Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
Moderator: backeliten
Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
Tja alla kunniga! Har en S6 med AAN motorn och kör med en PnP härva från Vems i den. Tänkte koppla i en Mac ventil och undrar om någon har full koll på vilka stift den ska kopplad in på? Har fått de till ”10 GND” som jord då och 8 eller 9 Ignition_ch2/ch3 som 12v/matning. Stämmer de eller har jag fått de helt om bakfoten?
- Bilagor
-
- 2696B6A6-19E2-4EC5-89D2-F8E046841D59.png (133.3 KiB) Visad 1247 gånger
Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
Man kopplar nyckelström 12v på ena kabeln och en överbliven spridarutgång alternativt en icke logisk tändutgång på andra kabeln till en sån ventil. Ser ut som att det finns två st igbt i den kontakten som du kan använda. Vet inte varför man har placerat 2 st i den kontakten? Finns det 5 igniton utgångar i stora kontakten?
Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
Då får jag ta och mäta upp och se vilken som är 12v, eller går de kanske att ta 12v vars som ifrån?Allx skrev: ↑tis mar 22, 2022 8:28 pm Man kopplar nyckelström 12v på ena kabeln och en överbliven spridarutgång alternativt en icke logisk tändutgång på andra kabeln till en sån ventil. Ser ut som att det finns två st igbt i den kontakten som du kan använda. Vet inte varför man har placerat 2 st i den kontakten? Finns det 5 igniton utgångar i stora kontakten?
Japp de är 5st i stora kontakten.
Är de icke nyckelströmmen som jag ska koppla på en av IGBT stiftena då?
Mycket dumma frågor säkert, men är mitt första eftermarknads sprut
Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
12v på ena kabeln där ström bryts när du slår av tändningen så det inte ligger konstant ström där när bilen inte används. Har inte riktigt koll på hur mycket ström en mac-ventil behöver men jag har säkrat dem på 5A. Så man behöver ha koll på så den 12v man använder klarar de.
På andra kabeln skall boxen styra pulsen med en jordande pin som klarar den ström som laddtrycksstyrningen behöver. En igbt är en typ av krets som styr jord genom en signal från en styrkrets i boxen. Dessa är gjorda för höga strömmar, t.ex tändspolar men fungerar lika bra på lägre strömmar, typ laddtrycksstyrning eller reläer till pumpar och fläktar. Så ja, dra den andra kabeln till en IGBT pin i den kontakten.
På andra kabeln skall boxen styra pulsen med en jordande pin som klarar den ström som laddtrycksstyrningen behöver. En igbt är en typ av krets som styr jord genom en signal från en styrkrets i boxen. Dessa är gjorda för höga strömmar, t.ex tändspolar men fungerar lika bra på lägre strömmar, typ laddtrycksstyrning eller reläer till pumpar och fläktar. Så ja, dra den andra kabeln till en IGBT pin i den kontakten.
Re: Koppla in Mac ventil till vems PnP AAN.
Kanon, tack för en riktigt bra beskrivning! Pusselbitarna som fattades föll på plats!Allx skrev: ↑ons mar 23, 2022 9:31 pm 12v på ena kabeln där ström bryts när du slår av tändningen så det inte ligger konstant ström där när bilen inte används. Har inte riktigt koll på hur mycket ström en mac-ventil behöver men jag har säkrat dem på 5A. Så man behöver ha koll på så den 12v man använder klarar de.
På andra kabeln skall boxen styra pulsen med en jordande pin som klarar den ström som laddtrycksstyrningen behöver. En igbt är en typ av krets som styr jord genom en signal från en styrkrets i boxen. Dessa är gjorda för höga strömmar, t.ex tändspolar men fungerar lika bra på lägre strömmar, typ laddtrycksstyrning eller reläer till pumpar och fläktar. Så ja, dra den andra kabeln till en IGBT pin i den kontakten.