Opel Manta B CC Saab T5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

Kul att det händer nåt, skall den va körklar till sommarn? Kom på att en kompis här trakten skall sätta en saab tdi snurra i en manta a...... mmm du läste rätt. Ja alla får göra va dom vill, det är det som är så fint med våran hobby. Kämpa på :-)
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Johan Axelsson skrev: sön feb 20, 2022 11:01 pm Kul att det händer nåt, skall den va körklar till sommarn? Kom på att en kompis här trakten skall sätta en saab tdi snurra i en manta a...... mmm du läste rätt. Ja alla får göra va dom vill, det är det som är så fint med våran hobby. Kämpa på :-)
Kan inte annat än att hålla med :hihi:

Nja, sommaren är nog lite väl positivt siktat men inom 2år kanske :thumbright:

Ja det är ju det fina med sina bilar att man gör som man vill. Har inget emot det så länge man gör färdigt så det inte står massa halvfärdiga projekt överallt :whistle:
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Fick hem dom sista kopplingarna och pressade färdigt alla slangar till oljan idag.

Bild

Oljan till turbon gjorde jag rätt lång för att kunna dra den så den inte ska ligga i så mycket värme. Inte helt omöjligt att det blir någon typ av värmeisolering/sköld under grenröret för att hålla borta den värsta strålningen sen.
Bild

Vattnet till turbon är också påbörjat. En anslutning bak på toppen som är rör med banjo till slang sen samma sak från blocket till rör med banjo sen gummislang.
Bild

På turbon satte jag banjo med lagom dimension för att trä på en 8mm invändig gummislang som går mellan turbo och vattenröret.
Bild

Överlag rätt kul att ha fått ihop såhär mycket hittils. Skulle behöva få ordning på insuget och nedre kylarröret så jag kan påbörja en lösning för övre kylarröret.
Bild
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

Jag vill inte vara en sån där "peka med fingret människa" men jag önskar dig inga problem, och det kommer du få med den grova oljetrycksslangen till turbon. Nu har du redan gjort den, men ta ur banjon på turbon och svetsa igen så du har typ bara ett 4mm hål som släpper in oljan i turbon. Du KOMMER trycka sönder lagren i turbon annars. Bara ett tips.
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Johan Axelsson skrev: mån feb 28, 2022 11:24 pm Jag vill inte vara en sån där "peka med fingret människa" men jag önskar dig inga problem, och det kommer du få med den grova oljetrycksslangen till turbon. Nu har du redan gjort den, men ta ur banjon på turbon och svetsa igen så du har typ bara ett 4mm hål som släpper in oljan i turbon. Du KOMMER trycka sönder lagren i turbon annars. Bara ett tips.
Inga problem med att peka finger så länge man pekar åt rätt håll :wink:

Vet inte hur mycket du har hållit på med slang men lite kuriosa är ju att 1/4" banjon är ca. 4mm Id på stolpen. Sen sitter det faktiskt en strypning i turbon på ca. 1,5-2mm så det är lugnt :thumbright:

Lärde mig den hårda vägen när man var yngre om för stora slangar till turbo matningen :hihi:
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Johan Axelsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön dec 17, 2017 3:34 pm
Ort: Grebbestad

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Johan Axelsson »

Ja hade jag tittat lite närmre så hade jag sett vad det stod på ena slangbilden :-) :-) den såg bra grov ut på bilden.
Jo jag har gjort samma sak själv med för grov matning.
slang ja jo ett å annat har väl fastnat med en stunds jobb på Hydroscand, hur som så gillar jag ditt bygge å följer med lite i smyg ;-)
400++ i en Ascona= :hihi: :hihi:
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Johan Axelsson skrev: tis mar 01, 2022 9:21 pm Ja hade jag tittat lite närmre så hade jag sett vad det stod på ena slangbilden :-) :-) den såg bra grov ut på bilden.
Jo jag har gjort samma sak själv med för grov matning.
slang ja jo ett å annat har väl fastnat med en stunds jobb på Hydroscand, hur som så gillar jag ditt bygge å följer med lite i smyg ;-)
Nästan så jag önskar ibland att jag hade tagit jobbet jag blev erbjuden på hydroscand så man kanske hade lärt sig alla tumgängor. Nu ser jag ju ut som ett fån när jag står där och inte vet riktigt själv vad jag ska ha :hihi:

