Precision 6766 eller bättre?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av FrasseTurbo »

Kadett4wd skrev: tis dec 21, 2021 11:11 am Jag tror inte det är nån större skillnad, eventuellt att kullagrade klarar högre laddtryck pga bättre kapacitet att ta upp axiella kraften på axeln då trycket 'ligger på' ;)
Jag är lite inne på samma spår, att det inte är så mycket skillnad i slutändan.
Med andra ord rekommenderas en turbo med större turbin, vad har vi mer för alternativ i den klassen förutom de olika Precisiontyperna?
//Frasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Jens Gustavsson »

de stora måtten är viktiga och de avspeglar hur turbon kan göra laddtryck utan avgastryck skulle jag vilja säga lite grovt iallafall?? skilnaden sen mellan kompressor och turbin avgör också. cedric håller du med eller?

då man jämför mot motorer som en honda K motor med 360cfm insugs flöde och med en kam med nära noll överlapp med en volvo 8v som ofta bara har 190-210cfm även ganska portade så behöver man mycket mer kam och överlap och då blir de väldigt känsliga för avgasmotoryck.

för de intreserade läs på här där jag visade hur illa det blir med fel kombination av turbo, grenrör och överlap och hur bra det kan bli med enkla medel om allt görs rätt eller som jag ofta förespråkar. sen med efi och E85 så hade det blivit 650hk med den "rätta" kombon. viewtopic.php?t=70798
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av FrasseTurbo »

Har läst en hel del i den tråden, väldigt intressant måste jag säga!
Låt säga att vi tar den turbon som sitter på PT6766
Kompressorhjul 67/88 turbin 66/74.
Detta säger med andra ord att turbon inte är optimal på en 8v b230, hade gjort sig bättre på typ en Hondamotor med mycket mer flöde?
//Frasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo jämför man med tex en holset HX50MFS den har 66/98 mm compressor sen har den 72mm/85 ut ur turbinen. den turbon ger bara 1 bar avagstryck på min B18 på 2 bar laddtryck med 19# avgashus. blir lite mer på en motor med mer sugmotoreffekt dock. vist utformningen är viktig också helt klart men svårt att få lågt avagstryck med en liten turbin i förhålande till compressor skulle jag säga. jag är inte super expert i hur en turbo designas men har testat mer än de flesta :)

den gav ca 1.6 bar avgastryck på 3 bar laddtryck och ca 700hk/8300rpm om jag mins rätt? står i b18 comp tråden.

vi har ett par riktiga experter i ämnet här på forumet cedric och crister J som gärna får rätta mig :thumbright:

säger inte att en race byggd nyare sortens Precison är dålig på nå vis men denna turbo är inte rätt till denna motor.

skulle tro att den kompressorn säkert flödar mer än holset i samma storlek men inte till nån nytta här om den bygger mer avgastryck än laddtryck....

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev: tis dec 21, 2021 5:33 pm de stora måtten är viktiga och de avspeglar hur turbon kan göra laddtryck utan avgastryck skulle jag vilja säga lite grovt iallafall?? skilnaden sen mellan kompressor och turbin avgör också. cedric håller du med eller?

då man jämför mot motorer som en honda K motor med 360cfm insugs flöde och med en kam med nära noll överlapp med en volvo 8v som ofta bara har 190-210cfm även ganska portade så behöver man mycket mer kam och överlap och då blir de väldigt känsliga för avgasmotoryck.

för de intreserade läs på här där jag visade hur illa det blir med fel kombination av turbo, grenrör och överlap och hur bra det kan bli med enkla medel om allt görs rätt eller som jag ofta förespråkar. sen med efi och E85 så hade det blivit 650hk med den "rätta" kombon. viewtopic.php?t=70798
Noll overlap?
Nu får du sluta göra egna antaganden och läsa på lite.
De taktar ju ända mot ca 5000rpm då de har låst v-techen(v-tech killer kammar) och kör med VILDA kamtider, runt 280 vid 0.05" lyft
För att lyckas med noll overlap på såna kammar lär man ha rätt vild nockvinkel va?, men de kör runt 112 grader.

Och, jag kan inte riktigt förstå hur turbon skulle tappa kapacitet bara för den sitter på en volvomaskin, blåser ni ut så mycket i overlap?
Då går det ju inte mappa efter en bredbandssond heller(med så mycket luft i grenröret)
Då behöver du ju lite avgasmottryck för att hålla emot så luften blir kvar ;)
Deras toppfarter beror mestadels på lätta bilar, bra aero och liten effektfölust i drivlinan, men även att de har sjukt brett register, de kan ligga under många tusen rpm(har sett nästan 5000rpm bredd) på turbons maxkapacitet.

