Modern kam
Modern kam
Vad är en modern kam. Vad skiljer och varför. När blev det moderna kammar?
Jag pratade med en trimmare om kammar modern eller inte. Den kammen hade högre lyft än normalt. Han tyckte det inte var några konstigheter men ingen i Sverige slipade mastrar för detta. Nu ser jag kanske 10 år senare att fler och fler slipar kammar på det sättet. Kanske tom kopierat den kammen. Var vi i Sverige lata för att ta fram nya mastrar eller var det ett glapp från då till nu. För ville du inte överlyfta nu ser det ut som du alltid gör det.
Jag pratade med en trimmare om kammar modern eller inte. Den kammen hade högre lyft än normalt. Han tyckte det inte var några konstigheter men ingen i Sverige slipade mastrar för detta. Nu ser jag kanske 10 år senare att fler och fler slipar kammar på det sättet. Kanske tom kopierat den kammen. Var vi i Sverige lata för att ta fram nya mastrar eller var det ett glapp från då till nu. För ville du inte överlyfta nu ser det ut som du alltid gör det.
Niklas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Modern kam
Vad pratar vi om för motor? oftast kan man optimera en kam-profil bättre och enklare i dag med datorernas hjälp så. Mekaniskt sett får man en mjukare snällare profil och ändå mer area och lyft på en given duration, säg vid 1.27mm lyft. Det märks tydligt i dynon också.
Såg erland kommenterat ett tidigare B20 inlägg och jag har tänkt svara på det men krävs ett ganska utförligt svar för att det ska va lönt. det är inte så mycket ramp-typ iallafall som har stor betydelse mellan "nya" och gamla kamaxlar det är så mycket mer....
B20 är både min och erlands favorit men det är en av de mest invecklade och svåra motor att få till en bra kam, men mycket har hänt bara sista året bakom kulisserna.
mvh jens
Såg erland kommenterat ett tidigare B20 inlägg och jag har tänkt svara på det men krävs ett ganska utförligt svar för att det ska va lönt. det är inte så mycket ramp-typ iallafall som har stor betydelse mellan "nya" och gamla kamaxlar det är så mycket mer....
B20 är både min och erlands favorit men det är en av de mest invecklade och svåra motor att få till en bra kam, men mycket har hänt bara sista året bakom kulisserna.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Modern kam
Dom vanligaste kammarna Volvo, Saab ohc. Som måste slipats flest av. Typ gata, folkrace, bilcross, 2150. Dyrare kammar blir lite annat då dom kanske görs direkt från ämne.
Niklas
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 112
- Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
- Ort: Veddige
Re: Modern kam
Jens de vore kul/intressant om du hade tid och lust att skriva en liten sammanfattning gällande b20 kamaxlar, modernt kontra omodernt.
Re: Modern kam
Det Erland menar med de olika ramperna är ventilens rörelse.
Förr designade man ramperna så ventilen hade en konstant hastighet i själva transporten från acceleration till retardation.
Det nya "moderna" sättet är att aldrig sluta accelerera utan accelerationen blir konstanten istället från acceleration tills det är dags att retardera igen. Det skapar en brutalare öppning av ventilen men ställer högre krav på mekanismen och de materialval man gör, samt noggrannare beräkning av vikter mm. Lägger man till vippor, utväxling, geometrier etc så bygger det på kalkylerna.
I dagens datorvärld får man hjälp med allt sådant medan förr när man satt med räknestickor så var det lite besvärligare.
Pratar man om att slipa om beg originalkammar så har du en begränsning i materialet man använder med. Ska man öka durationen så behöver man slipa ner mer än bara det ökade lyftet och snart når man en minimi bascirkel.
Slipar man på nya gjutämnen så är man friare att testa nya saker.
Förr designade man ramperna så ventilen hade en konstant hastighet i själva transporten från acceleration till retardation.
Det nya "moderna" sättet är att aldrig sluta accelerera utan accelerationen blir konstanten istället från acceleration tills det är dags att retardera igen. Det skapar en brutalare öppning av ventilen men ställer högre krav på mekanismen och de materialval man gör, samt noggrannare beräkning av vikter mm. Lägger man till vippor, utväxling, geometrier etc så bygger det på kalkylerna.
I dagens datorvärld får man hjälp med allt sådant medan förr när man satt med räknestickor så var det lite besvärligare.
Pratar man om att slipa om beg originalkammar så har du en begränsning i materialet man använder med. Ska man öka durationen så behöver man slipa ner mer än bara det ökade lyftet och snart når man en minimi bascirkel.
Slipar man på nya gjutämnen så är man friare att testa nya saker.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Modern kam
ska försöka svara med lite bilder men sannigen är att många gamla kamaxlar är mycket agresivare mot ventilmekanismen än de nyare faktiskt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Modern kam
Bra förklaring pacman. Är det ngn som vet när man började med moderna grejer i Sverige. Det är fortfarande lite dålig info om vikter och tryck när man köper en kam om det nu är än mer viktigt.
Niklas
Re: Modern kam
I took one study course about engine simulation basics. One learning exercise was to calculate a cam profile from four different equations from some German book. After we had made our own cam profile it was time to drop that profile in a simulation program (Gt suite) with all data masses and valve train geometry.
It took several iterations with springs and profile to keep whole valve system in control.
It took several iterations with springs and profile to keep whole valve system in control.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Modern kam
Mig veterligen så är det bara AGAP som kör med konstant acc ramp.
Problemet är den att vinkeln ändras med spelet.
Och har man en turbomotor med bra cylindertryck där ventilen inte ploppar upp direkt så matar acc rampen bara på brantare och brantare.
Alla kammar jag kör med har konstant hastighetsramper, även när jag beställer från AGAP.
Erland
Problemet är den att vinkeln ändras med spelet.
Och har man en turbomotor med bra cylindertryck där ventilen inte ploppar upp direkt så matar acc rampen bara på brantare och brantare.
Alla kammar jag kör med har konstant hastighetsramper, även när jag beställer från AGAP.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Modern kam
Finns det något bra ställe att läsa om skillnaden på konstant acc vs hastighetsramp?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Modern kam
http://www.engineprofessional.com/artic ... _62-66.pdf
https://www.tildentechnologies.com/Cams/Tip_Lash.html
Kan nog hitta nån mer ingående senare.
Erland
https://www.tildentechnologies.com/Cams/Tip_Lash.html
Kan nog hitta nån mer ingående senare.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Modern kam
Här finns en del artiklar om kamaxlar.
http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html
Erland
http://www.profblairandassociates.com/RET_Articles.html
Erland