Tackar det är alltid kul att veta att det man lägger upp uppskattas :thumbright:
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Sticker bara in huvudet för att säga att den här har fått flytta in i nya verkstaden och är uppstartad äntligen, tog bara 4 år.

Har dock tillkommit 2 barn och ett bygge av både boende samt verkstad så det kan ju förklara saken :mrgreen:

Återkommer med lite bilder när jag inte sitter med telefon. Blir mycket ombyggnad på saker man gjort tidigare..
Robin Bäckstrand
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av Jens Gustavsson »

fränt bygge. en saab motor är bra motor med mer kraft inbyggt i sig än vad man kan tro. sen är dom nära gratis i jämförelse med en B230 som börjar bli DYRA) .
en granne såg jag va ute och testa med dragyn (prestanda mätare) och ville testa sin saab 900 typ 95 sugmotor 16v och den gick nästan samma tider som min gammla 95 180hk turbo och lät riktigt arg då kan gasa. undra om det sitter andra kamaxlar i sugmotorerna?

mvh jens
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Jens Gustavsson skrev: mån sep 18, 2023 6:32 am fränt bygge. en saab motor är bra motor med mer kraft inbyggt i sig än vad man kan tro. sen är dom nära gratis i jämförelse med en B230 som börjar bli DYRA) .
en granne såg jag va ute och testa med dragyn (prestanda mätare) och ville testa sin saab 900 typ 95 sugmotor 16v och den gick nästan samma tider som min gammla 95 180hk turbo och lät riktigt arg då kan gasa. undra om det sitter andra kamaxlar i sugmotorerna?

mvh jens
Ja visst är det så! Att åka 500 motorhäst i en sådanhär är ju inte jättesvårt eller dyrt, om man inte ska krångla ner den i någon bil där inget passar då vill säga :hihi:

Sugmotorn hade ju lite värre kammar men är inte så insatt på exakt vilken som hade värst originalkammar av sugmotorerna. Men kul att du gillar bygget :thumbright:
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

Kommer kopiera och klista in mina inlägg från ett annat forum och försöka få det bra så hoppas det funkar så ni får se att det har hänt lite ändå, blir nog rätt mycket bilder men hoppas det går bra :) Lägger lite datummärkningar i posterna med så ni kan se ungefär när det hände.

Något Jag har tänkt på är att jag inte riktigt vet vad jag ska ha bilen till längre, hade ju ambitionen att den skulle reggas och bli godkänd men det känns som att jag skulle haft en byggbesiktning vid där här laget isåfall, kanske inte är för sent än? Har inte pratat med någon om det och eftersom tidsplanen är "klar 2030 isch" så är det svårt att köra något sådant utan det tar den tid det tar sen kanske jag kommer stå med en helt obrukbar bil i framtiden. Svårt läge, någon kanske har några tips om hur man bör tänka? Ska man ge sig på en byggbesiktning nu eller går det att ta ännu längre fram?

Den 15'e April 2022 = Ihop packad och fylld med diverse manta relaterade grejer. Kommer få stå på långtidsförvaring på annan ort tills nya lokaler finns att tillgå.

Bild

Numera arkiverad i en loge. Får se när den kommer ut igen.

Bild

28'e Maj 2023 =
Tyvärr var jag på european car meet med min andra manta även i år. Varje gång jag är där så saknar jag den här, borde inte vara så svårt att få den startklar... eller?

