SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
KTM ville inte säga vad de hade för effekt men sa att mellan 260 och 290 hästar hade alla GP cyklarna.
Jag kunde rita rätt bra ut ur kurvorna med 160 bakhjulshästar på min Suzuki 1000.
Nu har jag bara halva kroppen kvar så det får bli 4 hjul.
Det är inte bara effektyta med en 4 hjuling ut ur kurvorna, man ska få ner effekten också.
Och man måste bromsa så att man har vikt på framhjulen så att bilen svänger.
Ha rätt fart när man släpper bromsen och går på gas så bilen inte går rakt fram.
Får man vänta så tappar man tid.
Jag har kört snabbast tider när jag följt andra snabbare bilar med bra bromsar.
Då har jag hållit avstånd in i kurvorna och troligen kört lite långsammare in.
Fast in, slow out. Man måste lära sig att köra långsamt för att det ska gå fort.
Erland
Jag kunde rita rätt bra ut ur kurvorna med 160 bakhjulshästar på min Suzuki 1000.
Nu har jag bara halva kroppen kvar så det får bli 4 hjul.
Det är inte bara effektyta med en 4 hjuling ut ur kurvorna, man ska få ner effekten också.
Och man måste bromsa så att man har vikt på framhjulen så att bilen svänger.
Ha rätt fart när man släpper bromsen och går på gas så bilen inte går rakt fram.
Får man vänta så tappar man tid.
Jag har kört snabbast tider när jag följt andra snabbare bilar med bra bromsar.
Då har jag hållit avstånd in i kurvorna och troligen kört lite långsammare in.
Fast in, slow out. Man måste lära sig att köra långsamt för att det ska gå fort.
Erland
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Det här med hur snabbt man varvar upp en motorn vid dyno eller bromsbänks körning är rätt så intressant.Jens Gustavsson skrev:Hur fort acc du motorn vid normal dyno erland? rör det sig om 300rpm/sek så blir det inte stor skilnad.
Några siffror från se7en på på vägen från 25-160 km/h på 3:ns växel.
1100-2000 tar 3 sekunder
2000-3000 3 sek
3000-4000 3,14 sek
4000-5000 3,21 sek
5000-6000 3,67 sek
6000-7000 5,05 sek
Och på dom små gaslägena typ under 25-35% TPS får man gå på en lägre växel då den inte
orkar varva så långt.... för svag...
//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Skillnaden på 600rpm per sekund med och utan svängmassa de adderade:
För mer info, skriv på en prenumeration hos motortrend on demand, 14 dagar gratis har jag för mig.
För mer info, skriv på en prenumeration hos motortrend on demand, 14 dagar gratis har jag för mig.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
20 hästar, 4 % ungefär på den motorn.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Man får nog inte räkna det på just den motorn, utan just den vikten eftersom de adderade vikt först, och sedan plockade bort.
Och då blir ju den siffran universiell och kan användas på alla maskiner, om de har samma interna inertia som plockades av motorn i testet, och om samma accelerationshastighet används.
Och då blir ju den siffran universiell och kan användas på alla maskiner, om de har samma interna inertia som plockades av motorn i testet, och om samma accelerationshastighet används.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
OK, jag trodde det var med och utan svängmassekompensation för just den motorn.
Erland
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Du tänker nog rätt Erland, det blir ju för just "den motorn" eftersom inertian knappast stämmer in på andra motorer.
Om du vet hur motorn är uppbyggd och det råkar hamna rätt nära den motor du kör, då kan du använda infon rätt av.
(det framgår ju inte heller hur mycket vikt de adderade, eller hur långt från centrum, i vart fall inte här)
Eftersom du kör på ganska höga växlar så blir det nog runt 300varv/sek. och där är det riktigt som Jens skriver att skillnaden blir mycket liten.
Om du vet hur motorn är uppbyggd och det råkar hamna rätt nära den motor du kör, då kan du använda infon rätt av.
(det framgår ju inte heller hur mycket vikt de adderade, eller hur långt från centrum, i vart fall inte här)
Eftersom du kör på ganska höga växlar så blir det nog runt 300varv/sek. och där är det riktigt som Jens skriver att skillnaden blir mycket liten.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
i det testet så plocka det bort hela svänghjulet och dyno plattan och ersatte det med en lite mini hubb stor som bultmönstret på vevaxeln och sen tog de bort hela svängnings dämparen. så det är mer skilnad än vad som nånsin uppnås i verkligheten.
sen är sväng massan lurig. mins inte exakt men vi räknade på det i nån annan tråd för några år sen... det har med rpm också att göra inte bara interan och accelerationen om jag mins rätt?
men som jag sagt man vill inte ha med svängmassan som faktor då man sveper i en motor bänk det repiterar inte bra då.
mvh jens
sen är sväng massan lurig. mins inte exakt men vi räknade på det i nån annan tråd för några år sen... det har med rpm också att göra inte bara interan och accelerationen om jag mins rätt?
men som jag sagt man vill inte ha med svängmassan som faktor då man sveper i en motor bänk det repiterar inte bra då.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
ja,, ju mer varv desto mer påverkan har inertian.
