Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Desharn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 24, 2019 8:38 pm

Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Inlägg av Desharn »

Tja alla kunniga! Har en S6 med AAN motorn och kör med en PnP härva från Vems i den. Tänkte koppla i en Mac ventil och undrar om någon har full koll på vilka stift den ska kopplad in på? Har fått de till ”10 GND” som jord då och 8 eller 9 Ignition_ch2/ch3 som 12v/matning. Stämmer de eller har jag fått de helt om bakfoten? :D
Bilagor
2696B6A6-19E2-4EC5-89D2-F8E046841D59.png
2696B6A6-19E2-4EC5-89D2-F8E046841D59.png (133.3 KiB) Visad 1071 gånger
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Inlägg av Allx »

Man kopplar nyckelström 12v på ena kabeln och en överbliven spridarutgång alternativt en icke logisk tändutgång på andra kabeln till en sån ventil. Ser ut som att det finns två st igbt i den kontakten som du kan använda. Vet inte varför man har placerat 2 st i den kontakten? Finns det 5 igniton utgångar i stora kontakten?
Desharn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 24, 2019 8:38 pm

Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Inlägg av Desharn »

Allx skrev: tis mar 22, 2022 8:28 pm Man kopplar nyckelström 12v på ena kabeln och en överbliven spridarutgång alternativt en icke logisk tändutgång på andra kabeln till en sån ventil. Ser ut som att det finns två st igbt i den kontakten som du kan använda. Vet inte varför man har placerat 2 st i den kontakten? Finns det 5 igniton utgångar i stora kontakten?
Då får jag ta och mäta upp och se vilken som är 12v, eller går de kanske att ta 12v vars som ifrån?
Japp de är 5st i stora kontakten.
Är de icke nyckelströmmen som jag ska koppla på en av IGBT stiftena då?
Mycket dumma frågor säkert, men är mitt första eftermarknads sprut :doh:
Allx
För mycket laddtryck
Inlägg: 195
Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Ort: Västerås

Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Inlägg av Allx »

12v på ena kabeln där ström bryts när du slår av tändningen så det inte ligger konstant ström där när bilen inte används. Har inte riktigt koll på hur mycket ström en mac-ventil behöver men jag har säkrat dem på 5A. Så man behöver ha koll på så den 12v man använder klarar de.
På andra kabeln skall boxen styra pulsen med en jordande pin som klarar den ström som laddtrycksstyrningen behöver. En igbt är en typ av krets som styr jord genom en signal från en styrkrets i boxen. Dessa är gjorda för höga strömmar, t.ex tändspolar men fungerar lika bra på lägre strömmar, typ laddtrycksstyrning eller reläer till pumpar och fläktar. Så ja, dra den andra kabeln till en IGBT pin i den kontakten.
Desharn
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: sön mar 24, 2019 8:38 pm

Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.

Inlägg av Desharn »

Allx skrev: ons mar 23, 2022 9:31 pm 12v på ena kabeln där ström bryts när du slår av tändningen så det inte ligger konstant ström där när bilen inte används. Har inte riktigt koll på hur mycket ström en mac-ventil behöver men jag har säkrat dem på 5A. Så man behöver ha koll på så den 12v man använder klarar de.
På andra kabeln skall boxen styra pulsen med en jordande pin som klarar den ström som laddtrycksstyrningen behöver. En igbt är en typ av krets som styr jord genom en signal från en styrkrets i boxen. Dessa är gjorda för höga strömmar, t.ex tändspolar men fungerar lika bra på lägre strömmar, typ laddtrycksstyrning eller reläer till pumpar och fläktar. Så ja, dra den andra kabeln till en IGBT pin i den kontakten.
Kanon, tack för en riktigt bra beskrivning!😁 Pusselbitarna som fattades föll på plats!
Skriv svar