
Har inget larm, ingen kortslutning, inga problem i lock-rotor-kablar-tändspole-tändmodul eller tändstift.
Motorn är korrekt nollad och har ej kuggat, alla markeringar stämmer för TDC (kamremsbyte utfört av mig för 2 år sedan).
Fördelaren är nollad korrekt, rotor pekar mot cyl 1 kabeln i locket då cyl 1 är i TDC, medurs rotation 1-2-4-5-3 tändföljd.
Tändkablar och lock är uppmätta och kablarna ger gnista direkt från spolen men från fördelaren bara till cyl 1-2-3 (med org.box).
Fördelaren är av typen med 1 fönster i metallkoppen som signalerar hallgivaren. Alltid haft metalldrev mot kammen också.
Vid fördelarbyte har axeln knackats ur för att behålla 1-fönsterskoppen och smal rotor då 3B/7A har denna lösning.
Hallgivarna som bytts har samma nummer men kommer från 5-fönstersfördelare (bör inte spela nån roll).
Vad säger vi, har ni några ideér?

Tack på förhand// Daniel