740 Laddar inte

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

johan-spannare
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm

740 Laddar inte

Inlägg av johan-spannare »

Hej! Fick ett tips av en kompis att skriva till er på detta forum.

Grabbens a-traktor 740, har slutat ladda. Bytte laddningsregulatorn i Söndags, efter det fungerade allt som det skulle och den laddade 13,9v.

Idag måndag när han startade bilen, laddade den inget alls. Har försökt felsöka (amatör som jag är) vad felen kan tänkas ligga.

Tar tacksamt emot förslag på hur jag mäta mig fram till vart felet är.

1, Har regulatorn pajat igen (biltema), går det i så fall att mäta om den är trasig?
2, Kan det vara glapp i "signal" D+ kabeln från laddlampan?, tyvärr så är alla lampor i instrumentpanelen trasiga. Så jag vet ej om laddlampan "lyser" eller inte. Går det att testa om det är signal fel genom att själv ge spänning på signalkabeln?

Tar tacksamt emot tips, grabben är förtvivlad!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: 740 Laddar inte

Inlägg av Thunderbo1t »

Många regulatorer behöver en fungerande laddlampa för att fungera, men man kan ofta få igång laddningen utan laddlampa genom att varva upp motorn rejält, kanske 4000+ rpm. En del märker nog aldrig att något är fel om de normalt varvar mycket när de kör :hihi:
Alternativt kanske släpringarna i generatorn är dåliga/slut, då kan det ibland gå en kort stund med nya kol (regulator).
Sen kan det vara många andra fel också :?
johan-spannare
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis nov 30, 2021 2:06 pm

Re: 740 Laddar inte

Inlägg av johan-spannare »

Hej! Hittade att en kontakt glappade i instrumentpanelen, inga varningslampor fungerade innan. Så nu laddar den som den ska.

Men nu går den på en cylinder. Ska prova att byta tändspole och tändkablar. Nya stift sitter sedan söndag.

Dom är blöta som attans när jag tittar på dem.
Skriv svar