Billig pålitlig trimmad B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
kjelland28
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 03, 2021 3:53 pm

Billig pålitlig trimmad B20

Inlägg av kjelland28 »

Tja !
Har precis handlat på mig en B20 från en 240 alltså 8bultad vevaxel. Om jag nu ska bygga en bra men billig botten vilka stakar ska man använda och vart hittar man dom ? Motorn är tänkt som en sugis byggd för bra låg och mellanvarvsregister och inte varvas mycket längre än 6000.effekrmässigt skulle jag vilja hamna runt 160-180 kusar. Har läst om B23:ans M-stakar men går det att få tag i såna fortfarande ? Funderar även på 92 borr och B21 kolvar, vad finns det för alternativ till 92 borr om man vill använda begagnade kolvar ? Vilka stakar sitter i en B19, har den M-stakar också ?

/ Kjell
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Billig pålitlig trimmad B20

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej på de effekterna och under 7000rpm så behöver man inte oroa sig över stakarna du redan har.

försök hitta nå B21 kolvar gärna med plana eller den mindre gropen för att inte behöva plana så mycket.

satsa på en bra borrining med stress platt och lite finare honing så känar du lite effekt och vrid + soppa förbrukning.

sen en bra topp med fina säten och som är portad av nån som vet lite om flöden och trim toppar sen en modärn fin kam för de råm du söker och några weber 45 med 40 halsring eller weber 48dco med 44 hals om du vill ha så man kan växa lite i effekt sen om man vill. korta slaget i fördelaren sen så har du en pigg och rolig motor.
kjelland28
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons nov 03, 2021 3:53 pm

Re: Billig pålitlig trimmad B20

Inlägg av kjelland28 »

Tackar för bra svar.
Ok, låter ju bra, verkar ändå vara himla svårt att få tag i B23-stakar nu. Vart nånstans går gränsen för B20 stakarna ? Hur vet man om kolvarna duger ? Och slutligen vad räknas som en modern kam ?

/ Kjell
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Billig pålitlig trimmad B20

Inlägg av vebotrimmarn »

jag har nog några b23 stakar liggandes till salu men du klarar dig med original b20 stakar för den effekten som sagt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Billig pålitlig trimmad B20

Inlägg av Erland Cox »

Jag har haft en 74 140 med standard bottendel och de stakarna höll.
En modern kam är nog en som har fel ramper, konstant acc istället för konstant hastighet.
Det finns många gamla kammar som fungerar riktigt bra.
Ska du upp på 180 hästar är det billiga alternativet en S kam och det dyra en H3.

Erland
Skriv svar