De med inertiabänk är väl medvetna om det
Så en motor med samma varvtalsområde som den där i testet samt samma lättning av inertian i vevpartiet kan använda de där siffrorna.
Men det var inte meningen med min bild att säga 'såhär är det', utan bara påvisa att ja det stjäl effekt med mycket svängmassa(inertia)
De med inertiabänk är väl medvetna om det
Så en motor med samma varvtalsområde som den där i testet samt samma lättning av inertian i vevpartiet kan använda de där siffrorna.
Men det var inte meningen med min bild att säga 'såhär är det', utan bara påvisa att ja det stjäl effekt med mycket svängmassa(inertia)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
har mekat ett par timmar i dag i denna motor.
har bytt tråg till ett B230 lutande med en standard mindre b230 pump.
bytt till lutande insuget så vinkeln blir rätt.
bytt till samma kam min srm 2150RC kam men nu med 103 nock= med mera överlapp och tryck.
ställt kammen i "mitten". två sträck på kl drevet åt vart håll så tar ventilen i kolven.
monterat mitt favorit grenrör.
blir lite dyno test framöver men hinner nog innet före jul då det inte är så mycket verkstads tid just nu.
är väldigt nöjd med vridet mellan 4000-6000 det är eller nära rekord vad jag sett på nån motor trots att toppen är ganska snällt portad än och bara standard ventiler mm. ska porta lite mer sen och se om toppeffekten som nu ligger krig 215hk blir bättre utan att man tappar för mycket på lägre rpm. men den sträcker ut bra på varv ändå så extremt brätt register
jobbar ca 50% med stora bad, diesel elvärk och lite industri rep grejor just nu sen resten i verkstan just nu men i praktiken så är det VAB mer eller mindre då men jag kommer tillbaka med mer verkstads jobb då det lugnat ned sig med dagis sjukor sista 4 veckorna har vi hunnit med vinterkräk sjuka, RS virus, sesongs influensan.... ungefär samma tempo månaderna föregående månader efter semestern men snart borde vi har gjort bort alla sjukor ??
mvh jens
har bytt tråg till ett B230 lutande med en standard mindre b230 pump.
bytt till lutande insuget så vinkeln blir rätt.
bytt till samma kam min srm 2150RC kam men nu med 103 nock= med mera överlapp och tryck.
ställt kammen i "mitten". två sträck på kl drevet åt vart håll så tar ventilen i kolven.
monterat mitt favorit grenrör.
blir lite dyno test framöver men hinner nog innet före jul då det inte är så mycket verkstads tid just nu.
är väldigt nöjd med vridet mellan 4000-6000 det är eller nära rekord vad jag sett på nån motor trots att toppen är ganska snällt portad än och bara standard ventiler mm. ska porta lite mer sen och se om toppeffekten som nu ligger krig 215hk blir bättre utan att man tappar för mycket på lägre rpm. men den sträcker ut bra på varv ändå så extremt brätt register
jobbar ca 50% med stora bad, diesel elvärk och lite industri rep grejor just nu sen resten i verkstan just nu men i praktiken så är det VAB mer eller mindre då men jag kommer tillbaka med mer verkstads jobb då det lugnat ned sig med dagis sjukor sista 4 veckorna har vi hunnit med vinterkräk sjuka, RS virus, sesongs influensan.... ungefär samma tempo månaderna föregående månader efter semestern men snart borde vi har gjort bort alla sjukor ??
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Bild
- Bilagor
-
- 20211207_083723.jpg (208.96 KiB) Visad 2234 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
Då du skrever 2 sträck på kl drevet åt varje håll så tar ventilen i kolven är det sträck som i grader eller mera?
Är det i grader vågar man ens då varva ur motorn med tanke på kamremmen sträcker sig (läst i nån gammal tråd att det var klart synbart att remmen sträcker sig med tex en stroblampa med originalkamrem) eller något rör sig minsta lilla så dom 2 graderna kan bli noll grader?
Eller är de så man undviker ventilsläpp
Är det i grader vågar man ens då varva ur motorn med tanke på kamremmen sträcker sig (läst i nån gammal tråd att det var klart synbart att remmen sträcker sig med tex en stroblampa med originalkamrem) eller något rör sig minsta lilla så dom 2 graderna kan bli noll grader?
Eller är de så man undviker ventilsläpp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: SRM 2150 RC test(241nm vid 4400rpm,250/4900)
hej det är inte vevaxel grader det är mer där men mins inte vad det är mer exakt ska kolla det sen. jo det är rätt nära men speciellt på en test motor går det köra rätt nära utan större problem.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/