Det är bara inse Jens, dina gamla Holset är just,, gamla!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Kadett4wd »

FrasseTurbo skrev: tis dec 21, 2021 5:21 pm
Kadett4wd skrev: tis dec 21, 2021 11:11 am Jag tror inte det är nån större skillnad, eventuellt att kullagrade klarar högre laddtryck pga bättre kapacitet att ta upp axiella kraften på axeln då trycket 'ligger på' ;)
Jag är lite inne på samma spår, att det inte är så mycket skillnad i slutändan.
Med andra ord rekommenderas en turbo med större turbin, vad har vi mer för alternativ i den klassen förutom de olika Precisiontyperna?
//Frasse
Det finns ju många fina turbos, allt handlar ju om priset.
Brorsonen körde med en 6266 och hade inga problem med avgasmottryck alls i sin b230.

Många här på sävarturbo är 'färgade' av att det får inte kosta nåt, och då blir ju genast de där holset en favoritturbo de försvarar med nästan religös fanatism =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av FrasseTurbo »

Precis, i slutändan brukar det landa i vad plånboken säger.
Tror tyvärr inte "lädret" tillåter en ny precision 😔
Då är de kanske Holset, BW som är kvar för visst gör Garrett bara kullagrade? 😀
Din brorsons bygge verkar ha varit ett riktigt monster 😍
//Frasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Jens Gustavsson »

hej HX 50MFS var bara ett exempel i liknade kompressor storlek en liknade garret ,BW, eller precision ger säkert liknade resultat med liknade turbin och kompressor. jag säljer andra märken också men holset råkar va min favorit då de oftast ger mer effekt tack vare ett lågt avvgagstryck har jag sett. sen så jäkla billiga är inte en sån turbo ca 9000kr men ok det är billigt imot många andra kanske men det kan jag leva med haha.

jag är ganska säker på att det inte är 280 graders/0.05" på turbo honda motorer det har nog inte ends de värsta sug motorerna?? men beror lite på hur man mäter, jag mäter oftast vad som händer på ventilen och utan spel...

jag vet att många av de värsta turbo kamaxlarna på 4v turbo motorer med direkt tryckare ligger kring 250 grader och de kan ha rätt mycket nock vinkel... vanlig turbo kam på 2-2.3 liters 800+hk motorer skulle jag säga är kring 235 grader/0.05" och 114 nock= 7 grader överlap. min B18 på ventilen ligger kring 62 grader överlap och den gillar det på varv iallafall haha.

vill inte trampa nån på tårna men det är vad jag lärt mig av min egna dyno sista 13 åren+ ca 15 år före det på andras dynos på hundratals tester. jag mäter och testar och skulle nått annat fungera bättre så hade jag kört det helt enkelt! körde en hel del förra året med olika turbos tror inte jag skrev så mycket om det då det mest blev ett jäkla liv om allt då men lite lugnare nu jag delar gärna med mig om vad jag kom fram till om nån vill höra och föra en sansad diskution?

vad gav din brorsons B230 för avgastryck/laddtryck och effekter patrik? jag har massvis med data och jämföra med.

mvh jens
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av FrasseTurbo »

God morgon!

En Holset HX 50MFS, visst är det en "super" HX50 dvs. med billetimpeller?
En Holset för tiotusen är absolut inte gratis men lite trevligare jämfört med en kullagrad Garrett osv :)
Nu har har jag helt klart blivit intresserad av en sådan rackare!
Men låt säga Borgwarner, har de någon modell som går att jämför med Holsets utförande på kompressorhjul/turbinhjul? Eller är inte en BW lika effektiv? Anledningen till att jag frågar är att de ligger i ungefär samma prisklass som Holset och kan levereras med en "vanlig" t4 twin. :)

Mvh Frasse
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har inte testat nyaste SXE uppdaterade modellen men de äldre hade tyvär inte lika låga avgastryck som Holset de gånger jag testat men kanske är bättre nu??

vilken effekt är du ute efter och vid vilkett laddtryck och rpm ungefär?

vilken fläns mått har du nu?

mvh jens
FrasseTurbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm

Re: Precision 6766 eller bättre?

Inlägg av FrasseTurbo »

Jag har fått en uppfattning av att den nya serien "SXE-serien" har blivit väldigt populär, ser den i många byggen. Så Borgwarner kanske har hittat något bra koncept :s
Jag är ute efter en hel del effekt, vet inte riktigt exakt vad jag har tänkt mig men kanske 600+. Det är väl någon dröm man har i alla :)
Jag har tänkt att ladda 2.5bar som nu, inte främmande för mer ifallifall😀
Skulle vara trevligt med lite effekt från 5k rpm och uppåt, så inte allt kommer uppe i varvstopp 😀
Jag har en "vanlig" t4 divided-fläns, 82.5mm X 69.8mm mellan skruvarna 😀

Mvh Frans
Skriv svar