Tog första steget och hämtade hem den så nu hoppas jag hinna med lite med den så det kanske går att lägga en rökare nästa år. Det hade varit skoj ;)
Bild


4'e Juni = Uppe på lyften och rensat ur alla delar som låg i. Fy vad sugen jag är på att fortsätta med den här. Hoppas det håller i sig :)

Bild
Senast redigerad av CCRobin den ons dec 27, 2023 10:16 pm, redigerad totalt 2 gång.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

18'e Augusti = Tyvärr hände det ju inte så mycket under semestern som jag hade hoppats, den fick mest stå utanför verkstaden men lite har hänt och jag ska försöka sammanfatta det så gott som möjligt.

Började med att hänga dit ny handbromsvajer och belägg för att kunna få stopp på något sätt.
Bild


Var ju missnöjd med insuget så tänkte testa en annan idé.

Började med att fixa till en fläns mot ett standardinsug.
Bild

Ett spjällhus från en opel 6a fanns på hyllan med rätt stort inlopp så det fick duga.
Bild

Blev ett rör mellan flänsarna och och fäste för gasvajer. Gasvajern kommer från en rekord 2,2 och passade perfekt.
Bild


Original pedalställ fick flytta tillbaka. Det blir nog bäst i slutet. Ska bara få till alla cylindrar till koppling och bromsvåg men det löser väl sig framöver.
Bild

Började tiga dit röret på pumpen för att få färdigt det.
Bild

Fick lite hjälp på traven och nu är nedre röret klart.
Bild

Började med att få dit tps från saaben på spjällhuset från opeln, fick kapa av axeln en bit för att få dit den ordentligt.
Bild


Fick till läget och gjorde två små järnbitar som fästen.
Bild

Sen var jag tvungen att få dit lufttemp någonstans så jag tog givarhålet till en av t7 givarna och gängade upp till m14.
Bild

Tog en M14 och borrade och gängade i mitten för att få dit givaren.
Bild

Blev ett varv i svarven för att få ner skallen så det fick plats under insugsröret.
Bild

Såhär blev det med tpsen så det borde funka bra tänker jag.
Bild

Helhetsbild på insuget med fuelrail osv.
Bild

Lyckades på något sätt få ner en downpipe efter mycket kapadandes av rörstumpar och svets. Blir en v-bandsfläns i slutet.
Bild

Skulle lyfta ur motorn innan jag skulle fixa det sista och insåg att jag inte hade någon oljesticka fixad. Tog ett rör ifrån en saab 9-5 och borrade hål i tråget för att sticka ner i bakkant.
Bild

Motorn urlyft för att fixa det sista på tråget och alla packningar som jag inte satte dit sist.
Bild

Blev en förlängning av ett till rör från en 9-5 och ett litet fäste för att få plats övre biten.
Bild

Lite färg på det så ser det bättre ut.
Bild

Monterat på motorn. Här syns även rörstumpen på avgassidan i tråget för oljeretur till turbon.
Bild

Blev ett byte av generatorfäste till 9-5 från 900. Var smidigare att få tag i löphjul och remspännare till 9-5ans.
Bild

Blev lite modifikation av fästet för att passa mot fuelrailen.
Bild

Motorfästet i balken färdigsvetsat innan det kunde lyftas i igen. Givetvis målat men det är mycket som inte fås med på bild tyvärr.
Bild

Hittade att en pinnbult var avdragen så passade på att få ut den innan motorn var i igen.
Bild

Köpt hem lite mer passande silikonslangar för att få ihop tryckrören igen och börjat måtta upp för övre kylröret.
Bild

Det här blir nog dugligt när det blir svetsat. Här blir det ju lite mer närbild på oljestickan/påfyllning.
Bild

Fördelen med påfyllningen/stickan är ju att jag kunde dumpa ventilkåpan och få dit en finare. Även fixat till luftfiltret och röret till det.
Bild

Insåg att dom andra tryckrören måste också bli svarta så dom fick lite färg idag.
Bild

