Fantastiskt att man kan komma så nära med en estimering i Paint-programmet (det vill säga om nedanstående info stämmer)whilliam skrev:Kollade i paint hur många pixlar som skilde mot borret och när jag räknade så fick jag inlopps diameter till maximalt 73mm ....Daniel-635 skrev:I bildspelet längst ner på denna sidan, ungefär i mitten finns en svartvit bild, den ger bra bild av storleken på turbon.
Turbon ligger precis bredvid motorblocket.
Det är 89mm borrning, och troligen 100mm mellan cylindrarna (produktions motorn hade det)
dynoblad ifrån 2007 på en motor som satts ihop i Australien.
Men man ska kanske inte sätta så stor vikt vid moderna siffror, då jag tror dom tankar annan soppa nu
Någon annan som gjort bedömningar? Kanske kommer till annat resultat?
Den Garrett formula turbo som ligger här har 72mm C/W inducer.
Ett sånt där kompressorhjul har jag på hyllan med måtten 67x102mm det är totalt hemskt utformat, vilket innebär att det inte flödar lika bra som andra hjul med samma inducerdiameter och detta späder på känslan av skröna ännu mera.Leiffi skrev:KKK K28 used by BMW had 72/102mm comp wheel and 80/68mm turbine wheel.
That size modern compressor wheel makes over 1000 diesel hp built by amateurs so why not 80s wheel in factory built engine with toluene ? Although that 68mm turbine exducer sounds quite small , not sure if it is right.
https://www.ebay.com.au/itm/KKK-K28-His ... 2306420330
propably some standard turbo from Mercedes or MAN truck , truck and industrial turbos are always leading the development.
I denna tråden diskuteras lite vad som händer när man maxar ut en turbo: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 60#p702859 Det som händer är att motorns vridmoment ökar i massor och det gör att ett ekipage (en formelbil i detta fallet) accelererar enormt mycket bättre. I folkmun blir det då lätt att säga: "innan de höjde laddet så var det 1100Hp, nu när de höjt så går den utav h****-e så det är säkert 1500Hp" Maxeffekten behöver inte ha ökat alls när de "pluggar igen W/G" den kan ha minskat men EFFEKTYTAN ökar och därmed går det undan på banan!