Volvo PV 544 Turbo
Re: Volvo PV 544 Turbo
Har stökat in PVn i sitt vinterhörn i garaget nu och fått upp den på lyften!
Får se om snön kommer nu eller om man hinner köra mer med den!
Var tvungen skrota min sidepipe om jag vill kunna ha den på lyften så får bygga om avgassystemet lite!
Näst på listan blir att passa in de nya hjulen och sen börja spåna på b20in.
Får se om snön kommer nu eller om man hinner köra mer med den!
Var tvungen skrota min sidepipe om jag vill kunna ha den på lyften så får bygga om avgassystemet lite!
Näst på listan blir att passa in de nya hjulen och sen börja spåna på b20in.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Nu har jag börjat spåna vad som blir av i vinter!
Har monterat upp min b20 i motorstativet, blir att börja riva isär den för att se hur den ser ut, om de är nått att utgå från! Blir att se om svänghjulet går att rädda, kanske skulle ha börjat med att blästra och sen se om man skulle svarvat av de lite?
Nån som minns något om tryckplattor till en sån här raritet?
Hittade två alternativ på KL men förstår inte vad som skiljer förutom priset?
385nm - 1900kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html
390nm - 3700kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa ... 215mm.html
780kg - 1050kr
https://folkraceshop.se/tryckplatta-volvo-b23
Är en ett original och resten kopior?
Tanken var väl att landa nån stans där kring 350nm.
Sedan en getrag 260 bakom!
Har monterat upp min b20 i motorstativet, blir att börja riva isär den för att se hur den ser ut, om de är nått att utgå från! Blir att se om svänghjulet går att rädda, kanske skulle ha börjat med att blästra och sen se om man skulle svarvat av de lite?
Nån som minns något om tryckplattor till en sån här raritet?
Hittade två alternativ på KL men förstår inte vad som skiljer förutom priset?
385nm - 1900kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/fo ... ghjul.html
390nm - 3700kr
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/sa ... 215mm.html
780kg - 1050kr
https://folkraceshop.se/tryckplatta-volvo-b23
Är en ett original och resten kopior?
Tanken var väl att landa nån stans där kring 350nm.
Sedan en getrag 260 bakom!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Drömmarna om en b20 blev lite lätt grusade får se hur jag gör nu!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Volvo PV 544 Turbo
Standard borr? Jens kan väl mäta upp cylinderväggarna så dom inte ätits upp sen är de bara att borra på
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jo de är standardborr!
Är lite osäker på hur mycket ja tänkte kosta på jämfört med att lägga dom pengarna på en annan motor istället!
Visst att de vore enkelt me en b20 för då passar allt runt om kring. Men samtidigt känns de svårmotiverat att lägga allt för mycket tid och pengar på den jämfört med att köra med en b230 eller kanske en ännu större motor för den delen.
Är lite osäker på hur mycket ja tänkte kosta på jämfört med att lägga dom pengarna på en annan motor istället!
Visst att de vore enkelt me en b20 för då passar allt runt om kring. Men samtidigt känns de svårmotiverat att lägga allt för mycket tid och pengar på den jämfört med att köra med en b230 eller kanske en ännu större motor för den delen.
Re: Volvo PV 544 Turbo
Trist med rosten!
Förstår dilemmat, men som åskådare kan jag bara säga att det är väldigt roligt att läsa om ett bygge med en b20
Förstår dilemmat, men som åskådare kan jag bara säga att det är väldigt roligt att läsa om ett bygge med en b20
Ludvig Lyttbacka
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Volvo PV 544 Turbo
Tycker de behöver kapas i grejer ändå jag. Någon vettig växellåda får man inte in i kardantunneln och ska man göra det riktigt bra för luften runt trattarna på förgasarna så får man börja bygga om/bygga bort innerskärm och forma om motorhuven. Det kanske är enklare om man bygger turbo och insprutning? Men en b230 bultar du ju fast lika enkelt som en b20 väl, då behöver man ju bara h-profilare sen känner man sig odödlig hehe. Det roliga med b20 är väl att det är lite mer utmanande och inte så vanligt längre. Spännande vilket du än väljer, pv-trådarna här på sävar är fräna trådarMarkus skrev: ↑sön nov 21, 2021 9:42 pm Jo de är standardborr!
Är lite osäker på hur mycket ja tänkte kosta på jämfört med att lägga dom pengarna på en annan motor istället!
Visst att de vore enkelt me en b20 för då passar allt runt om kring. Men samtidigt känns de svårmotiverat att lägga allt för mycket tid och pengar på den jämfört med att köra med en b230 eller kanske en ännu större motor för den delen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
jag sponsrar ett bättre b20 block! jag hör av mig
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Än har ja inte gett upp hoppet om en vass B20, vi får se hur bara!
Gårdagens besvikelse när locket åkte av resulterade att ja släckte lyset och beställde hämtpizza till resten av familjen, mest för de inte skulle lysa igenom att ja än en gång kastat pengar på skrot
Såhär såg toppen ut! Efter lite telefonterapi med Jens så tändes hoppet!
Hur som helst så gjorde ja ett ryck ikväll, började med att konstatera att de vatten som var i motorn var väldigt glykolhaltigt så inget borde då fryst sönder!
Sen rev ja lös veven, vad tycks? Därefter åkte kolvarna ut, 1-3 gick ut utan nån extrem övertalning, några välriktade slag me gummiklubba än fick dom att åka ur.
4ans behövde mer övertalning, så pass mycket övertalning att den inte överlevde utdrivningen
Bilder kommer i nästa inlägg!
Gårdagens besvikelse när locket åkte av resulterade att ja släckte lyset och beställde hämtpizza till resten av familjen, mest för de inte skulle lysa igenom att ja än en gång kastat pengar på skrot
Såhär såg toppen ut! Efter lite telefonterapi med Jens så tändes hoppet!
Hur som helst så gjorde ja ett ryck ikväll, började med att konstatera att de vatten som var i motorn var väldigt glykolhaltigt så inget borde då fryst sönder!
Sen rev ja lös veven, vad tycks? Därefter åkte kolvarna ut, 1-3 gick ut utan nån extrem övertalning, några välriktade slag me gummiklubba än fick dom att åka ur.
4ans behövde mer övertalning, så pass mycket övertalning att den inte överlevde utdrivningen
Bilder kommer i nästa inlägg!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Efter lite rengöring ser loppen ut såhär. Kanske kan de bli nått av de här ändå!
Ska överlägga me expertisen här i byn så får vi se vad de blir härnäst!
Ska överlägga me expertisen här i byn så får vi se vad de blir härnäst!
Re: Volvo PV 544 Turbo
Någon överdim borr på det där så är det bara åka väl!?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
du kan låna min cylinder mätare så ser du hur sliten den är. oftast behöver en B20 borras dock.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Volvo PV 544 Turbo
Måste ju ändå vara rätt välskött när tvåan är renast
Re: Volvo PV 544 Turbo
Jens ska hjälpa mig mäta upp blocket och sen blir de borrning om de ser bra ut!
Tanken är 92mm med b21 kolvar så de finns hopp om en vass b20 än!
Tanken är 92mm med b21 kolvar så de finns hopp om en vass b20 än!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo PV 544 Turbo
jag snabb tvätta blocket sen mäta jag upp loppen och de va ganska lika alla cylindrar med ca 6mm på grenrörssidan sen ca 5mm frammåt och bakåt sen 4 mm mot kamaxel sidan. 3.9mm va minsta måttet jag såg på 4 cylinder.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/