Det är ju en hel del kvar innan uppstart men det är ju närmare än någonsin iallafall så det får ju duga :)

Det är ju mycket smådetaljer som glöms bort och missas att ta bild på samt att det här är en sammanfattning av vad som hänt under hela sommaren så det lär ju missats en hel del men hoppas någon tycker det är kul att se att det händer något :)
Senast redigerad av CCRobin den ons dec 27, 2023 9:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

20'e Augusti = Screampipe svetsat till wastegaten samt downpipe svetsad vid flänsar och fått dit två lambdamuttrar.
Bild


Bild

Får se hur pass bra den här wastegaten funkar med tanke på placering, gjorde nog ingen vidare efterforskning på det ämnet innan jag slog dit den men sent ska syndaren vakna. Screampipe ner mellan framvagnsbalk och bärarm.
Bild

Nya pinnbultar till grenröret och monterat med packning. Även kopplat ihop värmepaketsanlutningarna med varande för tillfället innan jag hittar något värmepaket.
Bild

Spontanköpte mig en elfläkt av märket spal i 16" storlek. Sitter rätt bra nu ska bara fästen till den samt styrning fixas.
Bild

Turbon på plats med alla slangar och tillbehör, dom målade tryckrören gjorde sig lite bättre för helheten. Inte mycket kvar för att försöka vrida igång den nu.
Bild
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

23'e Augusti = Fixat till vevhusventilation och tomgångsmotor. Även börjat med elen, vissa kablar behöver förlängas och vissa borde nog kortas lite.
Bild
Bild

8'e September = Kämpar på lite i det tysta, har fått tillökning i familjen sen sist så det blir inte mycket fritid, blir mest att kunna hålla på efter 20:00 på kvällarna när ungarna sover så det tar ju tid att få något gjort :)

Hade två luftanslutningar på spjällhuset som behövde pluggas som har varit till vevhus på opel motorn spjället kommer ifrån och istället för att sätta slang och plugg så svarvade jag till två stycken.
Bild


Bild

Ena blev lite lång men fast sitter den och tätt är det :)
Bild

Bytte fuelrail och började fixa fästen till den för att få anslutningarna på andra sidan istället. Tyvärr har jag inte hunnit fylla på gas till svetsen men sitter fast med buntband sålänge tills jag fått den att starta.
Bild

Övre kylarrör fixat och påfyllt med kylvätska, verkar tätt men får se hur det blir när det blir varmt.
Bild

Har även bytt oljeretur till ett flexibelt stålrör, känns bättre än slang när det blir lite värme där.
Bild


Har också byggt ihop en instrumentpanel inte riktigt färdig än dock.
Bild

Borrat hål och svetsat på hylsor som agerar fästen för lamphållarna till alla kontrollampor.
Bild

Såhär ser det ut nu, jag köpte lösa symboler för kontrollamporna men har inte limmat dit dom än.
Bild

Och här har vi anledningen till att det tar sådan tid. Har rensat bort onödig el från originalhärvan i motorutrymmet och flyttat runt kablar sen byggt upp nytt till sprutet. Har kommit ett litet problem när huvudrelät inte vill dra och jag vet inte om boxen är boven. Jag har en annan box som startspärr ska plockas ur på och så får vi testa igen. Har gått igenom elscheman gång på gång och allt är kopplat som det ska vara och lagt timtals med efterforskning på nätet efter hur andra har gjort men jag får ingen reaktion av boxen.
Bild

Jag har lyckats dra runt den på startmotorn och det finns ju komp i den iallafall så det är ju en början. Nu ska bara elen redas ut och alla mätare ska kopplas in så man har koll på läget om den skulle starta. Förhoppningsvis får jag lite tid och ork i helgen/veckan :)
Robin Bäckstrand
CCRobin
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: sön jan 22, 2017 8:21 pm
Ort: Finspång

Re: Opel Manta B CC Saab T5

Inlägg av CCRobin »

12'e September = Den är uppstartad! Efter mycket tänkande så var det en kabel jag chansade på skulle ha ström och då hoppas den igång.

