Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Nu har bilen äntligen fått alla uppdateringar gjorda.
Det nya FT 600 sprutet samt FT-spark är installerat.
Blev att vi gjorde om hela elsystemet när vi ändå var igång.
Då det var klippt och skarvat lite här och där efter alla års ombyggnader och efter dom olika spruten som man kört med.
Blev även att vi monterade i ett PMU-16 så man slipper alla relä och säkringar samt att det blir det blir betydligt mindre kablar i bilen.
. . .
Nu har bilen äntligen fått alla uppdateringar gjorda.
Det nya FT 600 sprutet samt FT-spark är installerat.
Blev att vi gjorde om hela elsystemet när vi ändå var igång.
Då det var klippt och skarvat lite här och där efter alla års ombyggnader och efter dom olika spruten som man kört med.
Blev även att vi monterade i ett PMU-16 så man slipper alla relä och säkringar samt att det blir det blir betydligt mindre kablar i bilen.
. . .
Senast redigerad av TurboRickard den tor mar 03, 2022 4:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Här kommer lite fler bilder på installationen.
Och bilen är nu redo för bromsning och förhoppningsvis blir det på Torsdag/Fredag nästa vecka. 10/3 - 11/3
. . . .
Hoppas nu att allt håller ihop
Så man slipper börja om från början.
//Rickard
.
Och bilen är nu redo för bromsning och förhoppningsvis blir det på Torsdag/Fredag nästa vecka. 10/3 - 11/3
. . . .
Hoppas nu att allt håller ihop
Så man slipper börja om från början.
//Rickard
.
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej igen.
Tydligen så står bilen redan i bänken och väntar
. .
Tydligen så står bilen redan i bänken och väntar
. .
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 927
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Fan va spännande!
Hela bygget ser väldigt proffsigt ut.
Hoppas det blir fina siffror.
/Peter
Hela bygget ser väldigt proffsigt ut.
Hoppas det blir fina siffror.
/Peter
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Det ska bli intressant att se vad den ger.
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
blir intresant att höra hur vad ni lär er i bänken denna gång. mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Hej.
Hemma igen efter 2 dagars dynokörning uppe på ppf.
Det blev totalt 29st pull körda då vi haft diverse problem.
Dock så lyckades vi inte lösa alla på plats utan fick avbryta och köra hemåt.
Allt är helt och motorn låter frisk så det är ju alltid en tröst.
Den levererar nu 1674,5 hk hubben på 8386rpm med 4kg laddtryck.
Och vridet är 1418 Nm
Återkommer inom kort med lite filmer
//Rickard
.
Hemma igen efter 2 dagars dynokörning uppe på ppf.
Det blev totalt 29st pull körda då vi haft diverse problem.
Dock så lyckades vi inte lösa alla på plats utan fick avbryta och köra hemåt.
Allt är helt och motorn låter frisk så det är ju alltid en tröst.
Den levererar nu 1674,5 hk hubben på 8386rpm med 4kg laddtryck.
Och vridet är 1418 Nm
Återkommer inom kort med lite filmer
//Rickard
.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Ljudet och siffrorna är ganska trevliga du.
Bra jobbat
Bra jobbat
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Fränt!
Grattis!
Alla möjliga superlativ!
Även om jag hade väntat mig mer effekt vid samma laddtryck pga den borde flöda nå bisarrt bra med allt jobb.
Grattis!
Alla möjliga superlativ!
Även om jag hade väntat mig mer effekt vid samma laddtryck pga den borde flöda nå bisarrt bra med allt jobb.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
att hitta lite problem det är en del utav att köra i dynon och det är 100 gånger bättre och smidigare att fixa dem denna årstid i lugn och ro än ute på banan i sommar och säkrare.
jag håller på att jobba lite med min gammla gat motor i dynon med nytt styrsystem och det är väldigt mycket små fix sen köra några pull men blir bra och skoj att lära sig nya grejor. man har också höjt ribban vad som är bra och dåligt nå fruktansvärt sen 2007 då jag sist körde denna bil så man hittar mycket som är kasst som man tyckte funka skapligt tidigare (som wg och turbo mm). jag va nära att köpa ett feultech men med hjälpen av mattias och andra vänner runt byn här så vart det maxxecu.
mvh jens
jag håller på att jobba lite med min gammla gat motor i dynon med nytt styrsystem och det är väldigt mycket små fix sen köra några pull men blir bra och skoj att lära sig nya grejor. man har också höjt ribban vad som är bra och dåligt nå fruktansvärt sen 2007 då jag sist körde denna bil så man hittar mycket som är kasst som man tyckte funka skapligt tidigare (som wg och turbo mm). jag va nära att köpa ett feultech men med hjälpen av mattias och andra vänner runt byn här så vart det maxxecu.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Den hade säkert gett 1800-1850hk på samma laddtryck om vi bara kunnat varva ut den.
Kammen är ju beräknad för att ge max effekt på 10500rpm
Men då vi har lite elektriska problem att lösa så kom vi inte längre än 8500-9000rpm
//Rickard
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Här är ett klipp på bromsningen från min fb sida för dom som är intresserade
https://fb.watch/bJRLgcLAvf/
//Rickard
https://fb.watch/bJRLgcLAvf/
//Rickard
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
DåsåTurboRickard skrev: ↑sön mar 13, 2022 5:17 pmDen hade säkert gett 1800-1850hk på samma laddtryck om vi bara kunnat varva ut den.
Kammen är ju beräknad för att ge max effekt på 10500rpm
Men då vi har lite elektriska problem att lösa så kom vi inte längre än 8500-9000rpm
//Rickard
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Synd du inte valde en stund till och landade i fueltech, maxxecu är bra, inget skit om det.Jens Gustavsson skrev: ↑sön mar 13, 2022 2:54 pm att hitta lite problem det är en del utav att köra i dynon och det är 100 gånger bättre och smidigare att fixa dem denna årstid i lugn och ro än ute på banan i sommar och säkrare.
jag håller på att jobba lite med min gammla gat motor i dynon med nytt styrsystem och det är väldigt mycket små fix sen köra några pull men blir bra och skoj att lära sig nya grejor. man har också höjt ribban vad som är bra och dåligt nå fruktansvärt sen 2007 då jag sist körde denna bil så man hittar mycket som är kasst som man tyckte funka skapligt tidigare (som wg och turbo mm). jag va nära att köpa ett feultech men med hjälpen av mattias och andra vänner runt byn här så vart det maxxecu.
mvh jens
Men fueltech är vad jag sett på en helt annan nivå på flera ställen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Volvo B230 8v 1598hp vid 4.8bar
Är det inte så att den blöter stiften?
Jag hade svårt att få igenom ytbehandling med roterande fil på frästa portar.
Jag fick bara röra insugningskanalen i toppen men ville ta insuget med och förbränningsrummet.
Det blir väldigt mycket bränsle med metanol och laddtryck.
Det hade varit intressant att se vad förgrovning av resten av ytorna hade gjort för att lösa problemen.
Erland
Jag hade svårt att få igenom ytbehandling med roterande fil på frästa portar.
Jag fick bara röra insugningskanalen i toppen men ville ta insuget med och förbränningsrummet.
Det blir väldigt mycket bränsle med metanol och laddtryck.
Det hade varit intressant att se vad förgrovning av resten av ytorna hade gjort för att lösa problemen.
Erland