turbokonvertering av b230fb

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
halvar89
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 20, 2017 6:07 pm

turbokonvertering av b230fb

Inlägg av halvar89 »

Tjena, planen är att stoppa turbo på min b230fb(som tydligen har blivit bytt till en 530 topp med vx3 kam) som jag precis köpt. Tänkte sikta runt 300 till 350 hästar.

Frågan är om de är värt att svarva mina kolvar för att få motorn i lägre komp eller ska jag låta kolvarna vara original? Vad blir påföljderna av att köra med högre komp om jag nu inte svarvar kolvarna?

kompressionen är 9,3:1 på FB och 9,8:1 på en F. De som skiljer sig är väl förbränningsrummet i toppen som jag fattat? så jag ligger på 9.8:1 antar jag.

sen stakarna borde ju inte vara nått problem så länge mappen är bra och inte för mycket vridmoment på låga varv som jag har uppfattat de. siktar ju inte på så jättehöga hästar.

Är det nått annat jag borde tänka på så som vevhusventilation eller dylikt?

Har inte hållit på så mycket med turbo motorer så mycket så ursäktar i förväg på mina idiotier :roll:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: turbokonvertering av b230fb

Inlägg av mattias »

Du behöver inte sänka kompan om du klarar dig med 400-450 Nm. Det beror på hur tidigt du får laddtryck och hur mycket laddtryck (vridmoment) du får på lägre varv (där det spikar). Det är inga problem med original bottendel bara allt är i ordning och det är någon med kunskap som gör tuningen (i bänk med knack-utrustning).
Du ska inte behöva röra speciellt mycket av original-grejerna, större intercooler och turbo, kanske till och med original grenrör.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
David Ingvarsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: fre okt 26, 2012 4:56 pm
Ort: Veddige

Re: turbokonvertering av b230fb

Inlägg av David Ingvarsson »

Funderat på E85 eller de ska köras på bensin?
halvar89
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån feb 20, 2017 6:07 pm

Re: turbokonvertering av b230fb

Inlägg av halvar89 »

mattias skrev: ons dec 08, 2021 10:27 am Du behöver inte sänka kompan om du klarar dig med 400-450 Nm. Det beror på hur tidigt du får laddtryck och hur mycket laddtryck (vridmoment) du får på lägre varv (där det spikar). Det är inga problem med original bottendel bara allt är i ordning och det är någon med kunskap som gör tuningen (i bänk med knack-utrustning).
Du ska inte behöva röra speciellt mycket av original-grejerna, större intercooler och turbo, kanske till och med original grenrör.
Har tänkt börja med ett original grenrör men få dit en t3 turbo sett att de går med lite modifikationer. Vet ej hur jag ska göra med styrsystem än, känns ju lite ostabilt att labba med lh2.4, kikat lite på maxxecu mini något du rekommenderar?
David Ingvarsson skrev: ons dec 08, 2021 5:52 pm Funderat på E85 eller de ska köras på bensin?

Tanken är väl att köra bensin till en början
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: turbokonvertering av b230fb

Inlägg av mattias »

Nog går det labba med LH2.4 men helst med någon expert och en extern laddtrycks-styrning.
I mina ögon är MaxxECU Street lämpligast, då du ändå behöver bredbands-lambda, styrningen av den är inbyggt i allt utom just Mini. Något du också måste ha är laddtrycks-styrning just för att kunna lägga vridmoment där motorn tål och vill ha det. Jag är inte närmaste ÅF men gå in på maxxecu.com så kan du ställa mer frågor till den du ska köpa det av, och kanske även låta dom köra i deras bromsbänk.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar