O-ringa B230 Block
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
O-ringa B230 Block
Hej alla!
Nu har jag frågat en hel del frågor gällande turbo etcetera och fått en massa bra feedback.
Nu är det dags för blocket, jag har i princip bestämt mig för att o-ringa blocket när det ska i på borrning och planing.
Då jag tror att o-ringat passar mig bäst, vill helst slippa plana toppen några "tior" varje gång man tar isär det.
Men till frågan:
- Vilka mått ska spåren fräsas efter, hur långt ifrån cylindern och hur djupa.
Har förstått att 1mm tråd är förkommande och ett uppstick på 0,2mm är att rekommendera, men resten har jag ingen koll på.
Misstänker att jag kan få svar på det här.
Motorn i fråga är en B230 8v turbo.
//Frasse
Nu har jag frågat en hel del frågor gällande turbo etcetera och fått en massa bra feedback.
Nu är det dags för blocket, jag har i princip bestämt mig för att o-ringa blocket när det ska i på borrning och planing.
Då jag tror att o-ringat passar mig bäst, vill helst slippa plana toppen några "tior" varje gång man tar isär det.
Men till frågan:
- Vilka mått ska spåren fräsas efter, hur långt ifrån cylindern och hur djupa.
Har förstått att 1mm tråd är förkommande och ett uppstick på 0,2mm är att rekommendera, men resten har jag ingen koll på.
Misstänker att jag kan få svar på det här.
Motorn i fråga är en B230 8v turbo.
//Frasse
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 253
- Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
- Ort: Vadstena
- Kontakt:
Re: O-ringa B230 Block
Har du inte kollat på Tommy Luhr's Youtube klipp, så kan jag rekommendera det.
Både intressant och lärorikt, där får du svar på dina frågor.
Dessutom kan han göra jobben åt dej. Fackmässigt.
Både intressant och lärorikt, där får du svar på dina frågor.
Dessutom kan han göra jobben åt dej. Fackmässigt.
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Hans-Åke Rahm.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: O-ringa B230 Block
Hej!
Overboostracing följer jag strikt på youtube, så de avsnittet när han fräser ner blocket och o-ringar på nytt har jag kikat igenom ett par gånger. Men det framgår endast hur djupt spåret bör vara och inte vart i förhållande till cylindern, eller jag kanske har missat de helt? :O
//Frasse
Re: O-ringa B230 Block
Kan tänka mig att spåret bör vara i mitten eller lite utåt på tätningsringen på packningen. Det är väl meningen att uppsticket ska förhindra att "metallringen" glider utåt vid högre cylindertryck och då är det väl bäst att lägga spåret efter hur packningen ser ut.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: O-ringa B230 Block
Hej.
På min maskin har vi gjort en annan lösning där vi har rostfria ringar monterade i toppen och ett mottagarspår i blocket.
Här ser du spåret i toppen.
Det är 2,0mm djupt och ringarna som ska sitta där är 2,6mm höga
Så uppsticket är 0,6mm och kopparpackningen är 1,5mm tjock.
Bredd på spåret 1,0mm
Ytterdiameter 104,5mm
Här ser du ringarna monterade.
Här ser du mottagarspåret i blocket
//Rickard
.
På min maskin har vi gjort en annan lösning där vi har rostfria ringar monterade i toppen och ett mottagarspår i blocket.
Här ser du spåret i toppen.
Det är 2,0mm djupt och ringarna som ska sitta där är 2,6mm höga
Så uppsticket är 0,6mm och kopparpackningen är 1,5mm tjock.
Bredd på spåret 1,0mm
Ytterdiameter 104,5mm
Här ser du ringarna monterade.
