Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av Thunderbo1t »

Så det var en nytillverkad kam alltså? Inte skarvad :lol:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Hahahahaa, :lol: :lol: :lol:

Tre stycken, men jag får nog kalla dom nygjorda med tanke på kvaliten :(
Svetsa kamaxlar....
Det var främst Olle som ordnade kamaxlarna/monteringsaxlarna (60/30mm ganska hårt stål) då han arbetade på Ovako?? (Hofors ?), men det var jag som fick hjälp av en kompis farsa med sätthärdning (heter det så?) på Ovako i Hällefors.
Båda gubbarna var "Hedemora folk" sen 1950-talet med motorcyklar, så att göra kamaxlar var nog inte konstigt mer än att det var långa axlar, men det kanske var jag som var nervös ifall dom skulle gå av.

Tyvärr var det lite krångligt då det skurit sig totalt mellan mig och farsan några år tidigare som arbetade som metallurg/polera stålprover (heter det så?) så det var ju lite hemligt alltihop och det plågade nog "gubbarna" lite för dom ville prata om "projektet", men dom förstod nog att det var gnissel mellan mig och farsan.
Inte ens brorsan visste nått om projektet (han vet praktiskt taget ingenting alls) än idag <8o)
Stora problemet är vilken profil som är lämplig och jag såg att 37mm lyftare kostade det facila priset av 105:- för någon dag sen :roll:

Nu skulle jag nog göra en 30mm hålborrad kam istället vilket går mycket snabbare att göra och vrider sig mindre.
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Mycket flum om kammar och massa felaktiga minnen och man önskar att det fanns internet för snart 30 år sen när man behövde grejer då :)
160topp.jpg
160topp.jpg (266.64 KiB) Visad 1160 gånger
En stycket 160 topp och nu blir det lite känsligt för just den här är spräckt mellan ventilsätena och hur vet man att den inte läcker?
Ändå så blir det nog att sätta sågklingan i den här för att jag kommer faktiskt inte ihåg hur kylkanalerna gick i gavlarna, men jag kan faktiskt dela den på mitten först så gör jag (nästan) inte fel.
160toppförbränning.jpg
160toppförbränning.jpg (285.94 KiB) Visad 1160 gånger
För forumfolket är det bara självklarheter, men för en annan blir det bara pinsamt att inte veta.

Jag kommer inte ihåg om det var 160 eller 398 topp och jag misstänker att det skiljer en hel del mellan topparna så det måste vara (helst) 160 topp i det här fallet.
Jag vill inte borra eller svetsa i blocket dels för att jag är urusel svetsare, men det är alltid lättare att hitta en ny topp istället för nytt block.
Det var några kylkanaler mellan cylindrarna som var väldigt krångliga har jag för mig där man behövde separata rör, men jag kommer inte ihåg var :angryfire:
Jag vet att kammen är absolut det sista som behövs, så jag kan göra i ordning, hela motorn med bottendel, grenrör och insug utan att behöva bry mig ett dugg om kamaxeln.
Mittendelen är ju den som är viktigast och också svårast att byta ifall det krånglar så jag vill nog ha en topp som inte har några sprickor mellan ventilsätena.
Jag önskar ibland att jag kunde låta bli att kasta allt som jag tycker är skräp :(
kamgalleri.jpg
kamgalleri.jpg (167.14 KiB) Visad 1160 gånger
Naturligtvis blev bilden felvänd, men här är den största bristen med hela topphistorien och hade man haft lite hjärna så hade vi satt en kupad plåt ovanför kammen bultad i överfallen så hade inte topparna böjt sig alls.
Sökte lite snabbt på nätet nyss och en tillräckligt lång plåt i 10mm aluminium kostade runt 350:- :angryfire:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Om man kanske skulle såga isär en T6 topp till S80 (heter den så)?
Nja, kanske inte idag
Det krävs minst två toppar...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av The »

Kapa och skarva toppar känns ju som ganska mycket jobb och problem för att spara 10kg

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Fy fan, jag skulle aldrig ha skämtat om s80 topparna :doh:

Nu har jag suttit i nån timme och funderat om jag inte ska kapa i en 850 topp jag har liggande :shock:

Nån sa att jag inte verkade helt hundra :(

Jag tror morsan tycker om mig i alla fall..
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av Thunderbo1t »

960 topp i så fall? Känns dock som orimligt med jobb :shock:
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

HAHAHA :lol: :lol:

Orimligt jobb och 10kg lättare :hihi:

Ja, jag misstänker att jag sitter med en sunkig gjutjärnstopp i sommar ändå....

Visst kan man använda toppen från sexan, men det är lite synd att kapa då man bara får ut 3 cylindrar från "sexan" och det blir lika många på "femman", kapar man "fyran" får man bara två delar som man kan använda.
Syns på bilden hur jag tänkte
rödmarkpackning.jpeg
rödmarkpackning.jpeg (33.35 KiB) Visad 1050 gånger
Två kapade "femmor" ger en komplett radlängd till "rödsexan" och sådana finns det i massor.

Men, ett stort MEN och det är att jag måste fodra om/ner blocket till 86mm eller liknade och det är inte så kul, men tanken fanns faktiskt.

Får fortsätta med B21 topparna istället och irritera mig över kamaxelproblemet även om ballhetsfaktorn är lite högre med 4ventil :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av The »

Varför inte bara göra en lämplig portning på gjutjärnsklumpen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
fulsnut
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor jan 20, 2022 2:17 pm

Re: Volvo 162 , en sentimental resa som kanske bara blir patetisk

Inlägg av fulsnut »

Stötstångsmotorn är tyvärr en evolutionär återvändsgränd för mig och även om jag är otroligt imponerad över vad Jens och Erland håller på med,så jag ska inte fila sönder den här gamla fina toppen :)

Jag är helt fel person att trimma (sönder) B20/B30 motorer för jag har inte den kunskapen och saknar också "drivet" mot maxhästar.
Den kan bli ett fint ämne för dessa herrar att fortsätta "flykten från salt & peppar" med att såga isär toppen för en B18/B20 och det en sak vi andra ska värdesätta.

Det finns massor med 160/398/530 toppar att misshandla och faktiskt "tigga/laga" med tigsvetsen för mig och det handlar också om att kunde vi för 25 år sen skarva toppar, göra tre sunkiga kammar kan jag göra samma sak idag.
tilla.gif
tilla.gif (6.63 KiB) Visad 948 gånger
Kraschar jag gjutjärnstoppen är den förevigt förstörd, så jag tror jag låter andra göra istället :hihi:
Skriv svar