TYVÄRR så går ju inget riktigt som man vill och oljetrycket var lika obefintlig som mitt sömnschema så jag började med att riva oljepumpen för att kolla lustigheter.
Bild

Den såg bra ut enligt mig och allt oljades im rikligt och sen kollade jag reduceringsventilen och den smörjdes också in ordentligt och gled så fint i kanalen.

Tog bort oljetrycksgivaren och det rann ut lite olja, släppte på alla slangar för att kolla och nog rann det ut olja överallt förutom till turbon..

Provade mäta upp oljetrycksgivaren med hjälp av tryckluft och den funkar så något galet är det i maskin.

Ska börja med att riva bröstkåpan och kolla ifall lagren till balansaxlarna är ordentligt inknackade eller om oljan passerar där. Annars är det att riva hela maskin och kolla över allt igen. Vi får se när tid finnes till det men som sagt det var ändå ofantligt skönt att höra den gå!

Dock gick det väldigt fett på tomgång det lilla den var igång och det visade sig vara en spridare som stod öppen mest hela tiden...


16'e September = Jag rev av bröstkåpan och kollade, hittade inga uppenbara fel så jag provade att svarva till ett par pluggar till framkant där det satt hållare med svetsade oljekanaler innan ifall det var problem med dom.

Bild

Monterat båda.
Bild

Fick offra toppackningen när jag monterade allt och klippa bort främre biten så kåpan gick dit.

Fyllde olja överallt och tog bort tändstiften och körde på starten igen, fortfarande inget oljetryck..

Mycket huvudkli och svordomar senare så testade jag att bara byta slangarna på filterhuset, och helt plötsligt är det bra oljetryck. Startades upp och det låg på ca. 4,5bar med tjock olja.

Givetvis så hade jag skiftat dom slangarna när jag satte i motorn i bilen igen så det kändes ju skönt att oljetrycket finns synd bara att jag har skapat så mycket extrajobb i felsökningen.

I mitt huvud är det aldrig så lätta problem utan jag snöade in på att det var något annat, det sitter ju backventil i filterflytten för att oljan ska stanna kvar där så det är ju rätt logiskt att det inte funkade. Nu måste jag riva ur den och riva isär den för att byta toppackningen mm. men visst, det är ju skönt att det funkar och det är ju ändå en del som behöver fixas i motorutrymmet så det gör ju inte så mycket att lyfta ur den ;)



9'e December = Mycket backjobb som har försökt rätats ut och lite nybygge händer men jag är dålig på att både ta bilder och uppdatera tyvärr.

Provade in broms och kopplingscylindrar på torpedväggen och det fick plats mot downpipe osv.
Bild

Rätade upp Bakaxeln lite och insåg att kardan var för lång. Kapade bort stödlagerhållaren.
Bild

Fortsatte bygga kardantunneln och gjorde om den, sänkte växelspaken lite och gjorde rakare vinklar.
Bild

Börjar bli färdig men det är en del som ska fixas när motor och låda är ur och man kan komma åt från andra hållet :) Ska köpa in tunnare plåt för att byta golvet på förarsidan med då det är lite gamla lagningar som är sådär samt nya rosthål..
Bild

Bild

Upp med kardan för att sticka av den i svarven.
Bild

Svetsat.
Bild

Svetsade färdigt momentstaget och målade det innan det rostade bort.
Bild

Byggde ny stödlagerhållare och svetsade färdigt balken så det fick att måla på det med.
Bild

Bild

Lämnade iväg kardan på balansering nu med så det blir gjort.

MYCKET svetsjobb bara framöver så det kommer nog vara dåligt med uppdateringar på ett tag, är på gång och lyfter ur motor och låda för att göra färdigt tunneln sen måste jag ju packa om motorn också..
Robin Bäckstrand
Skriv svar