Här ser du mottagarspåret i blocket
//Rickard
.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21695
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: O-ringa B230 Block
jag har erfarenheten att man ska ha dry-deck block och topp för att det ska täta riktigt bra i vatten och olja mm med koppar pakning men jag har kanske inte lyckats göra rätt?? sen en fördel om det är samma mettal i block och topp också.
att köra bara i blocket med ca 0.15 upstick sen en orginal packning fungerar bra i min erfarenhet.
sen under nästan 3 bar ladd brukar allt hålla rätt bra på B230 om man tunat bra och allt fungerar
att köra bara i blocket med ca 0.15 upstick sen en orginal packning fungerar bra i min erfarenhet.
sen under nästan 3 bar ladd brukar allt hålla rätt bra på B230 om man tunat bra och allt fungerar
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: O-ringa B230 Block
Hej Frasse.
Om du vill slippa att sätta ringar i blocket så kan jag rekommendera Athena Copperring packning.
Jag har själv kört men den tidigare med 3,6kg laddtryck och 1050hk på vevaxeln och det fungerade bra.
När vi sedan ökade trycket lite till på banan för att bilen var för slö så tryckte jag ut hela sidan på cylindern men packningen klarade sig
Ringarna satt kvar i toppen och var hela när jag lyfte av den.
//Rickard
Om du vill slippa att sätta ringar i blocket så kan jag rekommendera Athena Copperring packning.
Jag har själv kört men den tidigare med 3,6kg laddtryck och 1050hk på vevaxeln och det fungerade bra.
När vi sedan ökade trycket lite till på banan för att bilen var för slö så tryckte jag ut hela sidan på cylindern men packningen klarade sig
Ringarna satt kvar i toppen och var hela när jag lyfte av den.
//Rickard
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 157
- Blev medlem: sön mar 13, 2016 4:34 pm
Re: O-ringa B230 Block
Hej Jens och Rickard!
Tackar och bockar för kanonbra tips samt svar!
Jag har hört mycket gott om Cooperring, lite kluven i frågan ifall toppen måste planas mellan varje isärtagning med tanke på spåren som blir. Men den typen av packning verkar onekligen väldigt bra!
Den andra varianten med en ring i toppen som tätar i blocket lät riktigt intressant. Kanske lite svårt att hitta en firma som kan göra det dock, iof borde en mekaniskverkstad med en fräs och lite fantasi lösa det utan bekymmer!
Ska grubbla lite över vart det slutar...
Men en Cooperring om jag förstått det rätt går att återanvändas?
Mvh Frasse
Tackar och bockar för kanonbra tips samt svar!
Jag har hört mycket gott om Cooperring, lite kluven i frågan ifall toppen måste planas mellan varje isärtagning med tanke på spåren som blir. Men den typen av packning verkar onekligen väldigt bra!
Den andra varianten med en ring i toppen som tätar i blocket lät riktigt intressant. Kanske lite svårt att hitta en firma som kan göra det dock, iof borde en mekaniskverkstad med en fräs och lite fantasi lösa det utan bekymmer!
Ska grubbla lite över vart det slutar...
Men en Cooperring om jag förstått det rätt går att återanvändas?
Mvh Frasse
Re: O-ringa B230 Block
Fliker in och frågar, När ni monterar ringarna brukar ni lägga lite lim för att få dom o sitta på plats vid montering av packning och topp?
Har märkt att dom lätt kan sticka iväg vid montering , hänt mig förut.
Har märkt att dom lätt kan sticka iväg vid montering , hänt mig förut.
Re: O-ringa B230 Block
Cooper ring? Om packningen är glapp som det brukar vara på typ BMW M50 brukar jag lägga två droppar snabblim.
Re: O-ringa B230 Block
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 287
- Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm
Re: O-ringa B230 Block
syftet med oringat block är ju att sätta tryck på packningen, så man kan använda vanlig std packning.
detta är det klart billigaste valet av alla varianter utöver std.
mät på packningen du skall använda och gör spåret ung i mitten av metallringens anliggning, kanske ngt mer från cylindern nån tindel eller två.
.
detta är det klart billigaste valet av alla varianter utöver std.
mät på packningen du skall använda och gör spåret ung i mitten av metallringens anliggning, kanske ngt mer från cylindern nån tindel eller två.
.