Jens G B20 142. 10.62/198km/t 2023
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 1000kg tom! bra eller dåligt?
vart ingen julafton dyno i år men jag och verner (2.5år) vart utråkade i morsse då mamma lix jobbade så vi åkte och tog med lite go fika sen skruva vi ihop sista i framvagnen och den käns fin nu då dämparna står på hårdaste läget och skruvarna i A armarna är dragna. fins det nått stort magasin eller tunnel med torr asfalt man kan dra en 60 fot i på ettan ? bilen är redo för ett test hitt.
God jul alla sävar turbo tokar!
God jul alla sävar turbo tokar!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 chassi tuning!
Nu när chassit är klart har jag i mellan dagarna försökt jobba lite mindre och hinna med nån timme här och där på en ny B20 till 142 som har bottenvrid så den klarar av att stalla upp convertern till PG lådan.
den gamla motorn som kördes på motornord för 14år sen gav bara 100nm vid 3000rpm och där behövs minst 165nm om jag mina rätt?
håller på sätta ihop det bästa av 3 olika B20 som jag har....
bottendelen som sitter i 142 är i bra skick och så men den är inte byggd för över 2.2bar laddtryck så jag dammar av ett block med Mhale smidda 89.5 kolvar som fredde vit pv kört på 90 talet som jag ägt några år men den hade 6 bultad vev med B18 stakar med upptagna kolvbults hål till 24mm så jag byter vev och stakar från den såkallade smog motorn då passar adaptern imot cheva flexplattan. va ca 4.5-5mm cylinderväggar i den och 7/16 rambultar.
jag tar kam från smog motorn också en AGAP 272 10 som mäter 256grader vid 0.05" och lyfter 8.77 på kamaxeln som jag ska adv lite extra. har cheva lyftarna från den också och stängerna.
toppen är den från bilen som jag nyss renoverade och den har spridarna monterade på toppen. den flödade ok tror det va närmare 190 in och 155- 160ut?? med 44-40 ventiler. (tror jag byggde den i början av denna tråd ca 2007?)
grenrör och insug är de som suttit i bilen tidigare som jag tror är lite bättre än det som sutit i vegan.
jag har köpt ett nytt Max ecu street av mattias på sävar motor som skulle va nice att montera nu då lix motorn ska ut. hestec är ok men jag behöver laddtrycks styrningen mm och kul att lära sig nått nytt!
(Hestec är till salu komplett med dator och alla kablar och böcker billigt till nån som behöver ett enkelt och snabbt att instalera insprut med tändning inbyggt. allt fungerar bra. spridarna fins också accel 890cc ny flödade och alltid gått på bensin).
Blir inte den värsta B20 jag byggt men ska bli driftsäker och snäll gat motor är planen
den gamla motorn som kördes på motornord för 14år sen gav bara 100nm vid 3000rpm och där behövs minst 165nm om jag mina rätt?
håller på sätta ihop det bästa av 3 olika B20 som jag har....
bottendelen som sitter i 142 är i bra skick och så men den är inte byggd för över 2.2bar laddtryck så jag dammar av ett block med Mhale smidda 89.5 kolvar som fredde vit pv kört på 90 talet som jag ägt några år men den hade 6 bultad vev med B18 stakar med upptagna kolvbults hål till 24mm så jag byter vev och stakar från den såkallade smog motorn då passar adaptern imot cheva flexplattan. va ca 4.5-5mm cylinderväggar i den och 7/16 rambultar.
jag tar kam från smog motorn också en AGAP 272 10 som mäter 256grader vid 0.05" och lyfter 8.77 på kamaxeln som jag ska adv lite extra. har cheva lyftarna från den också och stängerna.
toppen är den från bilen som jag nyss renoverade och den har spridarna monterade på toppen. den flödade ok tror det va närmare 190 in och 155- 160ut?? med 44-40 ventiler. (tror jag byggde den i början av denna tråd ca 2007?)
grenrör och insug är de som suttit i bilen tidigare som jag tror är lite bättre än det som sutit i vegan.
jag har köpt ett nytt Max ecu street av mattias på sävar motor som skulle va nice att montera nu då lix motorn ska ut. hestec är ok men jag behöver laddtrycks styrningen mm och kul att lära sig nått nytt!
(Hestec är till salu komplett med dator och alla kablar och böcker billigt till nån som behöver ett enkelt och snabbt att instalera insprut med tändning inbyggt. allt fungerar bra. spridarna fins också accel 890cc ny flödade och alltid gått på bensin).
Blir inte den värsta B20 jag byggt men ska bli driftsäker och snäll gat motor är planen
- Bilagor
-
- 20211228_154424.jpg (197.33 KiB) Visad 1643 gånger
-
- 20211228_154341.jpg (202.11 KiB) Visad 1643 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Kul att läsa rapport även om man har lyxen att följa det live Amazonen känner sig lite hotad inför sommarens Dragy stege.
Jonas Sandström SÄVAR
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
varför vart det street kontra Race från maxxecu ?, tänkte race är ju rätt framtidsäkrad om man skulle gå på LS och turbo :p
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
hej jag börjar med ett max ecu street för att hålla allt hyffsat enkelt och för att de kan göra allt jag vill och väldigt mycket mer också.
jag in riktar mig på denna bil att bli snabb på opreppat underlag och 10.5" sliks och med en ganska standard bil så mycket kommer att handla om power-magnament och portosonera ut effekten på rätt sätt från start till mål och logga vad som händer. känner mig väldigt sugen på detta. är ingen SM satsning i comp men kul och lärorikt och nått man har råd och tid med med ett litet barn och egen firma, hus mm för tillfället.
för att bli relativt snabb på gatan med en sån bil behövs inga jätte effekter och tunga "pruttkudde v8 motorer haha vist fins bättre motorer än en B20 men för mycket jobb denna vinter med den tid jag har att byta till en B230 men tror b20 kan göra ett rätt bra jobb en sommar till med uppdaterigarna i motorstyrning och den nya växelådan. men räcker det för att va snabbast i byn på gatan? blir svårt att slå jonas men ska försöka. speciellt 60 fot och 330fot ska jag jobba hårt med!
