Jag är lite inne på samma spår, att det inte är så mycket skillnad i slutändan.
Med andra ord rekommenderas en turbo med större turbin, vad har vi mer för alternativ i den klassen förutom de olika Precisiontyperna?
//Frasse
Jag är lite inne på samma spår, att det inte är så mycket skillnad i slutändan.
Noll overlap?Jens Gustavsson skrev: ↑tis dec 21, 2021 5:33 pm de stora måtten är viktiga och de avspeglar hur turbon kan göra laddtryck utan avgastryck skulle jag vilja säga lite grovt iallafall?? skilnaden sen mellan kompressor och turbin avgör också. cedric håller du med eller?
då man jämför mot motorer som en honda K motor med 360cfm insugs flöde och med en kam med nära noll överlapp med en volvo 8v som ofta bara har 190-210cfm även ganska portade så behöver man mycket mer kam och överlap och då blir de väldigt känsliga för avgasmotoryck.
för de intreserade läs på här där jag visade hur illa det blir med fel kombination av turbo, grenrör och överlap och hur bra det kan bli med enkla medel om allt görs rätt eller som jag ofta förespråkar. sen med efi och E85 så hade det blivit 650hk med den "rätta" kombon. viewtopic.php?t=70798
Det finns ju många fina turbos, allt handlar ju om priset.FrasseTurbo skrev: ↑tis dec 21, 2021 5:21 pmJag är lite inne på samma spår, att det inte är så mycket skillnad i slutändan.
Med andra ord rekommenderas en turbo med större turbin, vad har vi mer för alternativ i den klassen förutom de olika Precisiontyperna?
//Frasse