lossa mellandelen på 850 motor *löst*
lossa mellandelen på 850 motor *löst*
Tjenare.
Lyckas inte lossa mellandelen på motorn... Har skruvat bort alla skruvar men den sitter likförbannat ihop!
Måste man lossa remskivan och oljepumpen från vevaxeln för att mellandelen ska komma lös? Är de ngn som vet? Hade helst skippat att lossa på remskivan om de inte behövs då jag ändå ska byta vevaxel.
Undrar även om nyare oljepump passar till äldre vitmotor. Jag har nämligen en 1994a och skulle vilja ha en ny oljepump när man ändå har isär allt, men dom har utgått och enda som verkar gå att få tag på är dom nyare med nummer: OEM 30650144
https://www.acm.se/product/volvo-oljepu ... ller-5-cyl
Är de någon skillnad? Om de inte går äre ngn som har tips på vad man ska köra till en gammal vitmotor?
Tack på förhand
Lyckas inte lossa mellandelen på motorn... Har skruvat bort alla skruvar men den sitter likförbannat ihop!
Måste man lossa remskivan och oljepumpen från vevaxeln för att mellandelen ska komma lös? Är de ngn som vet? Hade helst skippat att lossa på remskivan om de inte behövs då jag ändå ska byta vevaxel.
Undrar även om nyare oljepump passar till äldre vitmotor. Jag har nämligen en 1994a och skulle vilja ha en ny oljepump när man ändå har isär allt, men dom har utgått och enda som verkar gå att få tag på är dom nyare med nummer: OEM 30650144
https://www.acm.se/product/volvo-oljepu ... ller-5-cyl
Är de någon skillnad? Om de inte går äre ngn som har tips på vad man ska köra till en gammal vitmotor?
Tack på förhand
Senast redigerad av Lehto den sön dec 12, 2021 10:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Jo du måste bort med oljepumpen. Sitter med två skruvar i varje del.
Oljepumpen passar mellan motorerna men man måste använda packning som passar till pumpen. Olika stora hål.
Oljepumpen passar mellan motorerna men man måste använda packning som passar till pumpen. Olika stora hål.
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Ok, de räcker inte att bara lossa skruvarna till oljepumpen då? Har lossat dom 2 som sitter i mellandelen och dom två som sitter i blocket.
Men den kanske fäster med "hällor" också så man kanske måste dra ur pumpen för att mellandelen ska kunna lossas?
Ah men perfekt! Då kan jag köpa den nya pumpen och packningssats till den så ska de funka med andra ord!
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Är skruvarna borta är de bara en "fastklistrad" packning kvar som håller ihop de. Du lär väl ändå behöva en ny packning så lika bra att plocka bort pumpen helt.
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Mellandelen sitter stiftad i blocket med på ena långsidan så man brukar få behöva ta hjälp av en stor plastklubba och vicka lite försiktigt på mellandelen för att den ska krypa av stiften.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Aha är de så också.
Jag var ute i garaget nu på kvällen och använde plastkilar och lyckades få en glipa runt hela så jag kunde dra ett rakblad runt hela emellan glipan.
Men lik förbannat så lossade inte mellandelen... Blev igen osäker om de är så att de faktiskt inte går att få loss mellandelen utan att montera bort remhjul och oljepump. Så pausade nu. Men kanske får försöka imorgon igen och "gnugga" lite om de är så att den sitter med stift någonstans också.
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Hmm…
Mellandelen sitter i blocket med 12st M10-skruv över ramlagerna, ett antal M8-skruv för att täta runt flänsen och några M7-skruv över oljegalleriet. Sen sitter oljepumpen på gaveln med fyra skruv, två i var halva.
Sen kan det sitta extern utrustning typ motorfäste, generatorfäste mm skruvade utanpå bägge halvorna.
I övrigt är där inget mer än stiften som håller ihop halvorna så gå loss med plastklubban du och se om det delar sig. Var rädd om delningsytan för den agerar flänstätning med så håll inte på och bänd med skruvmejslar eller bändjärn.