Ls med turbo!! är det det ända som fins i dag haha?? ska jag gå ifrån B20 eller B230 så blir det en cheva BB med dubbla domenators eller en SBC. jag har redan flera modeller av dem redan i lager och under uppbyggnad!
jag in riktar mig på denna bil att bli snabb på opreppat underlag och 10.5" sliks och med en ganska standard bil så mycket kommer att handla om power-magnament och portosonera ut effekten på rätt sätt från start till mål och logga vad som händer. känner mig väldigt sugen på detta. är ingen SM satsning i comp men kul och lärorikt och nått man har råd och tid med med ett litet barn och egen firma, hus mm för tillfället.
för att bli relativt snabb på gatan med en sån bil behövs inga jätte effekter och tunga "pruttkudde v8 motorer haha vist fins bättre motorer än en B20 men för mycket jobb denna vinter med den tid jag har att byta till en B230 men tror b20 kan göra ett rätt bra jobb en sommar till med uppdaterigarna i motorstyrning och den nya växelådan. men räcker det för att va snabbast i byn på gatan? blir svårt att slå jonas men ska försöka. speciellt 60 fot och 330fot ska jag jobba hårt med!
Ls med turbo!! är det det ända som fins i dag haha?? ska jag gå ifrån B20 eller B230 så blir det en cheva BB med dubbla domenators eller en SBC. jag har redan flera modeller av dem redan i lager och under uppbyggnad!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Har nu monterat kamaxeln lite mer adv ca 3.0mm in istället för ca 2.65 som den stog tidigare på smog motorn.
dragit kam 130nm med L 270.
stakarna 65nm.
ram 7/16 130nm
alu pump som jag tror hade en 6 bars fjäder.
och ett olje tråg från vegan får se om det passar 142? klarar 1.31 60 fot utan allt för stora dippar.
dragit kam 130nm med L 270.
stakarna 65nm.
ram 7/16 130nm
alu pump som jag tror hade en 6 bars fjäder.
och ett olje tråg från vegan får se om det passar 142? klarar 1.31 60 fot utan allt för stora dippar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Några bilder på tråg mm
- Bilagor
-
- 20211229_110110.jpg (132.35 KiB) Visad 1484 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
ser nu när jag just fått hela bottendelen klar att kolvarna har lite olika höjd mot däck plan. de vart nog lite krokiga då triggern gick sönder i åmsele förra året med 50 grader förtändning på 2.8bar laddtryck så hela toppackningen hängde ut på sidan.
ska leta och se om jag hittar nå andra stakar och plocka isär igen. pust!
ska leta och se om jag hittar nå andra stakar och plocka isär igen. pust!
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Kul att du är taggad på den här vagnen Jens! Har många gamla minnen när du stångades mot en viss gul nova på torsgatan,långnäs och klockarbäcken! Skulle vara fränt att linea upp bredvid den nån gång!
Nova-65 Grocery getter
6.32 @ 173kmh N/A
6.32 @ 173kmh N/A
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
hoppas redan till sommaren! jag har ju en 355 om du behöver låna om turbo motorn inte hinner bli klar.
har beställt en uppsättning H stakar från KL racing då alla M stakar jag hitta va mer eller mindre krokiga och varit i bruk i div våldsamma motorer i många år.
har beställt en uppsättning H stakar från KL racing då alla M stakar jag hitta va mer eller mindre krokiga och varit i bruk i div våldsamma motorer i många år.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Har börjat ställa iordning för att jobba med nya elsystemet till Maxxecu Street.
En tillfällig OSB skiva gör det lättare att lägga upp allt på och få översikt och börja planera för vad som ska göras.
Kaffe utan koffein och nya biltema läs glasögon är viktiga grejor då det blir fin mek
En tillfällig OSB skiva gör det lättare att lägga upp allt på och få översikt och börja planera för vad som ska göras.
Kaffe utan koffein och nya biltema läs glasögon är viktiga grejor då det blir fin mek
- Bilagor
-
- 267135815_1314880885644858_2879821709500128358_n.jpg (90.15 KiB) Visad 1327 gånger
-
- 267956131_1070875670138399_7418600823664913735_n.jpg (128.46 KiB) Visad 1327 gånger
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Utan koffein?
Måste vara ett feltryck
Måste vara ett feltryck
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
dricker man flera koppar från vår automat med superstarkt ICA Basic så kopplar man som den danska elektrikern
https://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
https://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Koffeinfritt kaffe och läsglasögon? Hur gammal är farbror egentligen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1046
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Jens G B20 142 NY B20 Gat motor!
Å så här blir det kopplat efter några Tuborg:Jens Gustavsson skrev: ↑lör jan 01, 2022 10:31 am dricker man flera koppar från vår automat med superstarkt ICA Basic så kopplar man som den danska elektrikern
https://www.youtube.com/watch?v=efQLSyQQEOM
https://www.youtube.com/watch?v=zT5HTyN ... duza-Topic