Mellandelen sitter i blocket med 12st M10-skruv över ramlagerna, ett antal M8-skruv för att täta runt flänsen och några M7-skruv över oljegalleriet. Sen sitter oljepumpen på gaveln med fyra skruv, två i var halva.
Sen kan det sitta extern utrustning typ motorfäste, generatorfäste mm skruvade utanpå bägge halvorna.
I övrigt är där inget mer än stiften som håller ihop halvorna så gå loss med plastklubban du och se om det delar sig. Var rädd om delningsytan för den agerar flänstätning med så håll inte på och bänd med skruvmejslar eller bändjärn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Det måste vara ngt mer som håller pumpen på ngt vis. Har iprincip fått lös mellandelen i ena änden men lyfter jag så vill vevaxeln med på oljepumpsidan.Pacman skrev: ↑ons dec 08, 2021 10:34 pm Hmm…
Mellandelen sitter i blocket med 12st M10-skruv över ramlagerna, ett antal M8-skruv för att täta runt flänsen och några M7-skruv över oljegalleriet. Sen sitter oljepumpen på gaveln med fyra skruv, två i var halva.
Sen kan det sitta extern utrustning typ motorfäste, generatorfäste mm skruvade utanpå bägge halvorna.
I övrigt är där inget mer än stiften som håller ihop halvorna så gå loss med plastklubban du och se om det delar sig. Var rädd om delningsytan för den agerar flänstätning med så håll inte på och bänd med skruvmejslar eller bändjärn.
Googlade lite bilder nu och såg denna, kanske är den som kilat fast sig?:
https://ibb.co/0hsd7yb
Re: lossa mellandelen på 850 motor
Om någon funderar på samma sak som mig någon gång så kan jag bara säga att det går INTE att få bort mellandelen utan att ta bort pumpen.
Pumpen har ett utstickande rör på ca 6-8mm som går in i mellandelen.
Löste det nu med hjälp av en kompis och lyfte ur vevaxeln ihop med mellandelen. Så nästa operation blir att lossa remhjulet å pumpen från vevaxeln.
Pumpen har ett utstickande rör på ca 6-8mm som går in i mellandelen.
Löste det nu med hjälp av en kompis och lyfte ur vevaxeln ihop med mellandelen. Så nästa operation blir att lossa remhjulet å pumpen från vevaxeln.
Re: lossa mellandelen på 850 motor *löst*
Så kan det ju säkert vara.
Det är inget normalt förfarande att man undviker att ta av svängningsdämparen. Jag har aldrig delat en motor utan att ta av den.
Avdragare som passar direkt på finns på Biltema Art.nr 20-352 129:-
Mothåll för att lossa/spänna centrum-muttern finns snordyr på Volvo eller billig på EBay/AliExpress och är ett måste om man ska dela och sätta ihop vitmotorer ofta.
Det är inget normalt förfarande att man undviker att ta av svängningsdämparen. Jag har aldrig delat en motor utan att ta av den.
Avdragare som passar direkt på finns på Biltema Art.nr 20-352 129:-
Mothåll för att lossa/spänna centrum-muttern finns snordyr på Volvo eller billig på EBay/AliExpress och är ett måste om man ska dela och sätta ihop vitmotorer ofta.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: lossa mellandelen på 850 motor *löst*
Mm var just de som var problemet, hade varken avdragare eller mothåll, är något som kommer inhandlas vid ihopsättning senare.Pacman skrev: ↑mån dec 13, 2021 9:57 am Så kan det ju säkert vara.
Det är inget normalt förfarande att man undviker att ta av svängningsdämparen. Jag har aldrig delat en motor utan att ta av den.
Avdragare som passar direkt på finns på Biltema Art.nr 20-352 129:-
Mothåll för att lossa/spänna centrum-muttern finns snordyr på Volvo eller billig på EBay/AliExpress och är ett måste om man ska dela och sätta ihop vitmotorer ofta.
Nu ska blocket iväg för kontroll iaf å se hur mkt man behöver borra
Tack för tipset på avdragaren, ska inhandlas direkt.